Växellådsolja V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Växellådsolja V4

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 50 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #420670
    sabbe
    Deltagare

    Jag har sett många växellådor där 4:ans nållager har slitit ner lagerytan på axeln. Det var vanligt på lådor före 1969. Efter det gjordes ett smalare kullager så nållagret kunde göras bredare vilket Fuling vet som skruvar i växellådor.
    Oljan i manuella växellådor bryts inte ner som den gör i motorer. Därför är det många biltillverkare idag som inte kräver oljebyte under bilens livslängd!!! Har själv flera bilar där växellådsoljan inte är bytt på 30.000 mil utan problem.

    Viskositetsklasserna är inte ändrade men biltillverkarna går mot tunnare oljor då de sparar bränsle.
    Däremot är det flera som sagt att de är mycket sämre vidhäftning på kuggar och lager med de nya oljorna.
    Står bilen stilla en länge tid kan det t.o.m. börja rosta invändigt beroende på kondens.

    Sabbe

    #420681
    hup213
    Deltagare

    2. Tjockare olja smörjer definitivt inte bättre vid exvis kallstart och 25 -grader. Jag kör på Castrols 5W-40 syntetolja och
    kan bara konstatera att oljetryckslampan slocknar betydligt fortare vid kallstart enligt ovan. Sen måste man ha klart
    för sig att när lampan slocknar är det bara flöde och tryck fram till givaren. Resten av motorn behöver också dessa
    komponenter, och då säger det sig ju självt att SAE 5 kommer ut till smörjställena betydligt fortare än SAE 20.

    4. Från 50 km/h – 80 km/h ökar ljudet linjärt. Däröver ökar det sakta i takt med varvtalet.

    6. Jag vet inte vem som skrivit att MB har motorn och slutväxeln hopbyggda. Jag skrev i mitt inlägg 5 dec kl 21:40 att
    MB en gång i tiden föreskrev motorolja i en del av sina vxl, men jag har inte med ett ord nämnt slutväxeln.

    Longlifeoljor: Jag skulle aldrig våga köra så långt utan oljebyte. Oljan är ju billig jämfört med vad ett motorhaveri
    kostar.

    Pelle i Härnösand

    Pelle i Härnösand

    #420697
    Janne Hagnell
    Moderator

    Longlifeoljor är väl bara ett tecken i tiden. Alla ska oavbrutet köpa nya prylar men har inte tid att ta hand om dem för de ska hinna ”förverkliga sig”…
    ?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #420709
    fuling
    Deltagare

    4. Från 50 km/h – 80 km/h ökar ljudet linjärt. Däröver ökar det sakta i takt med varvtalet.

    Ski… svårt att förklara ljud, måste nästan höras.

    6. Jag vet inte vem som skrivit att MB har motorn och slutväxeln hopbyggda. Jag skrev i mitt inlägg 5 dec kl 21:40 att
    MB en gång i tiden föreskrev motorolja i en del av sina vxl, men jag har inte med ett ord nämnt slutväxeln.

    Hmm nu vart det fel, jag skrev växellåda och slutväxel i ett.
    De äldre MB jag vet om har separat växellåda och slutväxel(bakaxel).
    Då kan jag tänka mig man kan ha motorolja i växellådan, därimot inte i slutväxen(bakaxen).

    V4 har växellåda och slutväxel ihoppbyggt, då är det slutväxen som är styrande.
    (slutväxen är det som behöver EP-tillsatserna)

    Vart det klarare?

    #420710
    hup213
    Deltagare

    Tack för alla inlägg. Vem som har vad när det gäller oljetillsatser är nog en djungel, men Fulings tips om Statoils olja är värdefullt. Jag gör ett oljebyte och återkommer.

    Pelle i Härnösand

    Pelle i Härnösand

    #420715
    fuling
    Deltagare

    hup213:
    Japp byt och testa. (tumme upp)
    Gör en objektiv bedöming vad som låter minst, bästa/mjukast att växla med mm.

    #420722
    hup213
    Deltagare

    Apropå klassning av oljor (Källa: Mobil) för manuella transmissioner:

    API-klasserna för växellåds- och differentialolja börjar med bokstäverna GL. Siffran efteråt talar om för vilken användning oljan lämpar sig. Siffrorna anger alltså inte direkt oljans kvalitet, utan oljans förmåga att tåla yttryck och glidhastighet. Vid val av växellåds- och differentialolja ska man alltid kontrollera krav på GL-klass, viskositet och eventuellt andra krav.

    Numera finns det tre API GL-klasser, som definieras på följande sätt:
    API GL-1: Växellådsolja utan högtrycks- eller EP-tillsatser. Oljan innehåller dock bland annat ämnen som hindrar försurning och rostbildning samt tillsatser som förbättrar flytbarheten. API GL-2 och GL-3: Olja med liten mängd EP-tillsatser.
    API GL-4: Olja med stor mängd EP-tillsatser, som brukar användas i manuella växellådor.
    API GL-5: Olja med mycket stor mängd EP-tillsatser (ungefär dubbelt så mycket som i GL-4). Används i tungt belastade växellådor och hypoidväxlar. Vid val av växellåds- och differentialolja bör man använda olja enligt den rekommenderade GL-klassen. Användning av GL-5-klassad olja i en växellåda där rekommendationen är API GL-4 kan leda till att synkroniseringen går långsammare.

    Pelle i Härnösand

    Pelle i Härnösand

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #420824
    fuling
    Deltagare

    hup213:
    Bra där söka, leta info.
    Gjorde infon dig klokare eller mer konfunderad?

    För mig var det ca vad jag redan viste men gav mig lite mer hum om skilnden mellan GL4 och GL5.

    V4a lådan är i prinsip vad man brukar kalla för en transaxel-växellåda fast den sitter fram.
    Detta bara för att jag skall kunna förvirra min omgivingen mer 😉
    Eller inte, så bara för att kunna förklara ords brist på koppling till funktion.
    Moa vad fa… är en växellåda???
    Svar beror på vem man fråga tex 😉

    #420833
    hup213
    Deltagare

    Fråga en representant för Castrol och en för Valvoline vilken olja som är bäst. Svaren är lika och olika samtidigt. Vi som varit involverade i den här tråden har skruvat en hel del i SAAB V4 (jag hade min första 1978 och är nu inne på åttonde V4), men jag tror det tändes lite nya kunskapslampor hos oss alla. Jag tycker många frågetecken rätat ut sig, men man blir aldrig fullärd. Det är väl därför vi har frågelådan Forumet.

    Pelle i Härnösand

    verkstad

    verkstad

    Pelle i Härnösand

    Bilagor:
    #421022
    fuling
    Deltagare

    hup213:
    Bytt olja?
    Jag är nyfiken på resultatet.

    #421041
    hup213
    Deltagare

    Hej Fuling! Jag har idag gjort oljebytet, och fyllt på Quadralube. Det blev lite tystare, men jag har bara kört drygt två mil efter bytet.

    Pelle i Härnösand

    Pelle i Härnösand

    #421276
    fuling
    Deltagare

    Märkte du någon skillnad hur det är att växla?

    #421277
    hup213
    Deltagare

    Hej Fuling
    Lika lättväxlad som tidigare, då det före sista oljebytet nämnt 20 december redan låg Quadralube i vxl (nämnt 1 december). Jag ska köra femtio mil och se vad som händer. Det är många delar på ett spett ibland.

    GOD FORTSÄTTNING!

    Pelle i Härnösand

    • Det här svaret redigerades för 6 år, 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 6 år, 5 månader sedan av .
    #424879
    olle d
    Deltagare

    Jag kör på Castrol EP80 i lådan och det har funkat kanon….

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #424889
    hup213
    Deltagare

    Tack för tipset! Castrol EP 80; GL 4 eller GL 5?

    Pelle i Härnösand

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 50 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng