Denna vattenpump
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Denna vattenpump
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Denna vattenpump
- Detta ämne har 17 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-13 06:16 av slattabjornen.
-
FörfattareInlägg
-
Hej
Har en 99:a från 76 med B-motorn. Nu håller jag på att bli tokig på eländet. Vet inte hur många gånger jag varit i runt vattenpumpen men jag får det inte tätt i a f inte någon längre tid. Den sprutar ut vatten över blocket. Mina återstående val verkar vara att byta till H-motorn eller dränka pumpen i något värmetålig tätningsmassa. Några idéer?Det finns två tätningar, en undre som tätar så att ingen olja kommer ur motorn eller vatten kommer ner i motorn vid ev. vattenpumpshaveri. Den övre tätningen är pressad ner i blocket under impellern. Denna tätning är fjäderbelastad & tätar mot impellern. Det är viktigt att impellern är slät & utan skador på undersidan där den går mot tätningen. Är den ojämn eller gropig får du helst sätta den i en svarv så ytan blir jämn. Det är också viktigt att impellern pressas ända ner på pumpaxeln. Det beskrivs bra i Saabs verkstadshandbok om du har möjlighet att kolla i den. Impellern kan ju också lossa från axeln om det blir för stort spel. Har du “gamla” pumpen är det M8 vänstergängat på pumpaxeln. Det går ju att sätta en mutter här om man vill, jag kommer inte ihåg om det ska vara någon eller inte. Jag har sådana muttrar om det finns behov. Jan på reservdelslagret har väl renoveringssats på lager för vattenpumpen. Även Kyrk Motorsport har renoveringssats. Byt allt när du är igång det brukar löna sig. Slå en signal om du vill. Mvh. Magnus Maur Klippan 070 5450668
Det är tydligen specat även o-ringar på tidiga modeller ser jag i en rephandbok för 99, 1968 och uppåt…
Har inte rivit min 76:a ännu. Men i Haynes som täcker från 1979 och uppåt på B-motorn finns inte o-ringarna med.
Du får identifiera tätytorna och kontrollera ytfinheten så ringar och tätningar kan göra sitt jobb.http://www.thesaabsite.com/FAQ–heating-%26-cooling-category–water-pump-removal-%22b%22-engine.html
Hittade denna trevliga bild…http://www.saabcentral.com/forums/showthread.php?t=173989
Hittade en bra länk till…juni 17, 2014 at 06:23 #176578Om det ska vara helt tätt direkt måste man slita in den nya tätningen mot skoveln genom att köra någon minut utan vatten på 2-3000 varv. Annars brukar dom slita in sig rätt snart ändå…
Som Andreas skriver det kan slita till sig så prova att köra ett tag i alla fall. Håll koll så det inte försvinner för mycket vatten när du kör bara. Det kan också ha betydelse att termostaten öppnar i tid. Ju varmare motor desto högre tryck på vattnet och därmed mer läckage.Mvh Magnus
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.