SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"

  • Detta ämne har 142 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2015-09-19 06:52 av .
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 143 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #375538
    Regin
    Deltagare

    Fixa till lite friska chimsbrickor:

    chicms

    Och så på med dom nya länkarmarna :

    c2

    c4

    Bilagor:
    #375542
    Regin
    Deltagare

    Köpte på mig nya undre länkarmar:

    c12

    c14

    Redo med nya bussningar i

    c15

    Klappat och klart för montering:

    c16

    Bilagor:
    #375547
    Regin
    Deltagare

    När man köper nya styr/spindelled så ser dom oftast lite ”tråkiga” ut.
    Har även en yta som gör att de kommer rosta nästan med en gång 🙁

    b

    Tänkte försöka få till en lite längre tids finish:

    b46

    Ser strax mkt bättre ut:

    7b

    Och ute på sin plats:

    b11

    Bilagor:
    #375552
    Regin
    Deltagare

    Spindelleden på tur:

    b12

    b14

    Och här är dom 2 första på sin plats:

    b16

    b17

    Bilagor:
    #375564
    Regin
    Deltagare

    Jag har alltid gillat att plocka på mig –
    lite av allt det saab ändrade på OG 900 genom åren.

    Vissa saker gjordes till det bättre –
    andra ser bättre ut 😉

    En av dom sakerna är på G här:

    skena1

    Just det –
    är ”skenan” till el-härvan på torpedväggen som kom 1990:

    skena2

    Gäller att märka ut fästpunkterna:

    skena3

    Då var halva jobbet klart 🙂

    skena4

    Bilagor:
    #375569
    Regin
    Deltagare

    Jag valde denna skena på Kvartz av 2 skäl.
    Den ger bättre skydd men även en mera ”Clean” stil.

    Dessutom så är det inget problem med att få dit el-härvan i den:

    skena5

    skena6

    Fast vill man monterar den i sin bil –
    så är det en sak man måste vara obs på.

    Nämligen bromsröret på höge sidan
    Här syns skillnaden där det övre är från bilarna utan skenan:

    skena7

    Så plockar man en från skroten –
    så glöm inte bromsröret bara 😉

    Bilagor:
    #375587
    Regin
    Deltagare

    Med motor pkt på plats igen återstår då bara att bygga färdigt framvagnen

    hosida

    vasida

    fram1

    fram2

    Bilagor:
    #375592
    Regin
    Deltagare

    Skön känsla med nytt 🙂

    fr9

    Fjäder på plats:

    fr10

    Stötdämpare på plats:

    fr11

    Bromsar på plats:

    fr12

    Bilagor:
    #375598
    Regin
    Deltagare

    Alle eftersom man bygger på sin bil med nya saker och delar –
    ja så börjar andra hänga efter, eller se ”sämre” ut än vad dom kanske är.

    En sak som större mig –
    ja det var då spoilern fram.
    Denna fick visserligen också en lite akut uppsnyggning första gången den var nere.

    Så nu var det bara att passa på 🙂

    Som man ser här, så fattas det inte bara en skruv –
    men även stenslag/insekt etc etc genom åren ………
    sp1

    Andra sidan tar sig inte mkt bättre ut:
    sp2

    Så dessa plockar vi bort:
    sp3

    Gamla rostiga skruvar –
    men dom gick ta loss utan att göra ”skada”
    sp4

    Bilagor:
    #375603
    Regin
    Deltagare

    Ja något snygga var de inte.

    sp6

    Här ser man för övrigt att saab har varit smarta 😀

    Inte bara har man gjord snygga detaljer med dessa luftintag på bägge sidor –
    dom har rent faktisk en funktion 😀

    sp5

    Den på vänster sidan är jo till oljekylning på turbo bilarna –
    men den på höger, som är ”blindad”
    ja där ser man kylningen till vissa av bilarna med Automatlåda 😉

    Inga skador än så länge.
    sp7

    Här ser man också den ursprungliga färgen på spoilern:
    sp8

    Bilagor:
    #375608
    Regin
    Deltagare

    Då är det bara att fortsätta.
    Nu skall vi ha bort läppen från själva frontdelen av spoilern.

    Kan bli nog en rysare med dessa skruvarna
    som suttit där i bra många år:
    sp9

    Så börjar med den lätta –
    den som håller ihop de 2 halvorna 😀
    sp10

    Och resten av skruvarna då ……..
    sp11

    Ja, man kan jo inte begära hur mycket som helst –
    men det gick att få bort dom utan att göra skada på plasten 😉

    Så här har vi lite att jobba med:
    sp12

    Bilagor:
    #375617
    Regin
    Deltagare

    Under processen med våtslip = härligt kladdjobb

    sp13

    Det tar sig –
    har nu endast dom små delarna kvar.

    sp14

    Efter typ 5x 9 tim – det färdig resultat 😀

    sp16

    Bilagor:
    #375621
    Regin
    Deltagare

    Detta galler på höger sidan:

    sp17

    Skall återigen monteras ihop:

    sp18

    Har fått tag på bättre skruvar om än inte original typen.
    Frågan är nu om dessa skall vara i rostfritt enligt bild:

    sp19

    Eller så här i svart:

    sp20

    Bilagor:
    #375629
    M.Broberg
    Deltagare

    Dom svarta har en tendens att tappa ytbehandlingen o rosta.

    måste säga att du ger mig dåligt samvete.. det e så vackert!

    en fråga; har du lackat halva eller kapat av torpedväggsisoleringen? eller går den bara halvvägs på senare modeller o nått du flyttat över?

    #375661
    Regin
    Deltagare

    Dom svarta har en tendens att tappa ytbehandlingen o rosta.

    Så sant, därför blev det också dom utan färg –
    ger bilen en lite mera attityd som klär just en trubb 😀

    måste säga att du ger mig dåligt samvete.. det e så vackert!

    Skall du väl inte behöva få –
    alla e vi ”nördiga” på vart sitt vis med våra OG 900 😉

    en fråga; har du lackat halva eller kapat av torpedväggsisoleringen?
    eller går den bara halvvägs på senare modeller o nått du flyttat över?

    Den är lackat i svart nedre delen.
    Ytan på dessa blir med tiden lite ”porös” och den spridningen ville jag gärna stoppa.
    Men lärde mig från tiden med gamla rödluvan –
    så målade inte mera än högst nödvändigt, och därnere ser man ändå inte när motor är på plats 😉

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 143 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng