Denna vattenpump

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Denna vattenpump

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Denna vattenpump

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 7, 2014 at 22:37 #7380

      Hej
      Har en 99:a från 76 med B-motorn. Nu håller jag på att bli tokig på eländet. Vet inte hur många gånger jag varit i runt vattenpumpen men jag får det inte tätt i a f inte någon längre tid. Den sprutar ut vatten över blocket. Mina återstående val verkar vara att byta till H-motorn eller dränka pumpen i något värmetålig tätningsmassa. Några idéer?

        februari 7, 2014 at 23:01 #76641

        Berätta mer. Det kan vara knepigt det här, men inte omöjligt. Mvh Magnus

          februari 8, 2014 at 12:50 #76634

          Ta isär och titta.
          Har du bytt de två tätningarna under impellern?
          Hur ser axeln ut?
          Tätningar och lager borde gå att köpa nytt.

            februari 8, 2014 at 22:56 #72488

            Bytt packning och O-ringar samt provat med en bättre begagnad pump. En tanke, är de två typerna av pumpar som fanns fram tom 76 helt kompatibla? Kan det ha blivit blandat där någon gång i tiden?

              februari 9, 2014 at 10:06 #75709

              O-ringar?
              Ska vara tätningar vid axeln, kolla att de sitter åt rätt håll.
              Den övre ska täta mot övertrycket som uppstår i kylsystemet.

                februari 9, 2014 at 11:28 #72694

                packning och oringar? Vad exakt menar du då? Det som tätar vattnet från att läcka ut är tätningen som sitter under impellern.

                  februari 9, 2014 at 11:55 #61228

                  Det finns två tätningar, en undre som tätar så att ingen olja kommer ur motorn eller vatten kommer ner i motorn vid ev. vattenpumpshaveri. Den övre tätningen är pressad ner i blocket under impellern. Denna tätning är fjäderbelastad & tätar mot impellern. Det är viktigt att impellern är slät & utan skador på undersidan där den går mot tätningen. Är den ojämn eller gropig får du helst sätta den i en svarv så ytan blir jämn. Det är också viktigt att impellern pressas ända ner på pumpaxeln. Det beskrivs bra i Saabs verkstadshandbok om du har möjlighet att kolla i den. Impellern kan ju också lossa från axeln om det blir för stort spel. Har du “gamla” pumpen är det M8 vänstergängat på pumpaxeln. Det går ju att sätta en mutter här om man vill, jag kommer inte ihåg om det ska vara någon eller inte. Jag har sådana muttrar om det finns behov. Jan på reservdelslagret har väl renoveringssats på lager för vattenpumpen. Även Kyrk Motorsport har renoveringssats. Byt allt när du är igång det brukar löna sig. Slå en signal om du vill. Mvh. Magnus Maur Klippan 070 5450668

                    februari 9, 2014 at 18:36 #72686

                    Det är tydligen specat även o-ringar på tidiga modeller ser jag i en rephandbok för 99, 1968 och uppåt…
                    Har inte rivit min 76:a ännu. Men i Haynes som täcker från 1979 och uppåt på B-motorn finns inte o-ringarna med.
                    Du får identifiera tätytorna och kontrollera ytfinheten så ringar och tätningar kan göra sitt jobb.

                        februari 9, 2014 at 19:47 #72825

                        http://www.saabcentral.com/forums/showthread.php?t=173989
                        Hittade en bra länk till…

                          februari 10, 2014 at 22:32 #77828

                          Hej
                          Med utgångspunkt från detta anar jag vd jag har klantat/fuskat till.
                          Tack för hjälpen

                            juni 16, 2014 at 21:07 #51229

                            Nu är hela pumpen riven en gång till. Ny impeller och nya packningar samt en annan bättre beg axel. Likförbaskat läcker det en liten rännil från toppen av pumpen ner över blocket. Nu är jag trött på denna pump. Kan jag dränka den i kemisk metall eller nått?
                            Pär

                              juni 17, 2014 at 06:23 #176578

                              Om det ska vara helt tätt direkt måste man slita in den nya tätningen mot skoveln genom att köra någon minut utan vatten på 2-3000 varv. Annars brukar dom slita in sig rätt snart ändå…

                                juni 17, 2014 at 19:23 #174809

                                Som Andreas skriver det kan slita till sig så prova att köra ett tag i alla fall. Håll koll så det inte försvinner för mycket vatten när du kör bara. Det kan också ha betydelse att termostaten öppnar i tid. Ju varmare motor desto högre tryck på vattnet och därmed mer läckage.Mvh Magnus

                                  juni 18, 2014 at 06:38 #176595

                                  självklart ska det kunna vara tätt direkt och särskilt om nu impellern är ny? Är alla tätningar nya och korrekt monterade, impellern ny så återstår ju bara att tätningen inte sitter helt nerpressad utan sitter snett.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.