Dubbla rör?
- Detta ämne har 49 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2002-07-04 12:04 av nicke.
-
FörfattareInlägg
-
fuling:
Tackar för detta.
Ser fram emot vad som följer i den spännande följetongen “dubbla rör”.
Inga nya uppslag i funderingarna kring 4-2-1 teorin?
Skall själv försöka kolla runt bland farsgubbens gamla rallybekanta om det är någon gammal rallyräv som har några intressanta funderingar kring detta.
Anonymjuni 10, 2002 at 12:19 #64279Hej,
Jag har åkt med dubbla standard-rör i några år. Ljudnivån blir dovare och behagligare.
Något kallare avgaser vilket ger kondensering i dämparna=mycket vatten som behöver dräneras ut, jfr gammla jänkare. Röret på vänstersidan fixades med ett standard-rör som spegelvändes, enkelt och billigt. Ser kul ut.Anonymjuni 10, 2002 at 15:23 #64280Låter intressant. Men vore det inte enklare att bygga 4-1-2.
Man får dubbelblås utsendet bak(raggarbils?).
Och som jag uppfattat av alla skribenter bästa prestandan (4-1).
Ett 4-1 borde ur vikt och plats synpunkt även vara bättre än 2*2-1.Bas:
Kolla här http://www.stahlmotor.se/avgas.htm
så är det lättare att först vad som menas med 4-2-1 och 4-1.Anonymjuni 11, 2002 at 09:19 #64282Fulingen-
Jag tror du missförstod mig.
Jag förstår skillnaden mellan 4-1 och 4-2-1.
Det jag tänkte var att 4-1-2, där två:an skulle visa slut rören.
På Mc är det rätt vanligt med 4-1-2.Har hittat en bok till som blandannat berör ämnet 4-1 och 4-2-1 om någon är intreserad.
Man får en start punkt på längderna på primärrören mm, sen är det bara att börja testa
Klart läsvärd bok.
Titell och författare:
Four-stroke Performance Tuning av A. Graham Bell second editionBoken av Gordon B. Blair är MYCKET mer teoretisk.
Jag håller på att försöka gänga dit en högergängad hatt på mitt vänstergängade huvud nu med denna bokbas:
Jag förstod det när jag läste lite mer nogrant vad du skrev. Var rädd att jag hadde hoppat dig på tårna, Fy på mejjuni 12, 2002 at 19:57 #64286Så här fick jag ihop ett 2-rörs-system till Ola’s Sonett ’70. Std “grenrör för Sonett III” sedan Simons-delar som kan köpas lite varstans.
http://www.klippan.seths.se/~pp18164a/Avgas.jpg
DUBBLA RÖR JA VAD SKALL MAN TRO!
JAG DROG IVÄG ETT MAIL TILL HIGHGATE FÖR ETT PAR VECKOR SEDAN OCH FICK FÖLJANDE SVAR.
Hi Nicklas
The Twin pipe exhaust system really helps the engine to breathe better and improves mid range torque and performance and also sounds
Cooooooooooooool !!!!!!!!!!!! like a TVR on heat !
Why did we do it ! because they look good sound good and by golly they are
good.Kind regards
Mel Windsor
Original Message
From: “Nicklas Frölander”
To:
Sent: Tuesday, June 11, 2002 2:47 PM
Subject: sport exhaust> Hi
>
> We are som swedish saab fans that have been talking about twin/doubble
sport
> exhaust WS single systems for some time now. (v4 engine)
>
> We can not come to a finish i this subjekt.
>
> What was it that made you build your double sport exhaust and what do you
> think that you have von/gaind whith a double system.
>
> Best regards
>
> Nicklas FrölanderJAHA VAD SKALL MAN TRO NU, VERKAR JU SOM OM DOM ÄR RÄTT NÖJDA MED SIN PRODUKT OM MAN SÄGER SÅ.
