Byta ratt ifrån Airbag till Nardi.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Byta ratt ifrån Airbag till Nardi.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Byta ratt ifrån Airbag till Nardi.

  • Författare
    Inlägg
    • juni 6, 2012 at 19:21 #25856

      Tjenare.

      Jag är i gemet med att byta ratt ifrån airbag ratt og900 -92…till en Nardi….min funderare är hur har ni gjort som bytt bort airbag ratten mot någon najsigare?!

      Tar ni bort det svarta grejjen på axeln som är till airbag osv eller? tell me more.

      MVH

        juni 6, 2012 at 20:17 #191080

        Jag har hört att man måste byta hela rattstången, den övre delen, för det är annorlunda med släporna för tutan bla. Men jag vet inte – ska själv göra denna manöver troligen, om jag inte labbar till den förbannade indikeringen för SRS istället. Så blir spännande se vad expertisen säger! :=)

        (antar det var detta du ringde om förut Dresen, jag missade det hela…)

          juni 6, 2012 at 20:18 #191081

          Tänk på att SRS lampan måste funka på bilprovningen..

            juni 6, 2012 at 20:31 #191082

            Det är ju det vi gör, därför jag byter ut skiten…. En krets med timer som simulerar funktionen är en lösning, men lättast är väl att bara att byta ut rakt av mot icke Airbag.

              juni 6, 2012 at 20:33 #191083

              @Turbocab wrote:

              Det är ju det vi gör, därför jag byter ut skiten…. En krets med timer som simulerar funktionen är en lösning, men lättast är väl att bara att byta ut rakt av mot icke Airbag.

              hur tänkte du? rent tekniskt sätt, även om SBP garanterat kommer missa det, måste SRS lampan tändas när tändningen är på o sedan slockna när man startat bilen. oavsett om det sitter airbag där eller inte.

                juni 6, 2012 at 20:57 #191089

                @Turbocab wrote:

                Jag har hört att man måste byta hela rattstången, den övre delen, för det är annorlunda med släporna för tutan bla. Men jag vet inte – ska själv göra denna manöver troligen, om jag inte labbar till den förbannade indikeringen för SRS istället. Så blir spännande se vad expertisen säger! :=)

                (antar det var detta du ringde om förut Dresen, jag missade det hela…)

                Japp vart jag som ringde.

                Saab_mogge verkar ha gjort denna manöver?!..

                Måste ena veta…känner jag,…

                  juni 6, 2012 at 21:20 #191096

                  Går att lura bilen med rätt motstånd.
                  Då funkar lampan som tänkt.
                  Vilket värde det ska vara vet jag ej .
                  Låt någon som vet vad dom gör mäta airbagen för o få värdet.
                  Har en rattstång utan airbag liggande om någon behöver en.
                  Finns i lund skåne

                    juni 7, 2012 at 05:34 #191102

                    Jodå, den förbannade SRS lampan lyser när tändningen dras vid start, och slocknar om allt är normalt. Om du har tjall på Airbagen så anmärker numera BP på detta tack för förordningar som det förbannade EU har lagt på oss. Men jag anser att det är 100% safe om lampdjäveln och Airbagen är helt borta. Vad skall dom anmärka på då? “Öh…. har inte svensksåld 1993 og900 airbag egentligen…”. Jo, tjena…. Men eg har du rätt Broberg. Jag har vart inne på fullösningar att slipa bort SRS emblemet eller sätta ett Saabklistemärke över också. Allt för att lura det förbannade EU. 😆

                      juni 7, 2012 at 07:21 #191103

                      Även jag har gjort denna manöver på den svarta. Inga större bekymmer alls och ang lampan så känner jag mig osäker. Vet bara att den gick igenom bes utan anmärkning eller notis om att den är bytt.

                        juni 7, 2012 at 20:34 #191122

                        Jag har t om för mig att om bilen har levererats med airbag så ger det ombesiktning om den inte sitter där, korrekt eller fel? Ingår även det i de “nya” reglerna nu för i år.

                        Men… att någon märker detta på en gammal 900 är nog inte stor alls. På t ex en 9-5 eller nyare 9000 CS där airbag är standard så åker man nog på ombesiktning om man har en annan ratt monterad utan airbag monterad, även om nu lampan tänds och släcks som den ska.

                        Syns det i regbevis om bilen har airbag eller ej? Beror väl på årsmodell antar jag.

                        Det ska gå att montera ratt från 9000 CS (nyare “finare” modellen kom 1995) då slipper man den äckelfula orginalratten. En A50-ratt med träinlägg är ju faktiskt rätt ok ändå.

                        Turbocab, har du provat läsa ut felkoder? Bör väl gå att få ut koderna med Tech2 och inte bara nolla lampan. I “värsta” fall så kanske det krävs ISAT.

                        henrikg lär nog veta hur det ligger till 😉

                        MVH

                          juni 7, 2012 at 21:12 #191126

                          @joH900 wrote:

                          Jag har t om för mig att om bilen har levererats med airbag så ger det ombesiktning om den inte sitter där, korrekt eller fel? Ingår även det i de “nya” reglerna nu för i år.

                          Enligt folket på Rejsa som besiktigat sina nya BMWs utan airbag så ska bara lampan funka. eller ja, då kommer dom igenom.

                            juni 8, 2012 at 05:22 #191129

                            Byråkrati är underbart. Lampan skall funka, men om ratten sitter där eller inte kvittar alltså? I hate byråkrati. Men jag vidmakthåller att på en og900 så är det safe, 1993or är ju sjukt ovanliga så dom har inte sett många med airbag.

                              juni 8, 2012 at 07:29 #191131

                              @Turbocab wrote:

                              Byråkrati är underbart. Lampan skall funka, men om ratten sitter där eller inte kvittar alltså? I hate byråkrati. Men jag vidmakthåller att på en og900 så är det safe, 1993or är ju sjukt ovanliga så dom har inte sett många med airbag.

                              Fast airbag kom väl 91? Det satt i min 92:a iaf. Hur som, jag tror nog att det borde vara lugnt att helt enkelt bara plocka bort den, givet att man är lite försiktig när man gör det…

                                juni 8, 2012 at 09:13 #191135

                                Löst det, extra rattstång liggandes 😉

                                  juni 9, 2012 at 08:19 #191157

                                  @Esak wrote:

                                  @Turbocab wrote:

                                  Byråkrati är underbart. Lampan skall funka, men om ratten sitter där eller inte kvittar alltså? I hate byråkrati. Men jag vidmakthåller att på en og900 så är det safe, 1993or är ju sjukt ovanliga så dom har inte sett många med airbag.

                                  Fast airbag kom väl 91? Det satt i min 92:a iaf. Hur som, jag tror nog att det borde vara lugnt att helt enkelt bara plocka bort den, givet att man är lite försiktig när man gör det…

                                  Det var väl tillval från början, men standard på alla 1993:or..? Nu menar jag svensksålda bilar.

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.