Dubbelport eller inte

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Dubbelport eller inte

Detta ämne innehåller 8 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-04-13 13:26.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #442393

    Hej,

    Har en V4 från 74 som för närvarande är utrustad med en original FoMoCo förgasare som funkar helt ok men som på sikt kommer behöva renoveras. Har en Solex tvåport med tillhörande insug liggandes på hyllan som jag funderar på att renovera och montera istället.

    Har läst runt lite på forumet om hur Solexen kan vara knepig att ställa in rätt, samt att den ökar bränsleförbrukningen. Har även förstått att diverse tvåportare från Weber passar, samt att de är lättare att ha att göra med.

    Frågan jag har är om det är värt pengarna som krävs för att konvertera till tvåportsinsug, renovera Solex/köpa Weber och komma fram till rätt bestyckning mot att helt enkelt renovera FoMoCo:n med nytt munstycke av lämplig kaliber. Hur märkbar prestandaökning ger dubbelportarna?

    Motorn kommer i övrigt inte att trimmas mer än ett sport-avgassystem.

    Mvh //Gustaf

    #442394

    sonettlll
    Deltagare

    V4or fram till -75 var på 65hk, -76 års avgasrening sänker effekten till 62hk, -77 med 2port Solex ökade effekten till 68hk, inte mycket att hurra för.
    Solexen går bra när allt är OK, men den är känslig, jag har problem med avlagringar i accpumpsystemet som inte går att få bort, ska prova med
    ultraljudtvätt. Ett annat problem är tvåportinsuget, det är så trångt med dåligt flöde. Insuget och Solexen ingår i SAABs 80hk och 90hk trimsatser,
    men då är det 7,2kammen med längre öppningstider och ett grövre avgassystem som ger största effektökningen.
    Enbart grövre avgassystem ger större effektökning än bara 2portförgsare. Mats

    #442405

    olle d
    Deltagare

    Jag gjorde precis det du frågar om. Jag monterade ett dubbelinsug och en Weber 28/36 dcd i kombination med ett sportavgassystem på min gamla V4 -70. Även om jag inte kontrollerade så upplevde jag en rätt markant effektökning. Webern gjorde också att bränsleförbrukningen sjunk, om man körde som folk och huvudsakligen använde den första porten. Blev bra mycket trevligare i vardagstrafiken. MISAB har både bestyckningstabeller och munstycken för V4:an, så det är inga problem. Jag kan varmt rekommendera denna modifiering faktiskt. Solexen har jag dock ingen erfarenhet av….

    #442443

    saabcustom
    Deltagare

    Instämmer helt med olle d. Med en progressiv dubbelportare (28/36DCD eller 36/36DCD t.ex.) får man bättre lågvarvsegenskaper i motorn samt lite mer på toppen utan att tappa bränsleekonomi.

    Nu går väl inte att räkna hem det ekonomiskt men det gör ju sällan bilrelaterade ”investeringar”.

    Två-portsinsuget som jag använde satt på en Taunus och behövde lite bearbetning eftersom det var avsett för en parallell-dubbel-portare men det räckte med att fräsa bort mellanväggen så gick det bra. Är väl inte optimalt men sålänge det inte handlar om trimning så funkar det.

    / Kenth

    #442463

    Lars Evertsson
    Deltagare

    Det är väl för Saab som för många andra bilmotorer att ökar man utblåset med grövre rör bör man även öka insuget med typ en annan luftrenare. Naturligtvis helst med en mera varvvillig förgasare typ Weber 32/36 eller liknande, då blir det helt klart en trevligare motorkaraktär. Men efter dessa åtgärder är det behövligt att även ändra tändningen så att motorn inte börjar spika för då kan det roliga snart vara slut.

    #442675

    Tack alla för informativa och hjälpsamma svar. Det verkar alltså inte löna sig att byta till solexen utan ska man byta till tvåport vill man ha en Weber. Kommer nog att börja med att renovera FoMoCo:n med 140 munstycke för att sedan byta till weber på sikt, känner inte för att lägga allt för mycket pengar på motorn innan själva bilen är i skick.

    Vad är erfarenheterna av att montera någon form av sportluftfilter på FoMoCo:n?

    //Gustaf

    #442721

    saabcustom
    Deltagare

    På plussidan: Kan se snyggare ut, låter vanligtvis sportigare med råare insugsljud.
    På minussidan: Kostar pengar utan att ge någon nämnvärd effektvinst, förvärmningen av insugsluften sätts ur funktion.

    På en otrimmad eller lätt trimmad motor räcker original lufttillförsel till under förutsättning att man har ett fräscht standardluftfilter på plats.
    Tråkigt men sant….

    / Kenth

    #442740

    Johan Bergman
    Deltagare

    Jag håller själv på att renovera en Weber 28/36 DCD till min -74a just för att jag har förstått att den kommer vara lite mindre törstig än originalförgasaren. Tvåportarna fungerar ju i regel så att man kör på den mindre porten på vanlig körning men kopplar in port nummer två när du accelererar som vid en omkörning exempelvis vilket gör att du fortare kommer upp i önskad hastighet och kan gå ned på vanliga färdgasläget igen.

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #442791

    Ja dubbelport Weber verkar helt klart vara den ultimata lösningen. Blir antagligen dubbelport Weber på min bil någon gång i framtiden.

    Trevligt att man slipper lägga pengar på sportfilter för orginalförgasaren.

    //Gustaf

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.