Nybliven v4-ägare

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Nybliven v4-ägare

  • Detta ämne har 26 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2018-08-08 10:33 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #446948
    Adrian O
    Deltagare

    Haft en 96a i en vecka och undrar hur jag ska byta olja i växellådan?
    Har läst att jag ska köra 1.7l diesel i den och sen byta till en billigare olja, köra en sväng för att till slut hälla i oljan som jag ska ha, frågan är bara hur jag ska göra för att inte göra något fel.

    Har hittills bytt olja, oljefilter, bensinfilter och luftfilter.
    Ifall bilen klarar besiktningen nästa fredag tänkte jag kosta på den nya tänddelar.

    Tack på förhand 🙂
    /Adrian

    • Detta ämne redigerades för 1 år, 6 månader sedan av .
    #446952
    Janne Hagnell
    Moderator

    Så ska du göra, ja. Har också hört att man ska hissa upp framhjulen och köra bilen på alla växlar med dieseln i lådan.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #446953
    Adrian O
    Deltagare

    Japp…men vart fyller jag på å vart tappar jag ur den gamla. Finns det instruktioner nånstans?

    #446963
    Morten S.
    Moderator

    Anbefaler deg å kjøpe en slik.
    Nyttig når man skal arbeide på sin bil

    https://saabklubben-reservdelar.se/verkstadshandbocker-pa-cd-skiva/verkstadshandbok-cd-0/

    Avtapping av vxl-låda er midt under lådan. Påfylling i overkant like ved frihjulskopling.
    Så har du en nivåplugg nede på venstre side.
    Kjekt å sjekke at du får løsnet påfyllingspluggen før du tapper av oljen 😉
    (Bildet er av en TT kasse, men prinsippet er likt)

    vxll96-2

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 6 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 6 månader sedan av .
    Bilagor:
    #446968
    Adrian O
    Deltagare

    Tack!

    Besiktade bilen idag å fick anmärkning på rost i golv. Har bokat tid att få det svetsat om 2v…

    Om någon vet å kan hjälpa mig.med en grej till.

    Bilen e svårtstartad kall å efter några försök så startar den men måste gå ett tag på tomgång å bli varm för att man överhuvudtaget ska kunna köra iväg.

    Är det tänddelarna jag behöver byta?

    #446969
    sonettlll
    Deltagare

    Har bilen automatchoke? Då måste du göra rätt före start, man trampar gasen i botten några ggr för att aktivera choken, rent praktiskt så hakar choken upp i stängt läge med förhöjd tomgång. På gamla bilar slits mekanismen och choken fungerar sämre, enklaste sättet att lösa det var tidigare att montera en ombygnadssats till manuell choke, friska tänddelar är alltid bra, men jag tror inte du har felet där. Mats

    #446970
    Adrian O
    Deltagare

    Haha…då e d exakt tvärt om.som jag fick veta att jag skulle.göra av förra ägaren. Han sa att jag ALDRIG ska röra gasen innan start

    Vilket avstånd ska brytarspetsen ha?

    #446973
    Janne Hagnell
    Moderator

    Lite nyare V4:or med automatchoke har en så kallad modulating choke som är djävulens påfund. Det är en kolv som ska bromsa choken från att gå ur snabbt men dess favoritsyssla är att kärva så choken ej går i. Ta av locket på luftburken, tryck gasen i botten ett par gånger och kolla att spjället är stängt ordentligt.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #446974
    sonettlll
    Deltagare

    Brytaravstånd 0,4mm. Kolla glappet i fördelaraxeln, det påverkar brytaravståndet, aldrig röra gasen,,, hmm låter som om den automatchoken inte fungerar som den ska. Skaffa gärna en verkstadshandbok, VHB, finns på CD hos Saabklubben. Mats

    #446986
    Adrian O
    Deltagare

    Har bilen automatchoke? Då måste du göra rätt före start, man trampar gasen i botten några ggr för att aktivera choken, rent praktiskt så hakar choken upp i stängt läge med förhöjd tomgång. På gamla bilar slits mekanismen och choken fungerar sämre, enklaste sättet att lösa det var tidigare att montera en ombygnadssats till manuell choke, friska tänddelar är alltid bra, men jag tror inte du har felet där. Mats

    Bilen har automatchoke.
    Ska jag ha tändningen på eller av då jag trycker gasen i botten några gånger innan start?

    #446987
    Janne Hagnell
    Moderator

    Spelar ingen roll.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #446988
    Janne Hagnell
    Moderator

    Men om den kärvar kan det vara idé att hålla gasen i botten några sekunder så den får tid att röra sig.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #446989
    sonettlll
    Deltagare

    Det finns inget elektriskt runt v4ans förgasare, det går en vattenslang från termostathuset till choken, värmen påverkar en bimetall som minskar choken vid ökad temp. Man måste som jag skrev tidigare trampa i botten för att det hela ska kunna ställa in sig efter aktuell temp, om man startar en v4a i kyla och vill varmköra den måste man trampa på gasen efter några minuter för att justera choke och tomgång, det sköter sig inte självt. Trampandet har en funktion till, varje gång man gasar lite så pytsar accpumpen in lite soppa som underlättar start, vissa motorer behöver ”snapsas” 4-5 ggr före kallstart. Mats

    #447002
    Adrian O
    Deltagare

    2 frågor till
    Är det samma mått på påfyllning å avtappningspluggarna? Hur många mm isf?

    Vad är.det för.liten burk ovanför växellådan som d går ett rör/slang ifrån?

    #447004
    sabbe
    Deltagare

    Slavcylindern till kopplingen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng