Diffen vändbar? (=baklängeslåda)

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Diffen vändbar? (=baklängeslåda)

  • Detta ämne har 57 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2015-11-26 10:13 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 58 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8005

    Vill inte göra mig besväret att skruva isär en låda, och någon mer erfaren än jag borde kunna svara utan att behöva meka: Går det att utan allt för radikala ombyggnader att vända differentialen så att körriktningen vänds? Tricket fungerar på gamla vw-bubblan och några samtida renault. Är slutväxeln av hypoidtyp blir svaret förstås nej.

    TIlläggas bör kanske att jag varken tänkt träna baklängesracing eller planerar ett practical joke för någon av mina saabvänner, det är något mycket värre… 🙂

    #62197
    rallysaaben
    Deltagare

    Det är en hypoidväxel.

    /Anders

    #62201

    Attans! Då får det bli otrohet med en låda från renault 5 eller fiat 126. Jag som ville ha frihjul.

    #62237
    rallysaaben
    Deltagare

    Lagren är olika stora också så det blir svårt där också.

    /Anders

    #62242
    Dicst
    Deltagare

    Vänd växellådan uppochner istället då!

    #62244
    solveslamsug
    Deltagare

    Är det terrängbygge på G?

    #62548

    Lådan uppochner har slagit mig. Det skulle fungera utmärkt rent principiellt men jag ser en risk att smörjningen kanske inte fungerar. Frihjulets smörjning verkar t.ex. vara en kritisk och lägesberoende konstruktion. Å andra sidan kanske det hamnar i finaste oljebadet när man vänder lådan. Växlingsaxeln behöver en bättre tätning och säkert gäller samma sak frihjulsmanövreringen. Största problemet kan bli det faktum att drivaxlarna hamnar högt eller att V4-motorns oljetråg skrapar i gatan. -Kan förstås bli en ursäkt att satsa på tvåtakt, men V4 känns mer rätt till det galenskapsprojekt jag funderar på.

    Det känns knasigt att hänga upp sig på en bagatell som växellådan för ett projekt som omfattar en radikal ändring av en hel bil. Det handlar främst om en ideologi eller estletik där märkesfrämmande delar helst ska undvikas fullständigt. Inverterad V4-låda känns tills vidare som något att fundera vidare på, trots att det blir svårare än att smacka dit en låda från Fiat, Renault eller VW.
    .
    Ja ja, okej då, jag avslöjar väl vad jag fantiserar om:
    Jag har fått ratrodfeber! Har sökt på nätet men inte hittat ett enda råttbygge baserat på en saab. Reservdelsbilens ruttna kaross vore inget att gråta över om den reinkarnerades till ett vilt busbygge. För att accepteras av bilprovningen som ombyggt fordon bör jag ändra så lite som möjligt i chassi, hjulupphängning och drivlina. För att över huvud taget kunna se ut som en rod med attityd är det ett absolut krav att motorn hamnar bakom framaxeln och att ingenting sticker ut framför framhjulen. Enklast vore sedan att förlänga och förstärka chassit mellan framaxel och torpedvägg, förutsatt att Bilprovningen inte tycker det går över gränsen för en regbesiktning eller Ombyggt Fordon. Helst vill jag ha kvar karossen i sin ursprungliga femsitsiga form så hela familjen kan njuta av dumheterna. Takchoppning hör nog till konceptet men den kan bli ganska enkel om man helt slopar glas till bak- och sidofönster. I övrigt är det renrakad minimalism som gäller, dvs bort med allt som inte för bilen framåt med ett vrål. :race

    #62572
    solveslamsug
    Deltagare

    Vilken otroligt galen idé :AP
    Jag klarar inte ens av att fantisera om en skärmlös 96:a med vänd drivlina?

    http://www.remarkablecars.com/main/saab/saab-001.html

    http://justacarguy.blogspot.se/2008/08/daytona-floridas-annual-turkey-run-hot.html

    Tredje bilden… V8:a? :AP

    #62603

    Sölve, kanske tur för (saab)världen då att det iaf finns EN tokstolle som uppenbarligen klarar att tänka i dessa banor. Det var en frän gurka du länkade till men bildtexterna till trots kan jag omöjligt se hur begreppet ”rat rod” eller ens bara ”rod” kan passa in på det bygget. Med ”327” textat på scoopet utgår jag från att motorn är en V8 och av dess placering att döma tycks åkdonet vara bakhjulsdrivet.

    Framhjulsdrift är kanske inte heller det särskilt rodmässigt men efter att ha sett en helt underbar rod baserad på Citroen 2cv, med mittmotor till råga på allt, vågar jag tills vidare tro att även en gammal gurka kan bli en rå rod med massor av attityd.

