Demontera förgasare

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Demontera förgasare

Detta ämne innehåller 8 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-05-05 19:45.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23965

    micke p
    Deltagare

    hello!!

    Tänkte plocka ner min förgasare och rengöra byta packningar etc. Då jag bor en bit ifrån garaget tänkte jag plocka loss hela förgasaren och fixa detta i lägenheten..

    Frågan då är: Är det lätt att demontera förgasare, dvs
    Lossa luftburken, slangar och fäst skruvar och plocka loss den?

    #172389

    Melwin
    Deltagare

    Vad är det för modell?

    #172392

    Morten S.
    Moderator

    Ut i fra tidligere tråder er det en V4 77.
    Ja det er en enkelt jobb. Som du sier, ta av burken og slanger. Løsne gas-staget og så er det 2 eller 4 mutre som holder forgasseren til innsugen, avhengig av forgassertype.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #172395

    micke p
    Deltagare

    Precis! v4 1977..

    Tackar då vet jag, får bli lite fin jobb i lägenheten bara att beställa lite packningar 🙂

    #172400

    stein
    Deltagare

    vær forsiktig når du åpner den, ligger en nål og kule i en kanal som må tilbake på samme sted som de er originalt. på eldre fomoco iallefall:)

    #172405

    andersson__
    Deltagare

    Stämmer, fomoco förgasaren med manuel choke upp till 77A har den kulan som nämns, medans 2 port solexen inte har det.

    #172410

    ken
    Deltagare

    Är det någon som kan förklara vad den där faktiskt kulan gör?

    Ärligt talat tror jag att jag slarvat bort den någon gång under de senaste årens mekande. Bilen funkar sisådär men eftersom jag håller på att förbättra en hel uppsjö saker med den är det osäkert vilken roll en liten saknad förgasarkula spelar.

    Jag har en 96 årsmodell -70 med FoMoCo och automatchoke.

    #172416

    saab v4-ever
    Deltagare

    Kulan och vikten är bra att ha på plats. Kulan tillsammans med motvikten täpper till kanalen till acc-pumpen när man släppt gasen. Om prylarna inte är på plats får man inte samma effekt vid acceleration och dessutom blir bilen onödigt törstig. Detta gäller åtminstone de tidiga FoMoCoförgasarna.

    //H

    #172852

    micke p
    Deltagare

    Tjenare, lika bra att fortsätta på samma tråd 🙂

    Letar efter en sprängskiss och ev en lista för att skruva isär/ihop förgasaren

    Det är en solex 32TDID

    Den som finns i verkstads handboken är en 1-port

    Var får jag tag på detta

    //Micke

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng