Diffen vändbar? (=baklängeslåda)

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Diffen vändbar? (=baklängeslåda)

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 58 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 15, 2014 kl. 06:02 #175581

      Jasså den är fortfarande kvar!

      Fy dig Dicst, det där var direkt sadistiskt! Visst minns jag den bilen, jag t.o.m. pratade med killen i telefon. Diahatsu 3-cyl turbodiesel vill jag minnas. Ett mycket intressant och prisvärt projekt att överta! ”Cash is king” som han själv skriver i annonsen och Bromölla är lite väl långt (läs ”dyrt”) för mig att åka tyvärr. 2×620 km med volvovalp och släpkärra, eller priset för att leja in någon annan… Jag kan nog köra TT i mitt eget kortnosbygge ganska långt innan bränslepengarna är intjänade med just denna dieselbil. Verkligheten är så trist och orättvis, det är lättare att drömma… 😉

      Hmm, kanske borde jag gå på killen i Skåne som köpte Fiat 126-delar av mig. De är tre kompisar som delar på en lada där de bygger om sina småfiatar ganska avancerat. Jag hade en tanke om att ge honom min egen 126:a mot att han tar med sig dieselsaaben på väg hit. Det rann ut i sanden… Usch att bli påmind om detta igen! Egna projekt från grunden är roligare än att överta andras, när de blir klara, men å andra sidan är chansen så mycket mindre att man faktiskt BLIR klar… Dieselkortnosen är väl i sig ett exempel på det…

        maj 27, 2014 kl. 12:32 #175952

        Usch, en granne från min barndom hittade mig och jag gjorde misstaget att yra något om ratrodideerna. Den eländiga människan kontrade med förslaget om att sätta i TVÅ V4:or och visade en bild ur en biltidning från 80-talet om en baklängesdragster-96:a med dubbla V4:or. Skit också vad det drog igång mina fantasier…

        Den ökade hjulbasen ger definitivt plats för mera motor och vad är en ratrod utan det? V8 är ju rodklassiskt och 2xV4 är ju det närmaste man kan komma utan att låna in saabfrämmande delar. Å andra sidan skulle det nog bli ännu häftigare med 2xTT. En längsgående transmissionsaxel och breda kuggremmar från motorerna samt till en gemensam koppling på ett separat lagrat svänghjul framför en framflyttad växellåda. Det skulle då gå att cruisa på en motor och när som helst dra igång en extra när det ska busas. 2×40 hk skulle nog sätta bra sprätt på en lättad kaross utan behov av trimning.

        Jojjo, det är lätt att drömma…

          maj 27, 2014 kl. 12:40 #175953

            maj 27, 2014 kl. 19:01 #175971

            Visst är Monstret en gullig sak men tvärställt går ju bara inte ihop med rodkonceptet! Det ska vara en låååång motor! (motorer)

            För framvagnsbelastning och besiktning är 2xTT mycket vettigare än 2xV4. Med en gemensam V4 ”arbetskoppling” framför växellådan och samtidigt en ”urkopplingskoppling” på vardera motorn kan man enkelt fasa in motorerna till det ballaste ljudet. Lägger en motor av kör man vidare på den andra. Man kan ha en standardmotor och en vråltrimmad. Eller i äkta ratrodanda kasta i skräpmotorer i okänt skick efter devisen ”jag gasar tills det rasar”, och ändå vara hyfsat säker på att komma hem. Går förstås också att blanda V4 och TT samt ge dem olika utväxling. Borde bli klart unika ljud från sådana kombinationer.

            Dubbla motorer eller ej, att ha en original växellåda som driver den framflyttade framaxeln via en längsgående transmissionsaxel känns som den vettigaste lösningen hittills. Växellådan och motorn/motorerna monteras stumt i en separat stålrösram med lagerbockar för transmissionsaxeln. Hela paketet bärs sedan upp av fyra vanliga motorkuddar i karossens förstärkande rambalkar. För att slippa grubbla och mäta så mycket kan man kanske skära ur nedre delen av torpedväggen ihop med motorrumsgolvet och framvagnstornen och flytta fram hela rasket. Då åker hela styrningen med på köpet. Även bakre växellådsfästet följer med. Sedan får man skära rent och förstärka upp kring monteringspunkterna för de olika komponenterna. Att flytta en hel ”tugga” av bilens stomme på det viset kanske också kan vara en fördel besiktningsmässigt eftersom det då blir lättare att påvisa alltings ursprung och att det inte handlar om så mycket mer än en förlängning av hjulbasen. Kan man godkänna en cabriolet och en limmo kan mitt bygge inte vara så mycket annorlunda. Det enda som rent principiellt tillkommit är en förlängning av rattstången, resten är ju bara Saab 96 och ett knippe förstärkande stålrör och plåt på samma sätt som när man stagar upp en cabb. Att folk sedan fått igenom motorbyten till en tung Ford V6 talar för att det inte heller borde bli knorr om framvagnsbelastningen ihop med dubbla TT-motorer.

              oktober 20, 2014 kl. 11:32 #137506

              Min snart 14-årige son kom på att han behöver en A-traktor samtidigt som han insåg vad drömmarna kostar att köpa färdigbygga. Stilstudien på gården (reservdelsbil) får därför bli A-traktor i stället för Ombyggt Fordon via SFRO. För A-traktor gäller i princip samma regler som för Ombyggt Fordon, utöver det traktorspecifika som bl.a. kräver ”pickuppstuk”.

              Vi ska därför kapa taket strax bakom framstolarna och bygga en lodrät vägg. Eftersom vårt fordon blir väldigt lätt jämfört med vanliga A-traktorer får vi inte ha så stort flak och då väljer vi att korta hela karossen och flytt fram bakaxeln ca 40 cm. Reservhjulsbaljan flyttar vi upp ovanpå tanken och får då ett ganska lagom litet ”barlastflak” så som de knasiga reglerna föreskriver. A-traktor är formellt ett dragfordon och SKA ha barlastflak bak om mindre än 60% av tjänstevikten vilar över drivhjulen. Vad ett sådant flak sedan gör för nytta på ett framhjusldrivet dragfordon kan vetenskapen om fysik inte förklara…

              För att få en laglig och bränslesnål traktor som inte varvar ihjäl motorn på kort tid sviker vi saablinjen och stoppar i en liten tvåcylindrig kubotadiesel på endast tolv hästkrafter. I praktiken bygger vi en alltså en lite större och långsammare mopedbil kan man säga.

              Ratrodstuket ser riktigt häftigt och balanserat ut på den okapade 96-karossen och jag tror även det kan bli urläckert när vi kapat. Äntligen är jag igång och frankensteinar gamla saabar igen och den här gången kommer Snabelgalfen att överträffas rejält i coolhetsfaktor!

                oktober 20, 2014 kl. 11:38 #137052

                Det blir alltså V4-låda med bortkapad kopplingskåpa längst fram, 1:1 kedje- eller remtransmission till en längsgående axel i lagerbockar och en 2:1 tvåspårs kilremstransmission till motorn mellan lådan och torpedväggen. Kopplingen utgörs av en tryckrulle på kilremmarna a la åkgräsklippare. Fyran måste spärras på växellådan. Ratt- och växlingsaxlarna förlängs, bromsservot tas bort. Baksätet flyttas fram och bildar porrsoffa i den kortade hytten.

                Ett gräsligt hån mot en gammal Saab eller det bästa man kan göra med en reservdelsbil som annars hade gått till skrot?

                  oktober 20, 2014 kl. 11:42 #136922

                  Det är som i matlagning endast fantasin som sätter gränserna; dvs ingen gräns alls!

                  Lycka till!

                  Ska du överladda Kubota’n?

                  Mvh Johannes

                  Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                    oktober 20, 2014 kl. 12:11 #136896

                    Haha! Vilket härligt bygge!

                      oktober 21, 2014 kl. 20:05 #176714

                      Ballt! måste vara skönt att slippa en vrålande bilmotor ( i 30kmh) coolt bygge!

                        oktober 22, 2014 kl. 10:13 #132390

                        Hihihi! :ID

                        Varför kapa så tvärt? En saab ska ju vara rund. Gör väggen inne ”under tak” och flytta fram övre delen av ramen för bakrutan så blir det ju en förlängd mjuk rund linje hela vägen runt plåtflaket.

                          oktober 22, 2014 kl. 16:59 #176739

                          Härom dagen slank jag spontant in på en nära Carspect där jag fick känna mig ganska ovälkommen med mina udda ideer. Surgubbe! Idag fick jag via telefon fatt på en annan Carspect besiktningsingenjör som var trevlig, hjälpsam och helt klart gillade konceptet. Flytt av framaxel framför motorn = ok. Primärtransmission med kilrem/kedja = ok. Framflyttning av bakaxel = ok. Liten lågvarvig industridiesel = ok, dock med svagt frågetecken på om dispens behövs p.g.a. extremt låg effekt.

                          Om jag någon gång bygger detta ratrodkoncept ”all out” via SFRO-besiktning som Ombyggt Fordon vill jag ha ganska precis det stuk som är på bilderna. Som A-traktor blir det ganska hopplöst sedan reglerna skärptes 2003. Bl.a. får det inte vara mer än 10 cm mellan ryggstödet och framstam/svetsad plåtvägg och man är mycket restriktiv med blindutrymmen från denna vägg till barlastflaket. Däremot är det ok med en lutande bakruta om den har sluttande hatthylla som är högst 30 cm djup.

                          Det är möjligt att jag skulle kunna flytta fram 96:ans panoramabakruta och få till en mjuk övergång i på takets rundning men tror det blir svårt att få snygga proportioner. Tänkte i stället bygga en lodrät vägg men få till en rundning i bakkant med ca 10-15 cm radie och sätta i en liten plastruta med samma form som på 92:orna. Till detta vore det kul med tanklocket i mitten precis nedanför bakrutan i tvärbalken mellan 96:ans bakruta och baklucka eftersom detta får följa med ihop med hela reservhjulsbaljan och bilda barlastflak ovanpå bränsletanken. Med original baklucka tillbakamonterad efter besiktningen kan det nog se riktigt häftigt ut. Fortfarande rundade former överallt, utom det att skärmarna saknas.

                          Har en grovskiss jag kan försöka lägga upp.

                            oktober 22, 2014 kl. 17:05 #129624

                            Skiss godkänd och gillad av sonen. Radien i takets bakkant tål att filas på. Rakt avhuggen ser det iaf apfult ut! Vet inte om stänkskärmar är ett krav på A-traktor men helt utan sådana lär det bli riktigt grisigt så jag bygger troligen enligt minimummåtten. Går ju alltid att göra löstagbart för vackert väder.

                              oktober 22, 2014 kl. 20:49 #129636

                              Traskens nummerplåt?

                                oktober 23, 2014 kl. 04:27 #176738

                                @JohnA wrote:

                                Skiss godkänd och gillad av sonen. Radien i takets bakkant tål att filas på. Rakt avhuggen ser det iaf apfult ut!

                                Skulle det funka med en osthyvel från en 95a?

                                Projektet är ju så härligt att man inte kan annat än applådera. Även om puritanerna säkert ryser.

                                  oktober 23, 2014 kl. 06:04 #183662

                                  @Dicst wrote:

                                  Traskens nummerplåt?

                                  Exakt! Men Raskens hette han väl? *ääääälskar att vara bisserwesser*

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 58 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.