Växellådsolja V4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Växellådsolja V4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Växellådsolja V4

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 50 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 30, 2016 at 14:27 #420551

      För några år sedan var Statoil leverantör av Biltemas smörjmedel. Den vxlolja jag då (2012) köpte på Biltema (en syntetisk sådan viskositet 75-90) fungerade utmärkt. När jag senast (för ett år sedan, då Biltema bytt till OKQ8)) köpte samma typ av Biltema-olja gick det inte lika bra. Jag fick ett missljud i växellådan på treans och fyrans växlar. Vet någon vilken av Statoils oljor Biltema sålde enligt ovan? Jag ska chansa på ett oljebyte och fylla på Quadralube, en bra olja från Quaker State som SAAB-klubben rekommenderar.

      Pelle i Härnösand

      Pelle i Härnösand

        december 1, 2016 at 09:07 #420560

        Ett kärt ämne detta. Själv fick jag problem med frihjulet när jag bytte till Quadralube, men de flesta andra verkar nöjda.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          december 1, 2016 at 15:42 #420566

          Jag skulle avstå Quadralube SAE 75W olja och hellre välja 80W-90 oljan. Tycker att 75 oljan är för tunn.
          Kom missljudet direkt efter oljebytet?

          Sabbe

            december 1, 2016 at 16:14 #420567

            Jag skulle avstå Quadralube SAE 75W olja och hellre välja 80W-90 oljan. Tycker att 75 oljan är för tunn. Kom missljudet direkt efter oljebytet?
            Sabbe

            Precis min åsikt! Hade 90-olja i förut och det gick kalas, så det blir det nästa gång.

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              december 1, 2016 at 18:45 #420571

              Sabbe: Oljudet kom efter ca 20 mils körning med Biltema-OKQ8-oljan. Frihjulet slutade fungera nästan direkt efter oljebytet.
              Jag körde trettio mil med den oljan, och bytte därefter till Quadralube SAE 75,som nu ligger i vxl-lådan, varpå frihjulet började fungera igen. SSK-reservdelsförsäljning rekommenderar oljan med viskositet 75. Har jag tur försvinner oljudet efter oljebytet.

              Pelle i Härnösand

              Pelle i Härnösand

                december 1, 2016 at 18:49 #420572

                Oljan kan ha viss inverkan på ljud.
                För att minska ljudet, tryck mer att antal bananer i lådan.
                Lika med tyst, lika med bananer är värdens bästa olja. Eller? 🙂

                Quadralube SAE 75W är klockren för frihjulet och synkringar enligt min ärfarenhet.
                Och lite mer växellådsljud, ja men det tar jag för funktionen.
                Frihjulet och växlingrna är viktigare än ljudet.
                Är det ljudet, använd bananer , eller fixa lådan.

                Vad som gäller igeänligen är vad som funkar.
                Det det skall vara är en transemtionsolja med sämst klass GL4 i en V4/2T låda ……
                Är det den klassningen och det funkar, åk o var glad.
                Hmm att sen vissa oljor skall tugga synkringar är en skröna, eller gäller oljor från typ 70-talet.

                  december 2, 2016 at 06:12 #420582

                  Vågar man köpa en begagnad bil av dig, Fuling? Lagar du balkar och golv med gamla Ravioliburkar och popnit också? Byta vxl? Javisst, men finns det nån genväg att få bort oljudet blir jag ju glad.

                  Pelle i Härnösand

                  Pelle i Härnösand

                  Attachments:
                    december 2, 2016 at 09:06 #420592

                    Tror inte fuling var allvarlig med bananerna, även om det säkert funkar ang ljudnivån. 🙂
                    Hypoidolja har jag hört man ska ha pga differentialens utförande (hypoid).
                    Min första V4 vickade jag motorolja i växellådan, det funkade ju på 99orna jag haft. På V4 funkade det…några mil. Sen blev det oljud… 🙂
                    Learning by doing. 😉

                      december 2, 2016 at 16:40 #420606

                      Inget allvar med Ravioliburkarna heller. Oljor är en vetenskap. Trial and error.

                      Pelle i Härnösand

                      Pelle i Härnösand

                        december 2, 2016 at 19:40 #420608

                        Hellre Ravioliburkar än PET-flaskor i trösklarna!

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          december 5, 2016 at 11:46 #420650

                          1: Vad står det i typ verkstadshandboken att det skall vara för olja i lådan till V4an?

                          2: Vad en tunn och vad är tjock olja? (hur långt är ett snöre?)

                          2: Läs vad jag skrev om Quadralube SAE 75W (kan låta lite mer, bra för växling och frihjul)

                          3: Kan det vara GearWay S5 75W-90(Statoil olja)? se http://www.fuchs.com/fileadmin/se/Downloads/Brochures/Automotive-products-overview_SE.pdf

                          4: Lådan låter på 3 o 4an? Konstant ljud som ökar med farten eller låter mäst vid ca 70-80Km/h? (minskar efter 70-80)
                          70-80 problemet är en sjuka V4 lådor har, även 2T.

                          5: Byta låda, få tyst på den. Beror mycket på vad bilen är till för? Hur rädd man är om lådan mm.
                          Rädd om så river man ner lådan och fixar den. Inte rädd om, bananer 😉
                          Byta? Mot vad? En som är frisk eller en som man inte vet ett skit om?
                          Inte ett ski.. om, är som byta kalsonger varje dag med polaren 😉

                          6: Hälla motorolja i lådan, att saab gjorde det på 99 och og900. Svar ja Varför? Bra fråga………..
                          Jag skulle INTE hälla motorolja i växelådan. Jag skulle väja en olja för ändamålet.
                          Även Quadralube SAE 75W funkar bra i dessa, med den lilla ärfranenhet jag har av 99/900or. Särskilt på växling till 2an.

                            december 5, 2016 at 21:40 #420661

                            Hej Fuling, det var många intressanta aspekter på problematiken med vxl-oljan i V4. Fullt relevanta aspekter. Du
                            skulle göra dig bra som förhörsledare.
                            1. Transmissionsolja EP-olja GL 4 eller GL 5 enl VHB. Jag vill minnas att EP-olja är synonymt med GL 5.
                            Quadraluben täcker både GL 4 och GL 5.
                            2. Vi måste beakta att instruktionsboken och VHBn behandlar en fyrtio år gammal bil. Dagens oljor borde smörja be-
                            tydligt bättre även vid lägre viskositet.
                            2. Frihjul och växlingar fungerar perfekt, det som oroar mig är lagerljudet.
                            3. Kan mycket väl vara den!! Tack för tipset! Har du själv provat den?
                            4. Oljudet kom efter oljebytet (se konversation med Sabbe) och hörs på 3n och 4n.
                            5. Det är det säkraste alternativet. Dock vill jag pröva en genväg. Det är väl värre att byta kalsipper med någon
                            okänd?
                            6. Inte motorolja. Jag vet att Mercedes Benz föreskrev motorolja i en del av sina växellådor en gång i tiden.

                            Pelle i Härnösand

                            Pelle i Härnösand

                              december 6, 2016 at 07:21 #420663

                              Jag har varit med några år i oljesvängen. Förr i tiden kunde man se skillnad på viskositetsklasserna.
                              En 20W-50 motorolja var tjock i rumstemperatur och gick knappt att start en motor på i 10 minusgrader som exempel.

                              I dag tycker jag att moderna oljor är väldigt blaskiga, ta tex. SAE 0W20 olja som mest liknar fotogen när den är varm.
                              Även EP80W-90 växellådsoljan som jag använder i V4:an var blaskig i rumstemperatur. Växellådan är inte trögväxlad
                              med denna oljan men jag har missljud på 2:ans växel som kommer från nållagret på 4:ans växel.

                              Jag tror att det är enklare basoljor men betydligt mer tillsatser i dagens oljor. De klarar knappt att hålla sina egenskaper under
                              dagens långa bytesintervaller.

                              Sabbe

                                december 6, 2016 at 11:58 #420667

                                Jag skulle vilja veta hur mycket av oljans ursprungliga egenskaper som är kvar när den gått sina mil, exvis 1000 eller 3000 som en del oljor påstås ska klara. Hur ser oljefiltret ut efter dessa miltal? Förutsättningen är ju en motor som tidigare skötts enligt serviceanvisningarna.

                                Pelle i Härnösand

                                Pelle i Härnösand

                                  december 6, 2016 at 14:03 #420668

                                  1: Inte säker men GL4 är EP. Kommer inte ihåg vad EP står för. Men det har med tillsatser i oljan för att tåla högre yttryck.

                                  2: Ja instruktion/verkstadshandbok mm är gamla, de ger en hint.
                                  Sen har jag en stark känsla man inte blanda ihop smärjande och viskositet.
                                  Mao inte säker på att tex en tjockare olja skulle smörja bättre.

                                  2: Lager ljud, hur skall man veta om det är skadligt eller ej?
                                  Det man inte hör finns inte 😉
                                  Som jag sa, Quadraluben kan man få missljud med.
                                  Sen växlingarna, Quadraluben gör det mjukar att få i växlarna. Min ärfarenhet.

                                  3: Nix inte provat, men den uppfyller de kreterier jag tittar på.

                                  4: Jag är mer nyfiken på om ljudnivån är linjär mot hastigheten eller varvtal mm
                                  Ski… lurigt att veta vad det är som igenligen låter.
                                  Som sabbe skrev tex
                                  citat:
                                  “missljud på 2:ans växel som kommer från nållagret på 4:ans växel”
                                  Skall jag vara petiga så inte pga nållagret utan skador efter nålarna i
                                  4ans drev på huvudaxen. Rätt sabbe?

                                  5: Genvägen, för en std V4. Testa
                                  För mer udda lådor, fixa. Genvägna kostar mer än det smakar.

                                  6: Vilken Mercedes Benz har växellåda och slutväxel ihoppbyggt?
                                  Även om växellådan inte är ihoppbyggd med slutväxen skulle jag unvika motorolja i den.
                                  Häller ta en transemitionsolja med rätt klassing.

                                  Mig vetligen har inte viskositetsklasserna ändrats på oljor.
                                  Därimot vad motorer behöver för klass, vad de är gjorda för mm, har ändats.
                                  Motorolja lämnar jag utanför i denna tråd.

                                  Long live olja mm hur ser det ut, bra fråga.
                                  Är man rädd om grejorna byta oftare.
                                  Japp oljor är ett bottenlöst träsk 😉

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 50 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.