Castrol Axle Z LS 90 i V4-växellåda?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Castrol Axle Z LS 90 i V4-växellåda?

Detta ämne innehåller 22 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-08-25 17:08.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #398330

    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag bytte förra vintern (den troligen urgamla) växellådsoljan i Bollen till den klubben för, och som många rekommenderar, Quadralube. Sedan dess har jag dock fått problem med att frihjulet vill slira när växellådan blivit ordentligt varm, vilket det inte gjorde förut. Har tidigare använt Castrol LSC, som ska motverka just detta (LS = Limited Slip), med gott resultat. Förutom möjliga effekter av tillsatser så känns den mer högviskös än Quadraluben, vilket ju bara är en fördel för en bil som bara sommarkörs.
    Castrol LSC har utgått men ersatts av Castrol Axle Z LS 90:

    https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=582&path=144_146&av=Axle|Serie&manufacturer_id=13

    Så vad tror ni, ska jag byta till den?

    #398332

    sabbe
    Deltagare

    Castrol LS olja skall bara användas till lamelldiffar. Den skyddar lamellerna men gör ingen nytta till frihjulet.
    Jag använde den oljan när jag tävlade med V4:an.

    Slirande frihjul är svårt att åtgärda. Det har blivit en grop i frihjulets glidyta som gör att rullarna stannar där och inte går vidare och nyper. Det är stål mot stål.
    Jag skulle inte köra på en tunn olja även om det borde gynna frihjulet och bli lättväxlat.

    #398333

    Janne Hagnell
    Moderator

    OK, men jag använde som sagt Hypoy LSC som funkade bra i en annan låda, och köpte den på rekommendation av någon (minns ej vem) för just V4-lådor. Tänkte att mitt problem beror på den nuvarande oljan då det uppkom väldigt tydligt efter just oljebytet, och den gamla oljan var betydligt segare än den jag hällde i (quadralube).
    En ofta rekommenderad huskur mot slirande frihjul är att skölja lådan invändigt med fotogen, och det borde ju inte hjälpa om problemet bara har att göra med gropar i stålet. Dessutom uppträder alltså mitt problem först när bilen blivit varm, vilket ju inte heller borde påverka gropar i stålet. Eller?

    #398347

    sabbe
    Deltagare

    Skall se om jag hittar bild på vad jag menar med gropar för frihjulets rullar. Har renoverat ett frihjul genom att slipa ytan för länge sedan.
    Håller med om att en segare olja är bättre för växellådan. Lite trögväxlat får man ta. Skulle själv aldrig köra på EP75 olja.
    Har 80/90 olja i mina lådor.

    #398711

    sabbe
    Deltagare

    Hittar inte min bild på slitna frihjulet. Lånade en från Johns inlägg.
    Jag har ritat in en svart pil där rullen har tryckt in en grop i navet.
    Rullen stannar i gropen när den egentligen skall vrida upp sig åt vänster och nypa fast mot ytterringen.

    SAAB V4 har normalt 10 rullar, 20 fjädrar, 20 styrstift som flyger iväg om man inte vet hur man byter ett frihjul då ytterringen sitter i hvdaxeln.
    På bilden är ”free” och ”engaged” felritat då lamellaxeln drar centrumet medurs.

    330px-Freewheel_en.svg_

    • Det här svaret redigerades 1 år, 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 år, 2 månader sedan av .
    Bilagor:
    #426558

    Janne Hagnell
    Moderator

    Lyfter denna tråd då jag nu står i begrepp att byta växellådsoljan. Om jag förstår Sabbes inlägg ovan så skulle oljan jag har varit inne på, Castrol Axle LS 90 i princip fungera, alltså att den inte skadar lådan? Den är ju GL-5 och innehåller mycket EP-tillsatser; är det något som skulle angripas av det i V4-lådan?
    Hittade annars denna:
    https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=778&filter_name=castrol%20ep%2090
    Också tjockare, som jag ville ha. Innehåller också EP men är GL4 och ska, enligt Castrol, inte angripa gulmetaller.

    #426585

    Janne Hagnell
    Moderator

    Det var ju bra. Men min fråga var om jag kan använda en GL5-olja eller om det är skadligt för lådan. Om det är mycket gulmetall som kan kan skadas. Oljan jag annars tänker på är alltså Castrol EP 90 som är GL4 och uttalat inte angriper gulmetaller.

    #426648

    fuling
    Deltagare

    se

    Växellådsolja V4

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #426653

    Janne Hagnell
    Moderator

    Yes! Tack! Visste att det fanns en tråd (minst…) men hittade den inte.

    #426708

    Janne Hagnell
    Moderator

    Fick idag vidarebefordrat rådet att det går bra att använda även GL5-oljor i V4-lådor OM de är uttalat skonsamma mot gulmetall. Quadraluben är det, liksom EP90 jag nämnde ovan, men däremot inte Axle-oljan. Så det får bli EP90.

    #426712

    fuling
    Deltagare

    Sannolikheten mordärna oljor äter mässing/brons(gulmetall) är LITEN.
    Förr var EP tillsatesen gjorda av svavelföreningar, svavel äter brons/mässing.

    Min gissing att fabrikanter skriver funkar bra med gulmetal är bara för att stilla nojiga personer som går på gammal data.
    Mao kvarleva från tidernas begynelse.

    #426726

    Janne Hagnell
    Moderator

    Kanske det. Men jag testar EP:n och väljer bort Axlen och känner mig lite lugnare, iaf.

    #429064

    plyshbjorn
    Deltagare

    Jag har problem med slirande frihjul på min V4:a och har testat lite olika oljor med blandat resultat. I helgen bytte jag till Castrol Axle Z LS 90, och på min V4:a hade den ingen positiv inverkan på frihjulet. Tvärt om, faktiskt. Med dom oljor som funkat bäst är det bara på fyran det har slirat, men nu slirar den även på tvåan och trean. Däremot blev växellådan väldigt tystgående och lättväxlad, så för dom för som har fungerande frihjul är det säkert en bra olja.

    #429104

    Janne Hagnell
    Moderator

    Tack, bra att veta! Vilka oljor tycker du har funkat bäst?
    Antar att effekten blir olika beroende på varför frihjulet slirar. Ofta beror det på slitage men ibland är det avlagringar som är boven och då kan ju rengöring, tex med fotogen, hjälpa.

    #429109

    plyshbjorn
    Deltagare

    Jag har gjort ganska många oljebyten på den, så jag minns inte vilka sorter jag bytte till första gångerna. Förra våren gjorde jag det som dom flesta säger att man inte ska göra, nämligen provade vanlig mineralmotorolja 10-40 watt, och faktum är att det är den som har funkat bäst. Ettan tvåan och trean var inga problem, och det var egentligen bara vid gaspådrag i uppförsbackar och för snabba accelerationer som det slirade på fyran. Jag trodde därför att frihjulet blivit riktigt, så jag bytte till QS-oljan som Saabklubben säljer, men då blev det sämre igen. Nu testade jag med Castrol-oljan eftersom den, precis som motoroljan är lite tjockare (QS-oljan är ganska tunn), men det funkade som sagt var inget vidare. Jag har testat att skölja ur växellådan, men det har inte hjälp. Jag har en renoverad växellåda liggande som jag ska byta till någon gång när tid, lust och ork sammanfaller, men jag hade hoppats slippa göra det eftersom växellådan som sitter i verkar ganska frisk i övrigt, bortsett från frihjulet.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.