Dubbla rör?

Forum / Övrigt / SSR / Dubbla rör?

Forum / Övrigt / SSR / Dubbla rör?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 50 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      maj 24, 2002 at 00:05 #8602

      Är ju sedan länge nyfiken på de dubbla avgasrören som en Engelsman tillverkar till V4:an. Ett rör per cylinderrad altså. Men det lär väl vara dyrt att beställa sådana? Och vad säger Bilprovningen?

      Istället kom jag på tanken att man borde kunna svetsa ihop ett eget likadant system av originaldelar, samt lite universialgrejor från t.ex Mekonomen. Två raka rör som slutar i varsin bakre originaldämpare.

      Men tror ni att detta avgassystem skulle uppskattas av myndigheterna? Och blir bilen inte högljudd med bara en bakre dämpare per rör? Fast å andra sidan är det ju två cylindrar mindre för dämparen…

      Bör kanske även tillägga att jag inte ska ha detta system på Polisbilen, utan vill hellre se det på en framtida 96:a. Helst lite trimmad.

        maj 24, 2002 at 03:06 #64249

        Rent filosofiskt borde det räcka med att skaffa ett extra mellanrör som man kapar och svetsar om mellan böjarna längst bak så att det blir spegelvänt mot original. En extra utblåsmuff till höger på framdämparen och en fästpunkt i högra bakre hjulhuset så är man klar. Jovisst, en till bakdämpare går åt förstås.
        Jag har inte testat detta, men haft det i tankarna för den dag 95:an kommer ut på vägarna igen.
        Sen är det klart att Highgates dubbla 2″-system är både snyggare, fräckare och antagligen bättre ur effektsynpunkt. Å andra sidan är 4000 spänn ganska mycket, om de ens levererar fortfarande.

        Bilprovningen borde inte ha mycket att säga om detta. Det finns ingen lag mot dubbla avgassystem och jag har svårt att tänka mig att ljudnivån blir så anmärkningsvärt mycket högre.

          maj 24, 2002 at 06:51 #64250

          2 rör är inte det lite raggar aktigt?
          Effektmässigt så ser jag inga fördelar med det.
          Man borde istället börja tidigare och dela upp den gemensamma avgasporten i topparna till 2rör.
          Dessa rör borde antingen gåihopp 4-1 eller 4-2-1.
          4-2-1 blir riktig bökigt att trolla fram på V4an när 1-4 och 2-3 skall ihopp och sedan dessa rör ihopp till ett. 4-1 blir lite MINDRE bökigt.
          Längderna på dessa rör är viktiga men hur låga dessa skall vara är bara att prova sig fram.

          En djuddämpare längst bak är tillräkligt om den är av bra modell.

            maj 24, 2002 at 07:56 #64251

            Tips: Ta en titt på en Sonett III. Den har dubbla blås. Skaffa den främre biten och bygg själv vidare därifrån med universaldelar.

              maj 24, 2002 at 19:56 #64252

              Apropå på det, påstods inte Sonett III ligga på nånstans runt 75 hästar, enbart beroende på det dubbla avgassystemet?
              (Har för mig att detta stod i “SAAB – Bilarna de första 40 åren”, men jag kan självklart vara ute och cykla)

              Ett 4-2-1-system vore antagligen det optimala för en gatbil, men innebär som sagt ganska intressant rördragning. Man har ju dessutom ganska begränsad rörlängd att leka med, nånstans mellan 80-110 cm om jag inte missminner mig. Ett sådant bygge, kombinerat med att få tag på eller bygga ett par hyfsade dubbelblåstoppar, innebär oftast en skaplig mängd av både pengar och arbete. Ett dubbelt “standardsystem” kostar väl på sin höjd en femhundring mer än ett enkelt, plus nån timmes jobb.

              Kalla mig gärna raggare, men jag gillar dubbla avgassystem!

                maj 24, 2002 at 20:46 #64253

                Hej jag byggde ett dubbelt system till min
                v4 en gång i tiden,på orginalrör utan främre
                dämpare! Altså direkt ut på var sin sida.
                Jissa om den lät skumt ungefär som två motorcyklar men visst funkade det!

                  maj 25, 2002 at 00:10 #64254

                  Om jag inte missminner mig så har sonett III ett tvär rör ganska långt fram mellan de längsgånede rören. Detta är är till för att gämna ut pulsena mellan rören.
                  Nu är jag ute på svag is, men jag har för mig att var man sätter detta tvärrör så kan man styra var man vill ha bra vrid.
                  Långt fram=högt varv
                  Långt bak=lågt varv

                  Dessutom behövs det inga dubbelblåstoppr för att få delade avgaskanaler. Räcker alldeless yppligt att bara dela kanalen i enkelblåstopparna.

                  Chakka:
                  Ska du ha eldsflammor på bilen också?

                    maj 25, 2002 at 00:35 #64255

                    Tanken har slagit mig ja…

                    Allvarligt talat, det där med att dela kanalrena i standartoppar lät intressant. Hur går man till väga för att lyckas med en sådan operation? Blir det till att kapa bort “struten” och svetsa dit en fästplatta för grenrör?

                    Det sägs ju vara svårt att svetsa gjutjärn, men det finns ju å andra sidan gott om exempel på de som lyckats bra. Hur vattenkanalerna är skapta runt avgaskanalerna har jag ingen aning om, men lite slipmån borde det väl finnas?

                    Och lika allvarligt talat, det blir nog aldrig några flammor på någon av mina Saabar.

                      Anonym
                      maj 25, 2002 at 23:24 #64256

                      Apropå det där med ett rör mellan höger o vänster blåsen:
                      Jag har läst i en gammal bilsport e.dyl att man först gör två raka rör dvs ett från v cylrad o ett från h cylrad, målar med färg som tål “ganska” hög värme på rören under bilen “i höjd med vxl lådan” (fast det gällde ju på en bakhjulsdriven bil), sedan ska man provköra tills det stinker illa…
                      Där färgen blivit mest bortbränd ska man sätta pulseringsröret (eller vad man ska kalla det)

                      Sedan apropå ljudnivå… de främre burkarna tar ju nästan inte bort något ljud alls… tappade systemet en gång, från främre burkparet. Då lät det ganska hårt… vill man kunna föra ett samtal i bilen får man kanske skaffa en bättre dämpare än original till bakre, främre tror jag man kan rationalisera bort.

                      Jag har (också) varit inne på att bygga lite roligare avgassystem… Jag fick ett främre rör över som var ok i själva rören men slut i burkarna. Min tanke där var att köra med raka rör bakåt och ngn typ av miniljuddämpare i höjd med baksätet ungefär. Det finns runda dämpare som inte är mkt grövre än 2″, det borde ju gå.

                      Men enär man är en lat jäkel har jag inte kommit längre än till tanken på det…

                        maj 26, 2002 at 00:58 #64257

                        Dela enkelblås avgasporten:
                        Man sätter en plåt i konan(eller vad man skall kalla den) som går in i toppen och i avgasröret.
                        ca 50mm totalt.(man svetsar plåten i konan)
                        Skall man göra det ännu bättre så delar man röret, typ rören till dubbelblåstopparna.
                        Skall det bli ritigt bra skall man bygga 4-1 eller 4-2-1 rör.
                        Ritigt optimalt, sluta skruva på dessa flinta snurror och över gå till något mordernare

                        Ruben:
                        Japp, har hört samma sak.
                        Men en tanke, jag tror punkten där tvärröret flyttar sig beronde på varvtal.

                          maj 27, 2002 at 12:08 #64258

                          Hej på er!

                          Intressant tråd om dubbla avgas!
                          Är det inte så att i “ve-åtta träsket” så är det mer eller mindre vedertaget att man använder sig av sk. headders så fort att man vässar lite.

                          Kan det kanske vara åt det hållet, som Highgate sneglat, när de gjort sina dubbelblås rör.

                          Det kan väl inte vara fel med dubbelt bara man inte går upp för mycket i tjocklek på rörena. Skall dock erkänna att jag är helt novis på det här området.

                            maj 27, 2002 at 17:40 #64259

                            Det är ingen som har en ljudfil där man kan höra hur det låter med dubbelt system, på ex. en småvässad 1700a.
                            Det vore ju kul att lägga upp den på er fina hemsida i så fall.

                              maj 27, 2002 at 18:23 #64260

                              har oxå funderat på att bygga 2″ dubbelt, men har inte bestämt mig för hur jag ska göra

                              antagligen blir det nog bara “fejkat”, splittar upp röret efter främre röret å drar ut ett rör på varje sida med typ 3″ slutrör

                              eller så gör jag så som att jag efter främre röret sätter en 45graders böj, sen rakt rör, ny 45graders böj så att avgaset hamnar mitt under bilen, sen rakt rör bakåt en bit, sen mitt under tanken ungefär så splittar jag upp till 2 rör å drar ut ett på varje sida

                              /Nisse
                              Team Gbg
                              96 V4 '77b
                              9-3 Sport '99

                                  maj 28, 2002 at 17:48 #64262

                                  Tackar M.Skogsberg för underhållningen.

                                  Detta låterju riktigt kul!

                                  Vore intressant att veta vad det var under huven på bilen ifråga och hur rördragningen var/är fördelad

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 50 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.