Diffen vändbar? (=baklängeslåda)

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Diffen vändbar? (=baklängeslåda)

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Diffen vändbar? (=baklängeslåda)

Visar 13 inlägg - 46 till 58 (av 58 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 23, 2014 at 06:24 #183661

      @Vidar wrote:

      Skulle det funka med en osthyvel från en 95a? Projektet är ju så härligt att man inte kan annat än applådera. Även om puritanerna säkert ryser.


      (A-traktor byggd före 2003 då reglerna om kaross och utväxlingar skärptes)

      Har funderat på det, skissat och photoshoppat lite. Ser ganska ok ut som typisk pickup men tycker inte det passar alls i rodstuket. Det ska absolut vara en rundning i takets bakkant så som det är på de klassiska jänkarna man brukar bygga rod av. Helst vill jag tillverka rundningen av äkta färdigböjd 96-plåt men vilka karossdelar som kan passa har jag inte kommit på ännu.
      Det ska i så fall vara ganska subtilt och stilfullt, inget uppenbart lapptäcke. Två bakskärmar kanske, där groparna för baklysena knackas ut och bildar ytterhörn? Får jag ingen bra ide får jag försöka snitta ut kilar ur taket, böja, svetsa och banka.

      Jag har inte helt släppt tanken på att använda en 96-bakruta men tror det blir snyggare, roligare och mer klassiskt med en kopia av 92- eller 93-bakruta i plast på ganska lodrät och platt bakvägg. Möjligt att det funkar även med en brant lutande vägg för att påminna mer om den ursprungliga rygglinjen.

        oktober 23, 2014 at 20:44 #127987

        @JohnA wrote:

        @Dicst wrote:

        Traskens nummerplåt?

        Exakt! Men Raskens hette han väl? *ääääälskar att vara bisserwesser*

        Du har säkert rätt. Långt över 20år sedan jag läste den serien.
        Medge att du är impad över att jag visste? :biggrinking:

          maj 12, 2015 at 12:05 #295245

          Sonen och jag är fortfarande i funderings- och inspirationssökarfasen. Ständiga omtolkningar och insikter om de illa skrivna reglerna för A-traktorbygge har kostat en del tankemöda, men praktiskt arbete har det inte blivit mycket utav. Har nu ett koncept vi tror på och jag ska sätta ihop en projektbeskrivning att ta med på papper för en IRL-konsultation med närmaste besiktniningsingenjör. Har han inget konkret att invända mot planerna ska vi sätta fart med byggande på allvar när skolan slutar för sommaren. Ett år kvar till AM-körkortet för grabben.

          Reglerna utgår uppenbart från bakhjulsdrivna bilar, men säger inte att framhjulsdrivet är otillåtet. Det blir utrymme för en del märkliga tolkningar kring framför allt vad man kallar barlastflak. Har man mindre än 60% fordonsvikt över drivhjulen SKA A-traktorn ha barlastflak. Har man MINST 60% över drivhjulen FÅR man ha barlastflak. Det säger sig självt att ett flak över bakaxeln på en framhjulsdriven A-traktor inte hjälper ett smack när den ska dra tungt, ändå nämns inte ett ord om detta. Man är således utelämnad till besiktningsingenjörernas förnuft och/eller godtyckliga tyckande. Vi vill inte chansa och att ha ett flak ovanpå motorn där framme känns både fult och mycket märkligt så vi satsar på att få minst 60% över framhjulen i stället. Då blir det ju lite märkligt med det “pickup-stuk” man vill se enligt praxis… Därför fimpade vi hela bakänden direkt efter bränsletanken.

          Tanken får förhoppningsvis ligga kvar mellan bakhjulen och då behöver den något slags regnskydd över sig. Det får inte finnas vare sig plana ytor man kan använda som flak, eller “lådor” man kan stuva in saker i, så vi låter “regnkåpan” vara öppen i underkant så att saker man försöker lägga på tanken rullar av och hamnar på gatan. Dessutom skruvar vi fast kåpan, med irriterande många skruvar om så krävs.
          Kåpan bygger vi av bilens egen rumpa och får då med 96:ans egna snygga baklysen! Den handritade skissen visar hur vi tänkt bygga avslutningen på karossen så att vi bevarar så mycket som möjligt av bilens ursprungliga form. Med en svetsad hatthylla, svetsad vägg bakom stolarna och en liten inflyttad bakruta bör vi klara kraven på begränsade kupéutrymmen utan att kapa taket. Att vi inte får/behöver ha flak där bak är en fördel eftersom flak inte får ligga ens delvis under tak och samtidigt ska vara centrerat över bakaxeln.

          Om någon har kreativa idéer för det estetiska tar jag gärna del av dem. Även om jag kanske inte håller med om det som föreslås ger det ändå något att förhålla sig till!

            maj 12, 2015 at 12:25 #295253

            Karossformen är den ena stora utmaningen av nutida A-traktorpraxis (inte av de faktiska reglerna, dem följer vårt koncept), den andra är motorvalet. A-traktorreglerna verkar nästan vara gjorda för att signalera till 15-åriga busgrabbar att de måste bryta mot lagen om de vill kunna använda sin A-traktor. Motorn får nämligen inte varvtalsbegränsas mer än till varvtalet där motorn enligt tillverkaren angett max effekt. För en Volvo 740 är detta 4800 rpm har jag för mig, och en modernare dieselmotor kan varva precis lika illa mycket vid max effekt. Vill man köra laglig A-traktor har man att välja på att krypa i 20 km/h eller väcka hela kvarteret med sin ylande motor, urholka familjeekonomin med bränslekostnaden samt byta motor varannan månad… Helt vansinnigt! Därmed säger det sig själv att det i princip inte finns en enda laglig A-traktor ute på vägarna, och det vet så klart poliserna.

            Som någorlunda ansvarsfull förälder vill jag inte skicka signalen om att lagbrott är ok för att få det man vill ha till sonen. Till 30 km/h för en A-traktor nedbantad till 500-700 kg med en 1000-kilos släpvagn bakom (A-traktorer ÄR dragfordon enligt definitionerna) räcker betydligt mindre än originalmotorns 65 hästkrafter. Jag kommer därför slåss till sista blodsdroppen för att min lilla lågvarviga industrispecade kubotadiesel ska få driva traktorn! 12 Hästkrafter är inte mycket, men reglerna säger inget om hur mycket traktorn får sacka i backarna på allmän väg. Eftersom det är lagligt att framföra motorredskap och hästekipage på allmän väg i mycket låga farter borde en A-traktor stånkandes i 15-20 km/h uppför backarna inte utgöra en större trafikfara än dessa. Återstår att vädja till besiktningsingenjören att väga förnuft mot slentrian.
            I värsta fall får det väl bli Saab/Ford V4 som jag plockar två eller rent av tre kolvar ur efter besiktningen.

              maj 12, 2015 at 12:30 #295254


              Så går det alltså inte att bygga nuförtiden sedan reglerna skärpts. 96-pickuppen ovan har inte barlastflaket centrerat över bakaxeln, och sunt förnuft säger att flaket är totalt verkningslöst för barlast som hjälper drivhjulen att greppa. Saabtraktorn har sannolikt också originalmotor + växellåda, vilket inte ger plats för någon ytterligare nedväxling. Reglerna kräver dels maxfart på 30 km/h, samt att A-traktorn gör högst 10 km/h vid 2/3 av maxvarvet på lägsta växeln. Det finns nog inte en enda bil som klarar det senare på ettan, så extra utväxling är oundvikligt. När Saabtraktorn ovan registreringsbesiktigades fanns bara regeln om 30 km/h.

                november 16, 2015 at 19:47 #381857

                Blev det någon A-traktor?

                  november 18, 2015 at 22:55 #381971

                  Det vet vi inte än… Hösten har gått åt på andra mer akuta projekt men traktorbygget har på sistone tagit några små steg trots allt. Designen blir ganska annorlunda mot de ursprungliga planerna på en låg och fräck ratrod med förlängt chassi. Nu blir det i stället ett formspråk som starkt påminner om de 1970-talets EPA-traktorer med kapat tak och i vårt fall absolut ingenting bakom bakhjulen. Länge försökte jag rädda taket från att kapas men så som lagtexten är formulerad ska karossen byggas om så det “tydligt framgår att fordonet ej längre kan användas för person- eller godsbefodran”. Det skadar inte att försöka förstå HUR lagstiftarna resonerat och då känns det rimligt att syftet var att man lätt ska kunna känna igen en A-traktor ute i trafiken och tänka på att det är ett långsamt fordon med relativt låga krav på förarens förmåga, vilket onekligen är en vettig idé.

