Duration och tider på V4 kamaxlar
- Detta ämne har 18 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2018-12-29 09:59 av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem
Alla begagnade kammar är slitna, svårt att få rättvisa värden från dem.
Har ett exempel. När Volvos H-kam till rallybilarna tog slut fick (jag tror det var) ENEM i uppdrag att slipa nya med en begagnad som master för slipningen.
En provslipad kam skickades till Volvos Skövdefabrik för kontroll. Alla fel på den begagnade kammen gick att mäta upp på testkamaxeln så den blev godkänd ty den hade sämre värden än en ny orginalkam. Ingen skulle anklagas för fusktrim i denna rallyklass för Volvobilar.
Sabbe
På 80-talet lät jag slipa en V4 kamaxel med 8.3 lyft på insug och 7.6 på avgasnockarna. Något som jag läst att de använde i folkrace.
Vet inte om den kallas 8.3S? Den skulle ge ett betydligt bredare dragregister.
Ändrade flera parametrar i motorn i samband med bytet från 7.6 kammen så det är svårt att veta säkert men skillnaden blev betydligt mindre än jag förväntade mig.
Sabbe
Jag håller med, en verkligen intressant tråd. Jag är inte hemma på V4 motorer men vad jag förstår är det stötstänger och vippor på dessa motorer och jag undrar då, hur ni gör med stötstångslängden och vipparmsgeometrin när det blir vassare kam och eventuellt planade toppar? Jag arbetar mycket med gamla porsche och bubbla motorer och då är detta väldigt viktigt när dessa motorer trimmas.
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem