dragkrok till saab 9000 cse

Forum Övrigt Allmänt dragkrok till saab 9000 cse

Detta ämne innehåller 4 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-09-02 18:28.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

anonymous
    Deltagare

någon som vet vad det kostar att sätta på ett drag till saab 9000 cse 95 års modell
    och vet nån som gör det i göteborg så skulle jag vara väldigt tacksam om någon
    kunde hjälpa mig kanske kan jag göra det själv

porsche944
    Deltagare

9000 cse är väl inte den lättaste saaben att montera ett drag på, mycket små stag och annat som skall in i golvets håligheter. Lite pyssel men det går lätt med ett org SAAB drag ialla fall. Bakre stötfångaren skall givetvis plockas av.

stefan w
    Deltagare

Kolla vad du får dra med Biltemas. Jag köpte en Biltemakrok till min fd 9000 cse -96 och skulle då få dra 1600kg. Redan när jag öppnade förpackningen och såg den så beslöt jag att lämna igen den för jag tyckte att det såg klent ut.

Köpte då en hos Saab här i Sundsvall som visserligen var dyrare men då fick jag dra 1800kg. Hade jag haft en cde så har jag fått dragit 1600 kg enligt skylten på kroken

Detta var några år sedan men kroken passade bra och tog en kväll i garaget med lite borrning i karossen bara. Instruktionen var bra.

När du besiktigar så bevaka att besiktningsmannen skriver rätt på max släpvikt, mig tänkte han blåsa på 200 kg. När jag visade skylten på kroken så ändrade han sig och skrev 1800 kg

Jag betalade ca 2000 för kroken med släpvagnskontakten.

hans s.
    Deltagare

För snart 10 år sedan hade jag en 9000cse -93, jag tänkte sätta dragkrok på den men avstod då saab ville ha ca 4000:- för någon slags omkoppling av ACC:n för att bilprovningen skulle godkänna installationen. Kan vara värt att kolla i förväg.

gagnefsbon
    Deltagare

Tänk på att ett löstagbart drag kräver mer underhåll än ett fast.
    Ett drag där kulan sitter monterad på 4 kantsprofil rostar även inifrån. Tyvärr är originaldraget av denna konstruktion.
    Dragtillverkaren Bosal har ett fast drag, art nr 022-181 där kulan sitter på en massiv stång, det är också utformat så att man ej behöver såga i stötfångaren, godkännt för 1800 kg

Se till att rostskydda draget innan montering (Gäller alla fabrikat) Jag brukar lämna iväg mina och få dem epoxylackerade. Då roster de inte på många år. Kostar ca 300-500 kr.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng