Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Check engine lampan
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 8 december, 2021 kl. 17:03 #490704
ES
DeltagareJag har en 900 i 16v årsmodell 1990 och problem med att ”check engine” lampan lyser ibland en stund. Ibland 5 min ibland 15 min för att sedan slockna.
Är den någon i forum som varit med om något liknande, eller vet vad det kan bero på.Jag skulle vara tacksam för kommentarer/råd!
8 december, 2021 kl. 22:11 #490717Saab_ahed
DeltagareHej,
Sök efter ett inlägg som heter:
Läsa ut felkoder og900 -93 Lucas. Hur göra?Där borde du hitta en länk till nyttig info som hjälper dig i rätt riktning 🙂
8 december, 2021 kl. 22:14 #490718saabaero
Deltagare900i har inte Lucas
Läsa felkoder är alltid bra 🙂
Jag skulle börjat leta avgasläckage mellan topp och katalysator.
Blir det skillnad om du kör hårt direkt från start och snabbt för upp högre avgastemp ?1 användare tackade författaren för det här inlägget.
8 december, 2021 kl. 22:22 #490720Saab_ahed
DeltagareHej igen,
Märkte att sökning på lång text inte lyckas, så här är länken direkt istället
http://popeye.rty.nu/2002/felkoder.htmLänken beskriver BOSCH LH system, lite missvisande att tråden den finns i relaterar till LUCAS system, men men…
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
9 december, 2021 kl. 09:59 #490724ES
DeltagareNär du nämner ”högre avgastemp” så slår det mig att lampan nog slocknar när motorn kommer upp i temperatur. Skall dubbelkolla.
10 december, 2021 kl. 12:15 #490734saabgunnar
DeltagareHej. Absolut vanligaste orsaken är ju en defekt lambdasond. De har inte evigt liv. Mät spänningen från den med varm motor. Ska hoppa över och under målvärdet på 0,5 V. Märks inte på dålig gång, bilen går som vanligt om den är defekt/Gunnar
10 december, 2021 kl. 14:17 #490735saabaero
DeltagareNär du nämner ”högre avgastemp” så slår det mig att lampan nog slocknar när motorn kommer upp i temperatur. Skall dubbelkolla.
Har haft fenomenet på flera LH-bilar att CE tänds och den varmkörs på tomgång alt väldigt låg belstning.
Om man istället drar iväg som en stressad lattemorsa tänds den inte.Felkoden brukar peka på lambdan.
Om det är lambdan eller något annat är inte busenkelt att reda ut men min erfarenhet är att det oftast beror på något annat.
T.ex kan ett litet avgasläckage (otät skarv alt spricka) täta sig snabbt med högre avgastemp.12 december, 2021 kl. 19:59 #490776saabgunnar
DeltagareHej. Har en konstant lysande lampa på min 900-92. Felkoderna sa lambdasond men den fungerar(mätt). Nästa och sista var defekt injektor men en gammal lista jag hittat på nätet säger att den oftast är falsk vilket verkar stämma. Bilen går perfekt, tändstiften perfekta och alla lika efter 1000 mil. Någon mer som råkat ut för detta?/Gunnar
12 december, 2021 kl. 20:53 #490777M.Broberg
Deltagarekörde du occisoskop när du mätte lambdasonden?
det är ju rätt knepigt att mäta dom
13 december, 2021 kl. 06:44 #490792saabgunnar
DeltagareHej. Knepigt att mäta? Med varm motor är lambda 0,5 V men kräver en precision som insprutningen inte klarar så den ligger och varierar runt 0,5 V vilket lätt mäts med en högohmig voltmeter.
13 december, 2021 kl. 08:43 #490793M.Broberg
Deltagareär la så att lambdasonden skickar ut en sinuskurva som svänger . ofta mellan 0 och 5 volt eller 0-1 volt. (när den är varm)
om det är konstant spänning ur lambdasonden så är ju nått galet.
eller har jag missat nått?
14 december, 2021 kl. 20:09 #490821saabgunnar
Deltagare15 december, 2021 kl. 20:19 #490834saabgunnar
DeltagareHej igen. Hade loss samtliga kontakter på spridarna och mätte resistansen. På tiondelen samma på alla. Hade på lite 5 56 på alla och nu slocknade lampan. Få se hur länge det håller sig
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.