Castrol Axle Z LS 90 i V4-växellåda?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Castrol Axle Z LS 90 i V4-växellåda?

  • Detta ämne har 22 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2017-08-25 17:08 av .
Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #429114
    svac
    Deltagare

    Att slipa ytterbanan i frihjulet är säkert en bra metod att kurera slirande frihjul, men förutsätter att man har tillgång till bra slipmaskiner vilket få av oss har.
    En annan metod som jag tillämpat med framgång är att byta ut rullarna mot samma grundmått men i överdimension, resultatet blir detsamma.
    De finns klassade i rullager hos t.ex SKF eller INA.
    Detta gör också att rullarna arbetar på en oskadad yta och fungerar därmed perfekt.
    Men man måste vara rätt så flink i nävarna för att demontera ett frihjul och få ihop det därefter.
    I mitt tidigare liv arbetade jag med mekaniska- hydrostatiska- och hydrodynamiska växellådor och fick en stor respekt för olika oljors egenskaper.
    SAAB- lådorna är en otäck blandning av motstridiga krav, kugg som önskar oljor med hög bärighet och viskositet, slutväxeln av hypoidtyp där glidning förekommer önskar olja med hypoidegenskaper men har man en synkning som ofta på tvåan är på väg att ge upp är dessa egenskaper förödande samt om oljan har svaveltillsatser och äter gulmetaller.
    Jag har inga erfarenheter av Quaker State oljor som lovordas inom SAAB-kretsar utan har tidigare använt olika mineralmotoroljor som alla fungerat bra i mina tvåtakts- bilar.
    Dock sista tjugo åren har jag uteslutande använt Castrol Syntrans 75W85 (heter idag 75W90).
    Det är en helsyntetolja som uppfyller GL4 krav och är utvecklad för växellådor i tunga entrepenadfordon där höga krav ställs på både kugg- synkronisering- och hypoidegenskaper.
    Denna olja äter inte gulmetaller och har ett lågt viskositetsindex.
    Castrol LS90 är en GL5 för limited slip diffar och borde rimligtvis vara sämre ur synkroniseringssynpunkt pga EP-tillsatser, men inget jag har belägg för.
    För frihjulet har den ingen inverkan alls.

    #429119
    fuling
    Deltagare

    Slipa frihjul känns som överkurs. Ca samma sak med överdimensionsrullar.
    Mao det behövs inte.
    Jag har försökt sätta fingret på när frihjulen funkar och när de inte funkar.
    Än så längre har jag inget entydigt svar.
    Nu finns det 3 olika frihjul om vi håller oss.
    1: 2T och V4 tom 1968 (6-rullar)
    2: V4 1969-74 (10-rullar)
    3: V4 1975-80 (10-rullar)
    Ta år-talen med en nypa salt
    Skall jag klassa dessa så blir det 1, 3 och 2.
    1an med lite fix så verkar de funka i alla väder
    I bruksbilar funkar 2an och 3an bra

    Börjar frihjul strula så ser jag bara en lösing. Riv lådan, hitta felet.
    Oljan ser jag inte som en lösing på problemet om man håller sig inom ca vad saab specade.
    Behöver inte bara vara frihjulet, bussingen i vevaxelen för lamellaxelen kan ställa till det.

    Olja, se

    Växellådsolja V4

    #429143
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tänkte börja köra V4:an nu i påskhelgen, om inte det blir hagel och drivis, som det hotats med. Återkommer med rapport om hur Castrol EP90 funkar. Kan tills vidare bara, och igen, återkomma till mina tidigare observationer:
    1) När jag körde bilen med den gamla oljan (som jag varken vet sort eller ålder på) så funkade frihjulet klockrent.
    2) Efter byte till QS så började frihjulet hugga och slira men BARA när lådan blivit genomvarm. Dessutom minskar problemen med lägre utomhustemperatur.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #429329

    Fundering/fråga halvt off-topic: Om man vill minimera växellådans friktionsförluster ihop med en mycket svagare motor och samtidigt dra nytta av frihulet, tror ni man kan hitta en tunnare olja som fungerar? Några av dreven funkar väl som pump/skovelhjul för oljetransport in i frihjulet? Det kanske i så fall finns risk att smörjningen av frihjulet uteblir om oljan är allt för tunn? Jag tänker mig 10-15 hk ungefär, och till detta är V4-lådan förstås löjligt överdimensionerad, men frihjulet vill jag absolut inte avstå ifrån.

    #429343
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tycker QL borde funka till det.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #429427
    Janne Hagnell
    Moderator

    Idag plockade jag ut Bollen ur vinteridet. Första intrycket av den nya växellådsoljan Castrol EP90 är att den funkar kalas! ? Lättväxlad, tyst och frihjulet funkar klockrent. Ska bli intressant att se hur den beter sig framgent, särskilt under längre turer heta sommardagar.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #429757
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nu har jag kört några mil med EP90-oljan i växellådan och kan konstatera att när det är kallt ( som det ju VERKLIGEN har varit…) så blir lådan riktigt svårväxlad, särskilt på tvåan. Vet inte varför det inte var så första gången, det var ju kallstart i kanske +10 grader. Så fort man kört en bit funkar den dock bra och är fortsatt tyst (med V4-mått mätt, iaf). Och viktigast, frihjulet fortsätter att fungera utmärkt! ?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #434170
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nu har jag kört med Castrol EP90 hela sommaren och är HELNÖJD!?
    Inte en enda gång har frihjulet huggit eller krånglat när bilen varit varm. Med Quadraluben fick jag ju problem så fort jag körde mer än korta sträckor när det var typ över 20 grader.
    Enda nackdelen är, som jag nämnt, att frihjulet verkar kunna fastna i inneläge när lådan är kall och det är kallt ute (åtminstone under 15 grader). Men det är bara de första metrarna och oftast räcker det att trycka ner och släppa kopplingen för att det ska skaka loss. Ska bilen köras annat än på sommaren funderar jag på om en 80W-90-olja vore bättre. Har fått Motul Gearbox 80W-90 på förslag, den ska vara skonsam också. Blir nog att jag testar den i den andra V4:an (Paddan) så småningom.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng