Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Växellådsolja V4
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 3 januari, 2017 kl. 16:07 #424890
fuling
Deltagare3 januari, 2017 kl. 20:06 #424918hup213
Deltagare12 februari, 2017 kl. 20:57 #426707Janne Hagnell
ModeratorEfter mina senaste undersökningar i ämnet så kan jag tillägga att jag av en erfaren växxellådsmek fått veta att V4-lådor kan ha även GL5 MEN då måste den vara uttalat skonsam mot gulmetall. Quadraluben är det, liksom ovan nämnda Castrol EP80.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”12 februari, 2017 kl. 22:29 #426715fuling
DeltagareSannolikheten mordärna oljor äter mässing/brons(gulmetall) är LITEN.
Förr var EP tillsatesen gjorda av svavelföreningar, svavel äter brons/mässing.Min gissing att fabrikanter skriver funkar bra med gulmetal är bara för att stilla nojiga personer som går på gammal data.
Mao kvarleva från tidernas begynelse.13 februari, 2017 kl. 10:53 #426725Janne Hagnell
ModeratorKanske det, men står det att den är ok för gulmetaller så är det ju onekligen ett plus.
Åsikter om oljor finns det ju väldigt många. Man får ta del av dem och försöka bilda sig en egen uppfattning, helt enkelt (fast enkelt är det ju inte ?).96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”14 februari, 2017 kl. 16:21 #426795fuling
DeltagareGräver man i oljeträsket så är sökord bra
1. Transmissionsolja
2. Transaxle (ja det är V4 lådan är)
3. GL-4 eller GL-5Hittade detta.
http://www.widman.biz/uploads/Corvair_oil.pdfKänns som jag både kan har rätt och fel vad gäller oljan äter gulmetall.
Så just nu skulle jag säga till en std V4 låda.
Det skall vara en transmissionsolja ansädd för transaxle och GL4I en V4 typ rally låda, samma som std fast GL5 eller högre.
Och med LS tillsatser om man åker med ramplamelldiffbroms.- Det här svaret redigerades för 6 år, 3 månader sedan av .
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
17 november, 2017 kl. 11:03 #438138hup213
DeltagareJag dristar mg att ta upp denna tråd igen. Efter ca 1400 körda mil med Quadraluboljan bytte jag i förrgår till Castrol EP 80W GL-4 mineralolja. Missljudet från vxl på 3an och 4an försvann nästan helt! Växlingarna går lika lätt som med Quadraluben. Jag tänker INTE döma ut den oljan, vi har ju olika erfarenheter av den och SAAB-klubben skulle ALDRIG sälja en dålig olja. Långsökt kanske, men kan det vara så att olika körsätt kräver olika sorts olja även i vxl?
Pelle i Härnösand
- Det här svaret redigerades för 5 år, 6 månader sedan av .
17 november, 2017 kl. 11:31 #438140Janne Hagnell
ModeratorJag dristar mg att ta upp denna tråd igen. Efter ca 1400 körda mil med Quadraluboljan bytte jag i förrgår till Castrol EP 80W GL-4 mineralolja. Missljudet från vxl på 3an och 4an försvann nästan helt! Växlingarna går lika lätt som med Quadraluben. Jag tänker INTE döma ut den oljan, vi har ju olika erfarenheter av den och SAAB-klubben skulle ALDRIG sälja en dålig olja. Långsökt kanske, men kan det vara så att olika körsätt kräver olika sorts olja även i vxl?
Känns som dina erfarenheter liknar mina. Vågade inte gå så lågt som 80 för risken att den skulle bete sig som Quadraluben men då kanske det mer har med oljornas andra parametrar än viskositeten att göra? Har som sagt fått tips om en multigrade 80-90-olja som även är snäll mot gulmetaller som jag tänker testa nästa gång. Funkar inte den bra får nog nästa steg bli Castrol EP80. Tack för inputen!?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”12 april, 2018 kl. 13:05 #442742Johan Bergman
DeltagareNu är ämnet lite gammalt men på rekommendation av min farbror som jobbade på ANA när V4an kom samt även varit delägare i en mack så kör jag på GL5 hypoidolja, Det står i verkstadshandboken (samma som sälj på skiva) antingen GL4 eller GL5. Om ni undrar fabrikatet å kör jag på Castrol olja.
SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
5 augusti, 2021 kl. 20:03 #487064Joakim Persson. 070-6293278
DeltagareHar missljud på 4:an växel och misstänker att det behöver bytas olja i lådan. Någon som vet vilka nycklar och vilka skruvar som ska lös. Misstänker att avtappningen är nere till vänster och att påfyllnad är en fyrkant mutter hona.
Funderar ev på att bara fylla på och att bilen som stått ett tag får tvätta lådan med delvis ny olja.
Hur mycket skall jag fylla då. Helt nytt är 1,7 liter.
Problem med att fylla för mycket?Siktar på SAE 80w-90 gl 5
Funkar det?
- Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av .
5 augusti, 2021 kl. 20:29 #487068Bengt Åkesson
DeltagareHåll till godo.
/B
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
5 augusti, 2021 kl. 22:25 #487080Janne Hagnell
ModeratorJag kör 80w-90 GL 4 och är nöjd.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”1 användare tackade författaren för det här inlägget.
5 augusti, 2021 kl. 23:10 #487081Joakim Persson. 070-6293278
DeltagareHej
Jag har problem att få upp nivån pluggen men om man fyller fullt så borde inte det vara något problem jag tror att det ska vara 1,7 l olja.
Vad tror ni om det jag tror inte det ska vara några problem.5 augusti, 2021 kl. 23:12 #487082Joakim Persson. 070-6293278
DeltagareHej igen
Jag har tappat instrument belysningen dvs de här små lamporna vid hastighetsmätare och så vidare. Jag misstänker att det är jordfel någonstans vart sitter jorden för dessa lampor.- Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av .
6 augusti, 2021 kl. 10:27 #487085Janne Hagnell
ModeratorFyll på 1,7 liter bara.
Lamporna jordas både genom chassit och med kabel. Kan funka dåligt om den senare inte är ansluten. Är det på bägge instrumentklustren låter det mer som reostaten. Brukar ärga sönder så man får bygla den. För säkringen har du kollat?96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”1 användare tackade författaren för det här inlägget.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.