                  Taket är nu bortkapat 30cm bakom B-stolparna och hytten avslutas med en plan vägg av 3mm plåt som följer B-stolparnas lutning. Det blir ett litet ovalt fönster på bakväggen, förskjutet åt höger så att LGF-skylten får plats längst till vänster. Ett bakåtlutande “lock”, ca 40 cm långt tar vid där bakväggen slutar i nederkant. Detta lock slutar rakt ovanför tvärbalken som innehåller bakaxeln. En vertikal plåt mellan locket och tvärbalken ska sluta till karossen i bakänden och på denna monterar vi en rejäl gasoltank som bränsletank. Tanken hamnar alltså ganska högt ovanför den plats där originaltanken satt. Dragkroken sticker ut endast några decimeter från bakaxelbalken. -Backar man traktorn rakt mot en vägg kommer alltså bakhjulen vara det enda som tar emot. Inuti kupén måste utrymmet bakom stolarna “plomberas” med helsvetsad plåt så man varken kan frakta folk eller gods där. Vi bygger en sluttande vägg från tvärplåten med chassinumret som baksätet vilar på i framkant. I överkant ansluter väggen mot ovan nämnda bakre hyttvägg och locket bakom denna. Som en kul gimmick tänker vi använda en V4 motorhuv till den inre hyttbegränsningen och på köpet få den både styv och lätt.

                  Så långt är sonen och jag överens och konstruktionen känns stabil både mot lagen och hållfastheten. Fronten är däremot något vi har väldigt olika åsikter om. Jag tror mycket på den mock-up vi provat med avsmalnad kortnoshuv hopsvetsad med V4-skärmar. Kortnoshuven är skuren precis innanför strålkastarhålen så fronten blir mjukt spetsig med framhjulen friliggande i framkant. Sonen är mer inne på något brutalare “survivalstuk” à la Mad Max / Doomsday med Oförändrad V4-huv, friliggande hjul och grov vägräckesbalk som stötfångare.

                  Förhoppningsvis kan vi bygga under vintern, jag har skaffat en gammal dieselvärmare/byggtork till garaget.

                    november 18, 2015 at 23:22 #381972

                    Tror jag lyckas ladda upp några bilder! Någon som kan ge mig måtten på första versionen av bakruta på Saab 92? Vore coolt att få plats med en sådan (replika av plast) på bakväggen.

                      november 19, 2015 at 01:53 #381978

                      Varför inte göra lite som båda vill ? Jag tror en avsmalnad kortnoshuv är ett bra alternativ OCH friliggande hjul/skärmar modell T-rod. Och friliggande framlysen.
                      Googla på VW-rod så hittar ni ideer. Kan bli hur balt som helst.

                      Blir till att smalna av motorrummet / inre hjulhusen så mycket som möjligt. Men det finns ju lite att ta av…..

                      Det ser sååååå kul ut ert projekt. Både Scabben-projektet och SAABAAS-projektet drevs tillsammans med ett av mina barn. Det var roligt tyckte nog både far och son (den andra sonen körde vi andra projekt med).

                      Kör på. Jag avundas och håller kollen 🙂

                      / Kenth

                        november 19, 2015 at 17:28 #381999

                        Roligt att se att det går framåt. Hoppas det löser sig med motorn.

                        Tycker också avsmalnad kortnoshuv låter som ett bättre alternativ.

                        Synd att det blev någon fortsättning på stuket du har på bilen på profilbilden.

