Byta ratt ifrån Airbag till Nardi.

Forum Modellspecifika forum OG900 Byta ratt ifrån Airbag till Nardi.

  • Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-06-09 08:19 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25856
    dresen
    Deltagare

    Tjenare.

    Jag är i gemet med att byta ratt ifrån airbag ratt og900 -92…till en Nardi….min funderare är hur har ni gjort som bytt bort airbag ratten mot någon najsigare?!

    Tar ni bort det svarta grejjen på axeln som är till airbag osv eller? tell me more.

    MVH

    #191080
    turbocab
    Deltagare

    Jag har hört att man måste byta hela rattstången, den övre delen, för det är annorlunda med släporna för tutan bla. Men jag vet inte – ska själv göra denna manöver troligen, om jag inte labbar till den förbannade indikeringen för SRS istället. Så blir spännande se vad expertisen säger! :=)

    (antar det var detta du ringde om förut Dresen, jag missade det hela…)

    #191081
    M.Broberg
    Deltagare

    Tänk på att SRS lampan måste funka på bilprovningen..

    #191082
    turbocab
    Deltagare

    Det är ju det vi gör, därför jag byter ut skiten…. En krets med timer som simulerar funktionen är en lösning, men lättast är väl att bara att byta ut rakt av mot icke Airbag.

    #191083
    M.Broberg
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Det är ju det vi gör, därför jag byter ut skiten…. En krets med timer som simulerar funktionen är en lösning, men lättast är väl att bara att byta ut rakt av mot icke Airbag.

    hur tänkte du? rent tekniskt sätt, även om SBP garanterat kommer missa det, måste SRS lampan tändas när tändningen är på o sedan slockna när man startat bilen. oavsett om det sitter airbag där eller inte.

    #191089
    dresen
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Jag har hört att man måste byta hela rattstången, den övre delen, för det är annorlunda med släporna för tutan bla. Men jag vet inte – ska själv göra denna manöver troligen, om jag inte labbar till den förbannade indikeringen för SRS istället. Så blir spännande se vad expertisen säger! :=)

    (antar det var detta du ringde om förut Dresen, jag missade det hela…)

    Japp vart jag som ringde.

    Saab_mogge verkar ha gjort denna manöver?!..

    Måste ena veta…känner jag,…

    #191096
    andreas1
    Deltagare

    Går att lura bilen med rätt motstånd.
    Då funkar lampan som tänkt.
    Vilket värde det ska vara vet jag ej .
    Låt någon som vet vad dom gör mäta airbagen för o få värdet.
    Har en rattstång utan airbag liggande om någon behöver en.
    Finns i lund skåne

    #191102
    turbocab
    Deltagare

    Jodå, den förbannade SRS lampan lyser när tändningen dras vid start, och slocknar om allt är normalt. Om du har tjall på Airbagen så anmärker numera BP på detta tack för förordningar som det förbannade EU har lagt på oss. Men jag anser att det är 100% safe om lampdjäveln och Airbagen är helt borta. Vad skall dom anmärka på då? ”Öh…. har inte svensksåld 1993 og900 airbag egentligen…”. Jo, tjena…. Men eg har du rätt Broberg. Jag har vart inne på fullösningar att slipa bort SRS emblemet eller sätta ett Saabklistemärke över också. Allt för att lura det förbannade EU. 😆

    #191103
    esak
    Deltagare

    Även jag har gjort denna manöver på den svarta. Inga större bekymmer alls och ang lampan så känner jag mig osäker. Vet bara att den gick igenom bes utan anmärkning eller notis om att den är bytt.

    #191122
    joh900
    Deltagare

    Jag har t om för mig att om bilen har levererats med airbag så ger det ombesiktning om den inte sitter där, korrekt eller fel? Ingår även det i de ”nya” reglerna nu för i år.

    Men… att någon märker detta på en gammal 900 är nog inte stor alls. På t ex en 9-5 eller nyare 9000 CS där airbag är standard så åker man nog på ombesiktning om man har en annan ratt monterad utan airbag monterad, även om nu lampan tänds och släcks som den ska.

    Syns det i regbevis om bilen har airbag eller ej? Beror väl på årsmodell antar jag.

    Det ska gå att montera ratt från 9000 CS (nyare ”finare” modellen kom 1995) då slipper man den äckelfula orginalratten. En A50-ratt med träinlägg är ju faktiskt rätt ok ändå.

    Turbocab, har du provat läsa ut felkoder? Bör väl gå att få ut koderna med Tech2 och inte bara nolla lampan. I ”värsta” fall så kanske det krävs ISAT.

    henrikg lär nog veta hur det ligger till 😉

    MVH

    #191126
    M.Broberg
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Jag har t om för mig att om bilen har levererats med airbag så ger det ombesiktning om den inte sitter där, korrekt eller fel? Ingår även det i de ”nya” reglerna nu för i år.

    Enligt folket på Rejsa som besiktigat sina nya BMWs utan airbag så ska bara lampan funka. eller ja, då kommer dom igenom.

    #191129
    turbocab
    Deltagare

    Byråkrati är underbart. Lampan skall funka, men om ratten sitter där eller inte kvittar alltså? I hate byråkrati. Men jag vidmakthåller att på en og900 så är det safe, 1993or är ju sjukt ovanliga så dom har inte sett många med airbag.

    #191131
    esak
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Byråkrati är underbart. Lampan skall funka, men om ratten sitter där eller inte kvittar alltså? I hate byråkrati. Men jag vidmakthåller att på en og900 så är det safe, 1993or är ju sjukt ovanliga så dom har inte sett många med airbag.

    Fast airbag kom väl 91? Det satt i min 92:a iaf. Hur som, jag tror nog att det borde vara lugnt att helt enkelt bara plocka bort den, givet att man är lite försiktig när man gör det…

    #191135
    dresen
    Deltagare

    Löst det, extra rattstång liggandes 😉

    #191157
    jolin
    Deltagare

    @Esak wrote:

    @Turbocab wrote:

    Byråkrati är underbart. Lampan skall funka, men om ratten sitter där eller inte kvittar alltså? I hate byråkrati. Men jag vidmakthåller att på en og900 så är det safe, 1993or är ju sjukt ovanliga så dom har inte sett många med airbag.

    Fast airbag kom väl 91? Det satt i min 92:a iaf. Hur som, jag tror nog att det borde vara lugnt att helt enkelt bara plocka bort den, givet att man är lite försiktig när man gör det…

    Det var väl tillval från början, men standard på alla 1993:or..? Nu menar jag svensksålda bilar.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng