Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Nybliven v4-ägare
- Detta ämne har 26 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2018-08-08 10:33 av .
- FörfattareInlägg
- 2 augusti, 2018 kl. 22:44 #446948
Adrian O
DeltagareHaft en 96a i en vecka och undrar hur jag ska byta olja i växellådan?
Har läst att jag ska köra 1.7l diesel i den och sen byta till en billigare olja, köra en sväng för att till slut hälla i oljan som jag ska ha, frågan är bara hur jag ska göra för att inte göra något fel.Har hittills bytt olja, oljefilter, bensinfilter och luftfilter.
Ifall bilen klarar besiktningen nästa fredag tänkte jag kosta på den nya tänddelar.Tack på förhand 🙂
/Adrian- Detta ämne redigerades för 4 år sedan av .
2 augusti, 2018 kl. 23:11 #446952Janne Hagnell
ModeratorSå ska du göra, ja. Har också hört att man ska hissa upp framhjulen och köra bilen på alla växlar med dieseln i lådan.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”3 augusti, 2018 kl. 00:00 #446953Adrian O
DeltagareJapp…men vart fyller jag på å vart tappar jag ur den gamla. Finns det instruktioner nånstans?
3 augusti, 2018 kl. 07:02 #446963Morten S.
ModeratorAnbefaler deg å kjøpe en slik.
Nyttig når man skal arbeide på sin bilhttps://saabklubben-reservdelar.se/verkstadshandbocker-pa-cd-skiva/verkstadshandbok-cd-0/
Avtapping av vxl-låda er midt under lådan. Påfylling i overkant like ved frihjulskopling.
Så har du en nivåplugg nede på venstre side.
Kjekt å sjekke at du får løsnet påfyllingspluggen før du tapper av oljen 😉
(Bildet er av en TT kasse, men prinsippet er likt)Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
2007 9-3 SC tid
2008 9-3 SC tid- Det här svaret redigerades för 4 år sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 år sedan av .
3 augusti, 2018 kl. 10:07 #446968Adrian O
DeltagareTack!
Besiktade bilen idag å fick anmärkning på rost i golv. Har bokat tid att få det svetsat om 2v…
Om någon vet å kan hjälpa mig.med en grej till.
Bilen e svårtstartad kall å efter några försök så startar den men måste gå ett tag på tomgång å bli varm för att man överhuvudtaget ska kunna köra iväg.
Är det tänddelarna jag behöver byta?
3 augusti, 2018 kl. 10:48 #446969sonettlll
DeltagareHar bilen automatchoke? Då måste du göra rätt före start, man trampar gasen i botten några ggr för att aktivera choken, rent praktiskt så hakar choken upp i stängt läge med förhöjd tomgång. På gamla bilar slits mekanismen och choken fungerar sämre, enklaste sättet att lösa det var tidigare att montera en ombygnadssats till manuell choke, friska tänddelar är alltid bra, men jag tror inte du har felet där. Mats
3 augusti, 2018 kl. 10:59 #446970Adrian O
DeltagareHaha…då e d exakt tvärt om.som jag fick veta att jag skulle.göra av förra ägaren. Han sa att jag ALDRIG ska röra gasen innan start
Vilket avstånd ska brytarspetsen ha?
3 augusti, 2018 kl. 12:37 #446973Janne Hagnell
ModeratorLite nyare V4:or med automatchoke har en så kallad modulating choke som är djävulens påfund. Det är en kolv som ska bromsa choken från att gå ur snabbt men dess favoritsyssla är att kärva så choken ej går i. Ta av locket på luftburken, tryck gasen i botten ett par gånger och kolla att spjället är stängt ordentligt.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”3 augusti, 2018 kl. 12:37 #446974sonettlll
DeltagareBrytaravstånd 0,4mm. Kolla glappet i fördelaraxeln, det påverkar brytaravståndet, aldrig röra gasen,,, hmm låter som om den automatchoken inte fungerar som den ska. Skaffa gärna en verkstadshandbok, VHB, finns på CD hos Saabklubben. Mats
3 augusti, 2018 kl. 19:43 #446986Adrian O
DeltagareHar bilen automatchoke? Då måste du göra rätt före start, man trampar gasen i botten några ggr för att aktivera choken, rent praktiskt så hakar choken upp i stängt läge med förhöjd tomgång. På gamla bilar slits mekanismen och choken fungerar sämre, enklaste sättet att lösa det var tidigare att montera en ombygnadssats till manuell choke, friska tänddelar är alltid bra, men jag tror inte du har felet där. Mats
Bilen har automatchoke.
Ska jag ha tändningen på eller av då jag trycker gasen i botten några gånger innan start?3 augusti, 2018 kl. 20:06 #446987Janne Hagnell
ModeratorSpelar ingen roll.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”3 augusti, 2018 kl. 20:08 #446988Janne Hagnell
ModeratorMen om den kärvar kan det vara idé att hålla gasen i botten några sekunder så den får tid att röra sig.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”3 augusti, 2018 kl. 20:25 #446989sonettlll
DeltagareDet finns inget elektriskt runt v4ans förgasare, det går en vattenslang från termostathuset till choken, värmen påverkar en bimetall som minskar choken vid ökad temp. Man måste som jag skrev tidigare trampa i botten för att det hela ska kunna ställa in sig efter aktuell temp, om man startar en v4a i kyla och vill varmköra den måste man trampa på gasen efter några minuter för att justera choke och tomgång, det sköter sig inte självt. Trampandet har en funktion till, varje gång man gasar lite så pytsar accpumpen in lite soppa som underlättar start, vissa motorer behöver ”snapsas” 4-5 ggr före kallstart. Mats
4 augusti, 2018 kl. 13:15 #447002Adrian O
Deltagare2 frågor till
Är det samma mått på påfyllning å avtappningspluggarna? Hur många mm isf?Vad är.det för.liten burk ovanför växellådan som d går ett rör/slang ifrån?
4 augusti, 2018 kl. 17:15 #447004sabbe
DeltagareSlavcylindern till kopplingen.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.