MEN SEDAN VET INTE MAN JU INTE VILKEN TRIMMNINGSGRAD DE HAR PÅ BILEN DE PROVAT UT SYSTEMET PÅ./NICKE
Citat::
Ursprungligen postat av nicke:
[qb]DUBBLA RÖR JA VAD SKALL MAN TRO!JAG DROG IVÄG ETT MAIL TILL HIGHGATE FÖR ETT PAR VECKOR SEDAN OCH FICK FÖLJANDE SVAR.
Hi Nicklas
The Twin pipe exhaust system really helps the engine to breathe better and improves mid range torque and performance and also sounds
Cooooooooooooool !!!!!!!!!!!! like a TVR on heat !
Why did we do it ! because they look good sound good and by golly they are
good.
/NICKE[/qb]
Är det NÅGON här inne som skulle våga beställa NÅGOT från människor som uttrycker sej i dom ordalagen?? Låter som en 13-åring med en rörbockningsmaskin. Jösses *chockad*
/Mag
VISST LÅTER DET SOM OM HIGHGATE KILLARNA ÄR “FÄRGADE” AV SIN EGEN PRODUKT.
OM NÅGON SEDAN SKALL KÄNNA SIG CHOCKAD ÖVER ATT NÅGON UTTRYCKER SINA ÅSIKTER I ETT, SOM JAG UPPFATTADE SVARET FRÅN HIGHGATE, GANSKA ROLIGT ORDALAG SÅ FÅR DET VÄL STÅ FÖR DEN PERSONEN.
HUR SERIÖSA HIGHGATE SEDAN ÄR I SIN UTVECKLING AV SPORTAVGASSYSTEM, DET ÄR DET VÄL BARA DOM SJÄLVA SOM VET ELLER KANSKE NÅGON AV ALLA ENTUSIASTER HÄR PÅ FORUMET.
SUMMA SUMMARUM SÅ TYCKER JAG NOG ATT DET SYSTEM MAN KAN SE SITTA MONTERAT PÅ V-4an PÅ DERAS HEMSIDA SER HELRÄTT UT PÅ DEN BILEN. OM DET SEDAN VERKLIGEN FINNS NÅGON FÖRDEL MED ATT KÖRA MED DUBBELT SYTEM ÄR VÄL TVEKSAMT OM MAN FÖLJT DISKUTIONEN HÄR PÅ FORUMET FRÅN BÖRJAN.
OCH TILL SIST
Citat::
Är det NÅGON här inne som skulle våga beställa NÅGOT från människor som uttrycker sej i dom ordalagen?? Låter som en 13-åring med en rörbockningsmaskin. Jösses *chockad*/Mag
Mag, DU BORDE NOG SLUTA ATT TITTA PÅ NYHETERNA OM EN SÅDAN HÄR LITEN GREJ GÖR DIG SÅ UPPRÖRD.
/NICKE
Snälla Nicke, kan inte du ge fan i att skriva med stora BOKSTÄVER jag har ett helveta att läsa då, du vet dyslexi
Kommentar:
Vill man va raggare i en Saab V4 så är väll dubbla rör hela vägen helt okej men effekt mässigt har jag jäv.. svårt att förstå vitsen.
Dessut så måste ju dubbla rör väga dubbelt så mycket, ellervisst fuling inga problem
Alla drömmer vi innerst inne om mer effekt, var själv tvungen att låna svärmors fiesta idag, inte kul när man annars åker 900t-97 till vardags.
Skulle vara intressant att höra om du kommit fram till något vad det gäller 4-2-1 historien, som väl självklart måste stå som det främsta aternativet vid en seriös uppdatering av avgassidan i samband med en rejäl effekthöjning på motorn.
/nicke
Hahaha… upprörd? Jag har ju inte ens nån V4.
Och visst… om du tycker det känns trovärdigt och seriöst att stava “cooooooool !!!!!!” med ett dussin o:n och utropstecken, samt om du tycker det ger ett seriöst intryck att säga att bilen låter som en TVR som är hög på amfetamin, då är det ju jättebra för dej.
/Magnus
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.