                          november 19, 2015 at 22:20 #382016

                          Motorproblemet verkar vara löst, åtminstone principiellt. “Min lokala” besiktningsingenjör hos Carspect har förstått det vettiga i konceptet, -att vi ska bygga en A-traktor som faktiskt både går att köra långa sträckor helt lagligt och dessutom har en bränsleförbrukning som är i proportion till den låga hastigheten. Vår tolvhästarsdiesel bör alltså få godkänt, den fasta primärtransmissionen med kilremmar likaså. Dieseln är en så pass liten sak att den bör få plats under den avsmalnade kortnoshuven. Innerskärmarna är helt borta, bottenplattan stagas med rörprofiler från torpedväggen så det blir flipfront. -Också detta har godkänts av bes-ingenjören.

                          Beträffande det låga ratrodstuket vi hade tänkt oss från början så är mock-uppen i min presentationsbild visserligen gjord av den rostiga 76:an vi nu gör traktor av, men den var primärt tänkt som en stilstudie för en personbilsreggad rod via SFRO om Ombyggt Fordon. Det projektet finns fortfarande kvar på min bucket list! 🙂 Tanken är att först “bli av” med A-traktorprojektet, sedan färdigställa det avsomnade bygget av en kortnosreplika som ny vardagsbrukis, sedan omvandla den ganska rost-ruggiga Spökplumpen till brutal ratrod. Sista tiden har ytterligare ett idéprojekt brottat sig in på listan, -en 20-30 cm förlängd 95:a. Ett sådant “minilimmobygge” skulle tveklöst komma att klassas som Ombyggt Fordon, och då smäller det direkt iväg med 5000kr och besiktning via SFRO, men bygget som sådant vore nog inte allt för svårt. Så som familjen ser ut idag med två tonåringar och en 11-åring behövs onekligen mer benutrymme än en 95/96 normalt kan erbjuda.

                          Så, är det någon som vill donera eller billigt sälja mig en 95:a med papper, eller tycker ni verkligen att jag måste ge upp kampen mot frugan och ungarna och skaffa den där “normala bilen” det hotats med i ett par år nu? Nä, så hjärtlösa kan väl inte saabentusiaster vara? Så kom igen nu, ge mig en 95:a att frankensteina! 😀

                            november 19, 2015 at 22:28 #382018

                            @Saabcustom: Sonen ÄLSKAR VW-bubblor, men har länge tyckt direkt illa om volksroddar. På senare tid tror jag hans attityd svängt något. Det blir absolut mer rodstuk om vi bygger med friliggande lysen och den avskurna kortnoshuven UTAN att bygga ihop den med skärmar över huvud taget. Det verkar inte finnas några krav på skärmar på en A-traktor, men något vill man förmodligen ha som stoppar det värsta sprutet mot åtminstone den egna karossen och fönstren… Största problemet med avsmalnade huven är att motorn har liggande cylindrar som gör den så pass bred att den sticker utanför huven på ena sidan. Det går säkert att “kåpa in” cylindrarna på något snyggt sätt om vi tänker till lite, så helt avfärdad är inte den idén. Risken för sabotage på ett parkerat ungdomsfordon tror jag är ganska stor, särskilt om det ser väldigt annorlunda ut. Att motorn inte går att komma åt för obehöriga är därför viktigt. Sedan ska väl galna farzan uppfinna något automatlynchande larm också…

                              november 26, 2015 at 10:13 #382238

                              Sonen totaldissar den avsmalnande kortnoshuven jag bifogade som bild. Det blir mycket jobb med bakänden så han har gott om tid att komma med egna förslag. En enkel idé är att bygga tillbaka till vanlig V4, fast som flippfront med skärmarna svetsade till huven. Innerskärmarna är fullständigt bortrakade, bottenplattan och framvagnstornen styvas i stället upp av fyrkantsrör. Framvagnstornen är också maximalt nedskurna till stötdämparfästena så det finns inga övre fästen för skruvfjädrar. Eftersom det bara ska gå i 30 blir det troligen gummiblock till framfjädringen i stället.

                              Kreativa förslag på hur man kan bygga en cool front som samspelar med bakändens brutala avslut mottages tacksamt!

                            Visar 13 inlägg - 46 till 58 (av 58 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.