Duration och tider på V4 kamaxlar

Forums Övrigt SSR Duration och tider på V4 kamaxlar

This topic contains 13 replies, has 9 voices, and was last updated by 2006-01-16 19:26.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #13633

    xpniklas
    Deltagare

    Hej

    Inför kommande kapitel i XP-manualen så samlar jag på mig lite data om olka kamaxlar till V4 motorn.

    Jag har tider och durationer på std, 7.2 samt F4 och F66 kammarna men saknar på övriga.
    Har någon av er några data på 7.6, 8.3, 8.3S, NH7.3, NH7.6, NM44, R1, R2 eller någon annan kam så mottages det med glädje då det är ett visst jobb att spåra upp och mäta upp alla dessa kammar.

    MVH XP-Niklas
    niklas.enander@husqvarna.se

    #91228

    xpniklas
    Deltagare

    Hej igen

    Nu kommer jag att få låna en 8,3S kan att mäta på.

    Det som förvånar mig är att ingen har svarat på ovanstående.

    Är inte V4-ägare intresserad av trimning?

    ///XP-Niklas

    #91229

    eriks
    Deltagare

    Hej!

    Yes, I am interested in the cam-timings. Wanted to meassure the data on my 7.2 and 7.6-cams as I was really wondering myself that there is obviously no data available. But I did not finde the time until now.

    Best Regards,
    Erik

    #91230

    lelle f
    Deltagare

    Visst vill vi trimma , men hur många bryr sig om en massa siffror . ( förstår inget iaf *S* ) För mig räcker det med 7,2 , 7,6 osv . Men en lättåtkomlig tabell och man kanske intresserar sig lite mer .

    Finns inget onödigt jobb när det gäller SAAB-fakta , bara kul om någon fixar det .

    #91231

    micke l
    Deltagare

    Problemet är väl att de flesta kammar sitter i div motorer

    #91232

    xpniklas
    Deltagare

    Hej

    Jag har byggt upp en simuleringsmodell för V4-motorn där man direkt ser skillnaden på motor karakteristiken med olika kammaxlar förgasare insug avgassystem osv.

    Tanken var att ta fram diverse effekt kurvor på kamaxlar samt “typ motorer” med olika trimningsgrad så man lättare kan välja vilka komponenter man skall välja för den typ av motor man vill ha.

    Sedan kan programmet dessutom tex optimera fram en optimal motor under vissa givna förutsättningar. Genom statistisk försöksplanering så kan det välja ut de bästa kombinationerna från mågon miljon olika möjligheter köra stickprov på tex 100 olika motorer och utgående från de bästa av dem börja förändra parametrarna stegvis för att hitta de 2-3 bästa uppläggen.

    Detta arbets sätt hade varit omöjligt bara för 2-3 år sedan men är en verklighet nu.

    Ett annat sätt att gå tillväga är att önska en bestämd moment eller effekt kurva och låta programmet variera dimensioner på tex avgassystem och ventilutlägg samt kamtider inom de begränsningar som är möjliga att bygga och sedan kör programmet fram en motor som så långt som möjligt närmar sig kravspecifikationen.

    Min tanke för framtiden är bla att ta fram ett XP-avgasssystem till V4 samt kanske även en XP-kamaxel. Vi får se vad tiden räcker till.

    Idag skall jag ialla fall motaga den jigg jag behöver för att mäta upp V4 topplock i flödesbänken så att jag kan få fram lite flödes data på std toppar, större ventiler dubbelblås osv.
    Då kan man bla se när det ej längre lönar sig att öppna ventilerna högre och hur mycket man tjänar på olika filningar och ventilbyten.

    Sedan skall jag bara hinna med att flöda allt och dokumentera det i XP-manualen.

    ///Niklas.

    #91233

    gammsaaben
    Deltagare

    Du är en hjälte Niklas!

    Hoppas du får nog med folk som ställer upp att låna ut grejor så du får en ordentlig databas!

    #91234

    xpniklas
    Deltagare

    Hej

    Nu har jag fått tag på data på ENEM C1 kam för std B, samt deras H3 kam som var avsedd för dubbelblåstoppar.

    Övriga efterfrågade kamdata saknas dock fortfarande så kolla vad ni har i era “databaser”

    Tack Daniel för peppningen.

    ///XP-Niklas

    #91235

    anonymous
    Deltagare

    Jag har ett gäng axlar ligger ska se vad det är för några.

    #91236

    anonymous
    Deltagare

    Nu ska vi se, Enem C1 – 7,2 – NH44 – ?7,3 – 7,6 – P7,6 – 7,7 + lite dubbletter.

    Skicket är lite varierande,men det kanske går att mäta på dem.

    Är det något som är intressant?

    MVH.
    LUCAS

    #91237

    fuling
    Deltagare

    ENEM H3 är en volvokam som kan slipas på en saabkam.
    Blir typ som en 8.3 kam

    #91238

    tigerhonda_0
    Deltagare

    Mycket positivt at en duktig og seriøs kille som Nicklas arbetar fram lösninger for V4 !!! At vi sedan får møjlighet at kjöpa er ju helt kanon !!!!

    #91239

    xpniklas
    Deltagare

    Hej Lucas

    Det låter mycket intressant. Jag lånar gärna någon kam för uppmätning.

    Jag planerar att bygga mig en mätjigg för att mäta upp kamkurvor oxå så att jag får in korrekta ramper och eventuell maxlyfts duration på kamarna och inte bara lyft och duration i simuleringsprogrammet. Alternativt får jag tillgång till en sådan jigg av en annan V4 trimmare.

    Jag kommer även att få låna några av SAAB:s gamla fabriksförar kammar för att mäta på vilket skall bli mycket roligt.

    Tack för uppskattningen Ola.
    De första V4-Xp delarna har redan levererats och är på väg in i bil för utprovning tack vare trogna XP-användare som agerar testpiloter.

    ///Niklas

    #91240

    Niklas frågade, så jag svarar:
    Jag har alltså då en ENEM c1-kam i min V4 1700cc. Nu var std-kammen jag hade i motorn innan ganska nerkörd så jag kan inte göra någon rättvis jämförelse med std.kam. C1 är en sk. “lätt” trim-kam. Man kan absolut låna ut bilen till farmor Jämn och fin accelartion genom hela registret, riktigt bra respons på lågvarv ca 1500-2000 och sen en liten knuff vid 4500 ca, men inget våldsamt. Ligger man i motorvägsfart och gör omkörningar på 4:ans växel (100-130 ca) så finns det vridmoment så det räcker. Jag har för övrigt en Weber 32/36, 115/105 huvudmunstycken, öppet filter, stb ventilfjädrar naturligtvis, stdb grenrör och Simons sportavgas, std växellåda. En rätt kul grej är att motorljudet blev riktigt häftigt med den här kammen, en del som tror att det är uppåt 200 hästar under huven men icke.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng