Duration och tider på V4 kamaxlar

Forum / Övrigt / SSR / Duration och tider på V4 kamaxlar

Forum / Övrigt / SSR / Duration och tider på V4 kamaxlar

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 4, 2018 at 18:10 #446159

      Alla begagnade kammar är slitna, svårt att få rättvisa värden från dem.
      Har ett exempel. När Volvos H-kam till rallybilarna tog slut fick (jag tror det var) ENEM i uppdrag att slipa nya med en begagnad som master för slipningen.
      En provslipad kam skickades till Volvos Skövdefabrik för kontroll. Alla fel på den begagnade kammen gick att mäta upp på testkamaxeln så den blev godkänd ty den hade sämre värden än en ny orginalkam. Ingen skulle anklagas för fusktrim i denna rallyklass för Volvobilar.

      Sabbe

        juli 4, 2018 at 18:16 #446160

        På 80-talet lät jag slipa en V4 kamaxel med 8.3 lyft på insug och 7.6 på avgasnockarna. Något som jag läst att de använde i folkrace.
        Vet inte om den kallas 8.3S? Den skulle ge ett betydligt bredare dragregister.
        Ändrade flera parametrar i motorn i samband med bytet från 7.6 kammen så det är svårt att veta säkert men skillnaden blev betydligt mindre än jag förväntade mig.

        Sabbe

          oktober 5, 2018 at 23:27 #450090

          Intressant gammal tråd. Hur gick det med XP Niklas experiment?

            december 29, 2018 at 09:59 #453228

            Jag håller med, en verkligen intressant tråd. Jag är inte hemma på V4 motorer men vad jag förstår är det stötstänger och vippor på dessa motorer och jag undrar då, hur ni gör med stötstångslängden och vipparmsgeometrin när det blir vassare kam och eventuellt planade toppar? Jag arbetar mycket med gamla porsche och bubbla motorer och då är detta väldigt viktigt när dessa motorer trimmas.

          Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.