    #60793
    solveslamsug
    Deltagare

    Njae, det är väl snarare mer bonnevilleräser eller gasser över den saaben. Men ordet rod och/eller hotrod har blivit så otroligt urholkat de sista tio åren. Det gäller förresten custom också. Folk kallar än det ena än det andra hotrod. Så fort man spacklat igen lite lister och skruvat bort kofångar horn, ja vips har man byggt en custom…

    #59068
    pson
    Deltagare

    Jag tycker att det ser ut att vara ganska typiskt Pro-Street Rod-utförande. Minus Moon-kapslarna. Och om man nu ska börja dra linjer för vad som är en rod och inte blir det genast knivigt. En ”äkta” Hot Rod är ju en Ford roadster, gärna 32 eller 28/29 på 32-ram. Om man ska vara sån alltså. Och då bli det ju svårt att bygga på en Saab…
    Det är en svårdragen gräns anser jag, vilket inte är något negativt. För det är betydligt enklare att komma in i rod-svängen som yngre byggare(jag är en som vill) om fler typer bilar är accepterade. För det är nåt vedervärdigt dyrt att bygga på amerikanska prylar.

    #60853
    solveslamsug
    Deltagare

    En minst lika klassisk rodding är ju Anglia och Prefect baserade byggen, det har ju folk sysslat med iaf 40 år. Där brukar endast drivlinan ha amerikanskt ursprung. Som vanligt råder sunt förnuft, känslan sitter i magen.

    Min poäng var att jag är evinnerligt trött på mattsvartrollade Volvo PV utan kofångare kallas hotrod. Sänkta Opel Rekorder med tonade rutor kallas för custom. Om man tar sig tid att sitta ner och bläddra igenom några nummer av Colorod och tidiga årgångar av Wheels så får man en ganska bra uppfattning om vad det handlar om. Där spelar inte märke eller ursprungsland någon roll, det är en känsla och ett stuk som inte går att sätta fingret på alla gånger.

    #60449

    Åkejdårå, jag behåller begreppet ”ratrod” för mig själv i fortsättningen. Bättre kalla det eventuella projektet för ”lite ratrodstuk eller nått”. 😀

    Mest sannolikt blir det ingenting eller möjligen en icke rullande stilstudie ifall jag en dag får för mig att plocka isär reservdelsbilen. En kanske mest hälsosam käpp i hjulet på fantasiprojektet fick jag efter att idag läst hos bl.a. SFRO om hur regelverket ändrats sedan jag sist hackade i saabkarosser för 20-talet år sedan. Numera har SFRO huvudansvaret för klassen Ombyggt Fordon, vilket innebär en merkostnad på 4500 pengar. En takchoppning ska klara sig med vanlig regbesiktning men både ändring av hjulbas och övriga modifieringar i de bärande delarna av en självbärande kaross ska SFRO ta hand om.

    Det är inte sannolikt att jag lägger 4500 i extra avgifter på ett endast halvseriöst busbygge. Möjligen då om resten av familjen skulle rösta för saken när de väl blivit charmade av ett halfärdigt bygge. Å andra sidan har regelverket visat vägen för mig om det väl blir ett projekt. -Det blir i så fall en takchoppad men i övrigt original femsitsig kaross med en nedskärning av främre innerskärmarna och en rejäl förlängning av hjulbasen i denna del av bilen. Att i stället göra en tvåsitsig coupe’ genom att flytta bak torpedväggen och behålla hjulbas/bottenplatta orörd förenklar inget
    i registreringsförfarandet eller avgifterna.

    #45752

    Med snö, en massa otrevliga minusgrader och kallgarage är det hur ofarligt som helst att fortsätta fantisera om tokbygget utan att behöva bevisa något för saabfolket eller ens mig själv. 😀

    Det där med att vända hela växellådan är iaf bara att glömma, åtminstone om man vill ha ett lågt fordon och inte fördärva drivknutarna med helt sjuka vinklar. Vad jag kan se skulle nämligen motorn hamna 15-20 cm lägre, en situation inte ens en tvåtaktare skulle rädda. Nåja, jag kan nog till just detta projekt låtsas att saablådan har vändbar diff. 😉

    #173958

    I tråden om alternativa drivlinor visades hur fint en OG900-låda får plats i en kortnos. Jag är inte så nära bekant med dessa lådor så jag kanske är helt ute och cyklar men tanken slog mig att en sådan kanske skulle kunna vändas bakfram och ge det jag söker? Alltså bakänden med diffen vänds framåt och primärtransmissionen upp till 900-motorn kapas bort. V4-snurran kopplas sedan på traditionellt sätt rakt in i nedtill på 900-lådan. Har jag nu tänkt rätt kommer alla drev att snurra åt fel håll men bilen gå framåt. Även om det funkar principiellt kan förstås lådan må illa av detta p.g.a. felriktade axialkrafter och försämrad smörjning. Men till en busbil som mest ska puttra stilla på sommarkvällarna kanske det tar ett tag att köra slut på prylarna ändå?

    Om det över huvud taget blir något projekt av detta i framtiden vill jag av något slags ideologiska skäl plocka in så få främmande delar som möjligt. Kan jag inte använda V4-lådan är en OG900-låda åtminstone mindre främmande än t.ex. VW-låda. V4 eller TT-motor känns som en självklarhet trots att det finns roligare alternativ av andra fabrikat. Inte ens Fords närbesläktade V6:a känns riktigt rätt.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 58 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng