Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Den starat inte!
- Detta ämne har 29 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-20 19:59 av .
- FörfattareInlägg
- 1 november, 2011 kl. 09:27 #25629
robban.hag
DeltagareHej,
Har en 900 -88i 8v som inte startar. jag har fin gnista, det kommer bensin i spridarna. Testade med startgas och det hjälpte inte. Någon som har någon idé om vad det kan vara?
/Robban
1 november, 2011 kl. 22:42 #185528anderslindh
DeltagareOm gnista och bränsle är i bra skick finns väl tyvärr bara kompressionen kvar.. Säker på att gnistan är bra på alla stift och att tändkablarna sitter i rätt ordning (inte haft av nyligen?) Hur mätte du upp att det kom bränsle? Är bränslereläet helt?
2 november, 2011 kl. 01:54 #185517reino
Deltagare@Anderslindh wrote:
Om gnista och bränsle är i bra skick finns väl tyvärr bara kompressionen kvar.. Säker på att gnistan är bra på alla stift och att tändkablarna sitter i rätt ordning (inte haft av nyligen?) Hur mätte du upp att det kom bränsle? Är bränslereläet helt?
Glöm inte alla våra älskade vakuumslangar. 😉
2 november, 2011 kl. 07:42 #185514anderslindh
DeltagareJust ja, och felkoder (CE-lampa) för LMM, tempgivare och lambda. Inga sådana?
2 november, 2011 kl. 11:52 #185513robban.hag
DeltagareMånga bra tips, tack! Det konstiga är att den har gått bra och helt plötsligt inte vill starta.
Ang bensin. det ”sprutar” ut när jag har isär spridarna.
vakuumslangar? har gått igenom de jag ser och det verkar ok. den som kommer från ventilkåpan är det något med, men det hjälpte inte när jag gjorde så att det blev tätt.
Har testat att starta med startkablar och det blev inge skillnad.
2 november, 2011 kl. 20:26 #184513jolin
DeltagareNär jag höll på att trassla med tempgivaren på min brukis (vilket förefaller ha varit kablage/kontaktproblem – inte givarproblem) hade jag en kort period när det var lögn att få igång bilen om tempgivaren var inkopplad. Gissningsvis bränslemängd som var alldeles åt skogen eftersom styrboxen fått fel information. Kan vara värt att kolla – om du kopplar loss tempgivaren vid insuget ska bilen starta.
2 november, 2011 kl. 20:38 #185035robban.hag
Deltagare@jolin wrote:
När jag höll på att trassla med tempgivaren på min brukis (vilket förefaller ha varit kablage/kontaktproblem – inte givarproblem) hade jag en kort period när det var lögn att få igång bilen om tempgivaren var inkopplad. Gissningsvis bränslemängd som var alldeles åt skogen eftersom styrboxen fått fel information. Kan vara värt att kolla – om du kopplar loss tempgivaren vid insuget ska bilen starta.
Helt klart värt att kolla.
2 november, 2011 kl. 22:02 #185039henrikg
DeltagareKan ju vara värt att prova byta styrenhet också.
Vart bor du någonstans? Det är väldigt bra att mäta upp signalen till taktventilen också, men kräver ett instrument som kan läsa PWM-signal (jag kör med en ISAT)
Mvh
Henrik3 november, 2011 kl. 07:51 #185455granberg
DeltagareHur är skicket på batteriet?
3 november, 2011 kl. 09:25 #185454jellybear
Deltagare@Anderslindh wrote:
Just ja, och felkoder (CE-lampa) för LMM, tempgivare och lambda. Inga sådana?
Det är en 8V, då finns inga felkoder… 😉
@henrikg wrote:
Kan ju vara värt att prova byta styrenhet också.
Vart bor du någonstans? Det är väldigt bra att mäta upp signalen till taktventilen också, men kräver ett instrument som kan läsa PWM-signal (jag kör med en ISAT)Det kanske är svårt att hävda det innan vi vet om han har en 8V med eller utan katalysator? Är det utan katalysator finns ju varken styrenhet eller taktventil. Och skulle det vara en bil med katalysator så går ju lambdaregleringen inte in förrän efter motorn har startat.
Jag har ett par frågor jag tycker behöver besvaras innan det går att ställa en diagnos:
– Har bilen startat utan problem förut och helt plötsligt startar den inte alls?
– Drar startmotorn runt lika bra som förr?
– Hostar bilen till eller inte?
– Hur har du kontrollerat gnista och bränsle (så vi vet att du verkligen har gnista och bränsle)?När det gäller kontroll av bränsle, har du alltså losss spridarna och sedan bett en kompis köra startmotorn, eller har du gjort på något annat sätt?
3 november, 2011 kl. 14:10 #185440robban.hag
Deltagare@jellybear wrote:
@Anderslindh wrote:
Just ja, och felkoder (CE-lampa) för LMM, tempgivare och lambda. Inga sådana?
Det är en 8V, då finns inga felkoder… 😉
@henrikg wrote:
Kan ju vara värt att prova byta styrenhet också.
Vart bor du någonstans? Det är väldigt bra att mäta upp signalen till taktventilen också, men kräver ett instrument som kan läsa PWM-signal (jag kör med en ISAT)Det kanske är svårt att hävda det innan vi vet om han har en 8V med eller utan katalysator? Är det utan katalysator finns ju varken styrenhet eller taktventil. Och skulle det vara en bil med katalysator så går ju lambdaregleringen inte in förrän efter motorn har startat.
Jag har ett par frågor jag tycker behöver besvaras innan det går att ställa en diagnos:
– Har bilen startat utan problem förut och helt plötsligt startar den inte alls?
– Drar startmotorn runt lika bra som förr?
– Hostar bilen till eller inte?
– Hur har du kontrollerat gnista och bränsle (så vi vet att du verkligen har gnista och bränsle)?När det gäller kontroll av bränsle, har du alltså losss spridarna och sedan bett en kompis köra startmotorn, eller har du gjort på något annat sätt?
Tack för alla tips! Den en 8V så fel koder funkar nog inte. Den gick bra fram till i måndags, då vill den inte starta. startmoter låter som den ska, allt går runt men det händer inget, fin blå gnista och det kommer bensin (inte testat det där med spridarna, har haft isär dem och det kommer bensin), testat att starta med startgas och det funkar inte. ingen katalysator.
Läst på något ananas tråd om att den kan vara sur, har inte testat att dra runt motorn utan tändstift i. Har heller inte kollat att ta bort givaren mellan spridarna. ska putta in den i garaget i kväll, å den får torka upp.
/Robban
3 november, 2011 kl. 14:11 #185428robban.hag
Deltagaremissade en sak. har testat att starta de med startkablar och det funkade inte.
/Robban
3 november, 2011 kl. 19:22 #185429henrikg
Deltagare@jellybear wrote:
@henrikg wrote:
Kan ju vara värt att prova byta styrenhet också.
Vart bor du någonstans? Det är väldigt bra att mäta upp signalen till taktventilen också, men kräver ett instrument som kan läsa PWM-signal (jag kör med en ISAT)Det kanske är svårt att hävda det innan vi vet om han har en 8V med eller utan katalysator? Är det utan katalysator finns ju varken styrenhet eller taktventil. Och skulle det vara en bil med katalysator så går ju lambdaregleringen inte in förrän efter motorn har startat.
Jo det är ju sant att vi inte visste om den hade katalysator, och det visade sig ju nu att den inte har det, och det är väl tur det 🙂
Men angående ditt påstående att lambdaregleringen inte är aktiv vid start så är det helt rätt, men styrboxen styr även bränsleupprikningen vid starten (och då med ett förprogrammerat takt-förhållande beroende på temperatur). En 900 8v kat går inte alls utan styrboxen enligt mig, jag har provat på min T8. Kan ju vara så att taktventilen ska ha ett fast limp-home läge om den sakner signal, och min kanske var trasig 😉
//Henrik
4 november, 2011 kl. 15:41 #185240jellybear
Deltagare@robban.hag wrote:
Tack för alla tips! Den en 8V så fel koder funkar nog inte. Den gick bra fram till i måndags, då vill den inte starta. startmoter låter som den ska, allt går runt men det händer inget, fin blå gnista och det kommer bensin (inte testat det där med spridarna, har haft isär dem och det kommer bensin), testat att starta med startgas och det funkar inte. ingen katalysator.
Läst på något ananas tråd om att den kan vara sur, har inte testat att dra runt motorn utan tändstift i. Har heller inte kollat att ta bort givaren mellan spridarna. ska putta in den i garaget i kväll, å den får torka upp.
/Robban
Ett par generella kommentarer:
– Skulle motorn vara sur så är nog stiften rejält blöta av bensin när du tar ut dem ur cylindrarna, dessutom släpper ”surheten” om du låter bilen stå över natten.
– Om tändningen funkar som den ska så borde bilen antingen starta eller åtminstone hosta till om du använder startgas på rätt sätt.
– Eftersom bilen gått bra och helt plötsligt slutat funka har jag väldigt svårt att tro att det skulle vara dåligt komp eller liknande, det skulle du ha märkt på att bilen går dassigt i största allmänhet (typ en cylinder slutar fungera) innan den lägger av helt.Nu till hur jag skulle börja felsökningen, d.v.s. kolla att du verkligen får soppa och gnista till din motor:
För att kolla på riktigt att du verkligen får bensin till motorn gör du ett spridartest, alltså såhär:
– Lossa spridarna (ej slangarna) från motorblocket och lägg dem i ett kärl
– Lyft av ”luftsnabeln” (gummislangen mellan luftmängdsmätaren och insuget) så att du kommer åt skivan i luftmängdsmätaren
– Bygla bränslereläet
– Slå på tändningen
– Lyft för hand på skivan i luftmassemätaren. Du ska då få ett sprut ut ur spridarna som ökar ju högre upp du drar skivan, typ såhär.
– Om du inte får ett jämnt och fint sprut har du bränsleproblem. Spridarna ska heller inte läcka någonting när skivan är i botten på luftmassemätaren och du ska känna ett jämnt och fint motstånd på skivan när du lyfter den.För att kolla på riktigt att du får fin gnista tar du ut stiftet, lägger/håller dem med sidan mot jord (t.ex. motorblocket) och ber en kompis att köra startmotorn och kollar gnistan. Sedan sätter du tillbaka stiftet och gör samma sak på de återstående 3 stiften.
4 november, 2011 kl. 20:24 #185174robban.hag
DeltagareJag ska kolla det där med spridarna, stiften har jag reda kollat.
Har ställt in den i garaget och laddat batteriet, så jag får se om den har ”torkat” upp. och framför allt om det hjälper.
När jag tittade till bilen idag, såg jag att det var fullt bensin innan spridarna och efter ”förgasaren”. i röret innan det vikar av 90 grader till varje cylinder. misstänker att det inte ska vara så?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.