SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 143 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      juni 20, 2015 at 13:10 #375781

      Så här var det då tid för att “leka” lite med en annan idé jag haft ett tag.

      Jag var under en längre period väldigt sugen på att komma över en US front –
      detta då jag nu hade dom andra lamporna.
      Men av någon anledning, nog mest för att jag fick se en i r l
      ja så blev jag plötsligt aningen tveksam ……..

      Jag hade ändå en bild i huvudet –
      att man kanske kunde komma typ “halva vägen”.

      Nå, men dessa hus jag plockade från skroten –
      dom var inte så vidare snygga på insidan, inte ens efter en omgång tvätt.
      Här fick jag då en idé om att, varför inte måla dom i bilens färg –
      rubbet utom själva insatsen.

      Skulle det nu ändå bli “helt fel” så hade jag fler av dom i reserv.

      Klart för test, endast glaset kvar 🙂

      Kanske lite overkill när det kom till kritan –
      nåja, det går att göra om igen om så blir tvunget:

        Anonym
        juni 20, 2015 at 13:19 #375785

        Men skillnad blev det i alla fall 🙂

        Före:

        Efter 😀

        Ingen “whau” effekt –
        samt många lägger nog inte ens märke till vad jag har gjord 😀

        Men jag är nöjd med resultatet i alla fall:

        En trubb är riktigt mycket snyggare med fräscha lyktor 🙂

          juni 22, 2015 at 12:46 #375848

          Sjukt roligt att se din bil igen, är grymt imponerad över ditt öga för finish och detaljer

          Erbjudandet om att byta den mot min halvruttna Aero står såklart fortfarande kvar 😉

            Anonym
            juni 22, 2015 at 16:57 #375854

            Sjukt roligt att se din bil igen,
            är grymt imponerad över ditt öga för finish och detaljer

            Man tackar –
            lite av en skada man dragit på sig genom åren –
            fast det finns faktisk dom som e lite värre än mig 😀

            Erbjudandet om att byta den mot min halvruttna Aero står såklart fortfarande kvar

            Åh men tack –
            och så en seat emellan kanske 😉

            ps:
            Varför “halvrutten” Aero ?? DS

              Anonym
              juni 22, 2015 at 17:23 #375856

              I slutet på maj månad, så fick jag en inbjudan från SKD = Saab Klub Danmark –
              om en träff hos Peter (P.O) 🙂

              Han har tydligen haft en succé med en saab träff hemma hos honom –
              modell större då det även har varit en träff med bromsbänk 😀

              Problemet för min del, har varit att han bor ändå borta i Randers = Jylland –
              vilket för en man som jag med en bil där går på E85 e lite “problematisk” då man inte har E85 i DK 🙁

              Boendet har också vart ett annat dilemma –
              men se på 17 om detta gick att lösa i alla fall 🙂

              Jag fick ett mega erbjudande från en fin kille med nick “ClausSAAB”
              om at jag kunde få en egen “slafs” i en “Camplet”/i]

              JA varför inte tänkte jag –
              och meddelade att jag “hängde på”.

              Vi bestämde att vi skulle träffas vid Shell macken vid “Karlslunde”:

              Dit anländer jag först:

              Och väntar då på ett ekipage bestående av en saab 9-3 med denna “camplet”

              Tog inte många minuter, så hörde jag ljudet av en 9-3 med minst 2.5″ 😀
              och efter att ha hälsat på Claus med sambo och son,
              ja så drog vi vidare direkt.
              Så här ser utsikten ut från en OG 900 bakom en saab 9-3 med denna Camplet:

              Och efter antalet av bro’ar:

              Ja så kom vi slutligen fram hos Peter 🙂

                Anonym
                juni 22, 2015 at 17:35 #375864

                Nåja, väl framme bland dom första hos Peter –
                så var det dags att fälla upp “hemmet” för dom närmsta dagarna:

                Sjukt hur mycket denna lilla “camplet” kan växa till sig 😀

                Detta är baksidan hos Peter där man är mer än välkommen att resa tält etc etc

                Här i rött ser vi min egen privata alkov –
                hur cool’t är inte detta 😀

                  Anonym
                  juni 22, 2015 at 17:49 #375871

                  Fredagen alá dag 1 –
                  ja den består helt enkelt av att man får komma dit och justera sin bil.

                  “Lars” som är lite av en trimnörd inom SKD –
                  ja han hjälper helt enkelt till att optimerar bilarna innan bänkträffen dagen efter 🙂

                  Här ser vi så smått uppslutningen bland folket dag 1 :

                    Anonym
                    juni 22, 2015 at 18:02 #375875

                    På dagen 2, lördagen –
                    ja så dyker det upp nya bilar, inkl bra mkt mera OG 900 än vad man hade torde hoppats på:

                    Den vita cabben, ja det är en fd “gotlands saab med inte ens 12K mil på mätaren 😀
                    ert sjukt org skick på den, då den även har kvar det kompletta kittet med kåporna till suffletten nerfälld:

                    Verkligen inte ofta man ser att detta finns kvar i bilarna idag:

                      Anonym
                      juni 22, 2015 at 18:14 #375882

                      Den blå 4 drs sidan om vita cabben –
                      ja det är en MY 93 T16 konverterad 🙂

                      Den röde längre ner, är en 50K milare 16V sugis i orörd org skick.

                      Själv fick jag äran av att träffa på en kusin till Kvartz –
                      inte som Turbo, men till färgen alá den “nyare” 202H Rosenkvarts:

                      Så här syns skillnaden som bäst –
                      129h vs 202h:

                      Nå, men på lördagen drog det så smått igång omkring 11 slaget-
                      första “offer” på rullbänken:

                        Anonym
                        juni 22, 2015 at 18:30 #375890

                        Sedan höll det på bra mycket länge hela dagen med många olika “offer” 🙂

                        Som typ denna OG 900:

                        Här syns resultatet efter dagen –
                        Dagen vinnare med hela 415 Hk/608Nm

                        Claus som jag hade följe med lyckades med 251 Hk/447Nm

                        Och så denna 50K milare OG 900 sugis –
                        “hela” 112 Hk/141Nm kvar i den 😉

                          Anonym
                          juni 22, 2015 at 18:54 #375896

                          Fast det hände en sak på denna träff som jag inte alls var beredd på ……

                          Mitt under denna bänkning på dag 2, ja så kommer det fram en kille som jag aldrig träffat innan –
                          han hade denna låda med sig i handen:

                          Kommer fram till mig och säger att –
                          “han har något jag sökt ett tag/länge” ……………. ??

                          Men innan jag hinner klämma av mig något, ja så säger han att –
                          ” det är inte till synes innehållet av/på lådan” 😀

                          Bra tänkte jag, för lödkolv har jag så det räcker 😉

                          Han öppnar lådan, och då ser jag vart vi är på väg:

                          Det handlar om dessa dimljus jag efterlyste ett tag 😀

                          Visar sig att det är just dom jag efterlyste –
                          dom med “hel glas”inkl skyddskåpor 😉

                          Och dra mig baklänges, jag fick dom helt gratis :O

                          Då jag kommer hem, ja så inser jag att jag har fått dom av inte mindre än en admin från Danska saab klubben –
                          blir man inte bara lite stolt då 🙂

                            Anonym
                            juni 22, 2015 at 19:09 #375907

                            Väl hemma, så var det bara att damma av lådan med monteringssatsen:

                            Denna hittade jag på en OG 900 hos “pick and pay” för många år sedan.
                            Lamporna var redan kassa, men jag plockade ändå på mig fästen och el-härvan

                            Kände på mig att jag fick användning för detta längre fram 😉

                            Och här har vi det i sin helhet 🙂

                              Anonym
                              juni 22, 2015 at 19:43 #375914

                              Då återstod det endast att återigen riva ner kofångaren på Kvartz:

                              Och hur noga man än gjord saker innan –
                              ja så tar det oftast en evighet at monterar dit nya enheter/i] : /

                              Men, skam den som ger sig:

                                juni 22, 2015 at 20:38 #375919

                                Haha, så’na historier är underbara! Själv har jag fått 9-5 Aerofälgar med hyfsade däck helt gratis, bara för att jag råkade parkera bredvid han som ville bli av med dem!

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  juni 23, 2015 at 10:30 #375935

                                  Trevligt med dimljus!

                                  sen kan man nog ta dom där bänksiffrorna som en fingervisning och inget facit. Det finns ingen mig veterligen som har testat drivlineförlusten på og900ans mycket speciella låda.

                                Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 143 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.