SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"
- Detta ämne har 142 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2015-09-19 06:52 av
Ståhlbom.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymjuni 16, 2015 kl. 10:22 #375538
Fixa till lite friska chimsbrickor:
Och så på med dom nya länkarmarna :
Anonymjuni 16, 2015 kl. 10:28 #375542Köpte på mig nya undre länkarmar:
Redo med nya bussningar i
Klappat och klart för montering:
Anonymjuni 16, 2015 kl. 10:36 #375547När man köper nya styr/spindelled så ser dom oftast lite ”tråkiga” ut.
Har även en yta som gör att de kommer rosta nästan med en gång 🙁Tänkte försöka få till en lite längre tids finish:
Ser strax mkt bättre ut:
Och ute på sin plats:
Anonymjuni 16, 2015 kl. 11:02 #375564Jag har alltid gillat att plocka på mig –
lite av allt det saab ändrade på OG 900 genom åren.Vissa saker gjordes till det bättre –
andra ser bättre ut 😉En av dom sakerna är på G här:
Just det –
är ”skenan” till el-härvan på torpedväggen som kom 1990:Gäller att märka ut fästpunkterna:
Då var halva jobbet klart 🙂
Anonymjuni 16, 2015 kl. 11:13 #375569Jag valde denna skena på Kvartz av 2 skäl.
Den ger bättre skydd men även en mera ”Clean” stil.Dessutom så är det inget problem med att få dit el-härvan i den:
Fast vill man monterar den i sin bil –
så är det en sak man måste vara obs på.Nämligen bromsröret på höge sidan
Här syns skillnaden där det övre är från bilarna utan skenan:Så plockar man en från skroten –
så glöm inte bromsröret bara 😉Anonymjuni 16, 2015 kl. 21:15 #375587Med motor pkt på plats igen återstår då bara att bygga färdigt framvagnen
Anonymjuni 16, 2015 kl. 21:21 #375592Skön känsla med nytt 🙂
Fjäder på plats:
Stötdämpare på plats:
Bromsar på plats:
Anonymjuni 16, 2015 kl. 22:30 #375598Alle eftersom man bygger på sin bil med nya saker och delar –
ja så börjar andra hänga efter, eller se ”sämre” ut än vad dom kanske är.En sak som större mig –
ja det var då spoilern fram.
Denna fick visserligen också en lite akut uppsnyggning första gången den var nere.Så nu var det bara att passa på 🙂
Som man ser här, så fattas det inte bara en skruv –
men även stenslag/insekt etc etc genom åren ………Andra sidan tar sig inte mkt bättre ut:
Så dessa plockar vi bort:
Gamla rostiga skruvar –
men dom gick ta loss utan att göra ”skada”Anonymjuni 16, 2015 kl. 22:43 #375603Ja något snygga var de inte.
Här ser man för övrigt att saab har varit smarta 😀
Inte bara har man gjord snygga detaljer med dessa luftintag på bägge sidor –
dom har rent faktisk en funktion 😀Den på vänster sidan är jo till oljekylning på turbo bilarna –
men den på höger, som är ”blindad”
ja där ser man kylningen till vissa av bilarna med Automatlåda 😉Inga skador än så länge.
Här ser man också den ursprungliga färgen på spoilern:
Anonymjuni 16, 2015 kl. 22:51 #375608Då är det bara att fortsätta.
Nu skall vi ha bort läppen från själva frontdelen av spoilern.Kan bli nog en rysare med dessa skruvarna
som suttit där i bra många år:Så börjar med den lätta –
den som håller ihop de 2 halvorna 😀Och resten av skruvarna då ……..
Ja, man kan jo inte begära hur mycket som helst –
men det gick att få bort dom utan att göra skada på plasten 😉Så här har vi lite att jobba med:
Anonymjuni 17, 2015 kl. 07:11 #375617Under processen med våtslip = härligt kladdjobb
Det tar sig –
har nu endast dom små delarna kvar.Efter typ 5x 9 tim – det färdig resultat 😀
Anonymjuni 17, 2015 kl. 07:17 #375621Detta galler på höger sidan:
Skall återigen monteras ihop:
Har fått tag på bättre skruvar om än inte original typen.
Frågan är nu om dessa skall vara i rostfritt enligt bild:Eller så här i svart:
Dom svarta har en tendens att tappa ytbehandlingen o rosta.
måste säga att du ger mig dåligt samvete.. det e så vackert!
en fråga; har du lackat halva eller kapat av torpedväggsisoleringen? eller går den bara halvvägs på senare modeller o nått du flyttat över?
Anonymjuni 17, 2015 kl. 22:14 #375661Dom svarta har en tendens att tappa ytbehandlingen o rosta.
Så sant, därför blev det också dom utan färg –
ger bilen en lite mera rå attityd som klär just en trubb 😀måste säga att du ger mig dåligt samvete.. det e så vackert!
Skall du väl inte behöva få –
alla e vi ”nördiga” på vart sitt vis med våra OG 900 😉en fråga; har du lackat halva eller kapat av torpedväggsisoleringen?
eller går den bara halvvägs på senare modeller o nått du flyttat över?Den är lackat i svart nedre delen.
Ytan på dessa blir med tiden lite ”porös” och den spridningen ville jag gärna stoppa.
Men lärde mig från tiden med gamla rödluvan –
så målade inte mera än högst nödvändigt, och därnere ser man ändå inte när motor är på plats 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.