Effekt motor 17M?

Forum Övrigt SSR Effekt motor 17M?

  • Detta ämne har 26 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2007-12-16 21:20 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16680
    stefan w
    Deltagare

    Jag ska in med en 1700 motor från en Ford Taunus 17M i en 96a :racesmile:. Den ska modifieras senare :jobbar: men nu undrar jag bara:

    Hk?? Har hört sägas 75 :lecture: men det låter lite
    Vridmoment?? vid varv??
    Vad sitter det för kam i dessa motorer??

    Tack på förhand

    #111505
    jan wiren
    Deltagare

    Hej, 17m finns med både 1 resp.2 portförgasare. Motorn är identisk med
    Saabs maskin, dock med några små olikheter. Lika kamaxel.
    Hör av dig på 0550 272 94 om Du behöver uppgifter./ Janne

    #111511
    wibbe60
    Deltagare

    Jag kommer inte ihåg den exakta effekten men det finns hög och låg komp. variant. Låg komp, c:a 75? hk, hög komp, c:a 90? hk. Tror jag, rätta mig den som har bättre uppgifter.

    #111777
    ole
    Deltagare

    høgkomp 75, lav 70. I følge taunus klubben.

    #111943
    saab-jonte
    Deltagare

    stämmer nog mer på ole’s fakta, med tanke på att 20M std motorn (2,0liters V6) har ca 90-95 häst, 20M TS ska tydligen ha 105Hkr…

    #111955
    sabbe
    Deltagare

    Tänk på att det är DIN hästkrafter med enkelförgasare.
    Med Sopex 2-portare hade Taunusen 90 SAE hästar vilket borde vara ca 80 DIN att jämföra med 68 Din i SAAB med 2-portare.
    Största skillnaden är mycket bättre vridmoment med den ökade slaglängden.

    Sabbe

    #111957
    stefan w
    Deltagare

    Tack för svaren. Saab hade väl 90 i sin 1700S om jag är rätt ute men den hade värre kam. 90hk bör vara möjligt att nå utan allt för stora modifieringar men det går väl som det brukar gå med det mesta, man blir aldrig nöjd.

    Vid vilket varvtal uppnås 75 hk i original?

    Sabbe! 90hk? Saab tjänade 3 hk på sin 2-portare och Tanusen 15 hk, båda jämfört med enkelportare. Finns det nån mer skillnad mellan motorerna förutom slagvolymen? Jag har jämfört saab och tanustoppar och de verkar lika men tanusen har ett annat nummer ingjutet bredvid ventilfjädern.

    #111969
    sabbe
    Deltagare

    68 DIN hästar i SAAB:en är på 1500cc motorn. Forden har 1700cc 70 DIN med enkelförgasare och 80 DIN med dubbelförgasare (10 hk i skillnad).
    Volymskillnaden gör att man vinner några extra hästar plus att Forden har ett effektmässigt bättre orginalavgassystem.
    SAAB:s orginal främre ”ljuddämpare” ger alldeles för mycket mottryck och bluddrande ljud.

    Sabbe

    #111987
    stefan w
    Deltagare

    Ja för h….te jag gjorde en tankevurpa, läste för snabbt. ca 45,3 liter/hk för saaben och ca 47 för tanusen, fördel tanus. Saabs främre ljuddämpare är nog mest en avgassamlare och nån vidare avstämning ger den inte.
    Det där finns det en del att göra åt och få extra hästar.
    80 DIN i tanusen låter bra men vridmomentet/varvtalet, vad ligger det på??

    #112022
    15m rs
    Deltagare

    Som Ford-sjåfør med en trimmet Saabmotor må jeg vel komme med noen tall jeg også for å rydde opp litt i forvirringen :confused:

    1,7l. lavkomp (motorkode 8L) kom i sept-64 i 17M, altså P5 serien. Den satt også i 17M i P7 serien som overtok i -67 og frem til M ble avløst av Taunus I i 1971. Den ble også levert i Transit. Denne motoren har 65 hk DIN.

    1,7l. høykomp med enkeltforgasser (motorkode 8) kom på P6 seriens 12M 1700s og 15M TS 1700s i -67, og satt også i 15M RS fra mars til aug -68. Motoren har 70 hk DIN.

    1,7l. høykomp med dobbeltforgasser kom i 15M RS og 15M 1700S aug -68. Den ble levert i 15M RS frem til modellen ble fjernet fra programmet i juli -69, i 15M 1700S frem til -70. Fra -70 til -71 satt den også i P7-2 seriens 17M 1700S. Denne motoren har 75 hk DIN.

    2.0l. V6 motoren i 20M fantes helt fra lanseringen i -64 og til -71 i en lavkomp variant (motorkode L) på 85 hk DIN, og en høykomp variant (motorkode -) på 90 hk DIN. Både lavkomp og høykomp varianten levde videre i Capri, høykomp også i Taunus I. I OSI 20M ble denne motoren levert med May turbo på 180 hk DIN og Bosch turbo på 188 hk DIN.

    2,3l. V6 motoren (motorkode 3) kom i 17M 2300S, 17M RS, 20M XL 2300S, 20M 2300S og 20M RS fra -70 til -71, men kunne bestilles til OSI 20M TS allerede fra -67. Den hadde 108 hk DIN, og levde videre i Capri, Taunus I og II med samme antall hk, og i Taunus III med 114 hk DIN.

    2,3l. V6 i SHC varianten (motorkode 4) kom i -70 i 20M RS, ble levert i en serie på 50 stk. OSI 20M TS, samt i Capri fra -69. Denne motoren har 125 hk DIN.

    2,6l. V6 ble levert i 26M samt 20M 2600S, 20M XL 2600S og 20M RS fra -69 til -71.
    Det var en høykomp motor, også denne på 125 hk DIN.

    Stefan W:
    1,7l. motorene er stort sett like (samme kamaksel), sett bort fra bunnpannen, røret til oljepumpen, svinghjulet/clutchen og veivhuslageret (bronselager på Saab, kulelager på Ford, ulik dimensjon)
    En liten advarsel til slutt, 1,7l. motoren er den eneste V4 som er spesiellt utsatt for sprekker i stemplene, og også den V4 som er mest utsatt for problemer med toppakningen.
    Vær litt snill med den, skift olje ofte og ikke kjør den altfor hardt.

    Vridmoment/varvtal er jeg ikke sikker på, skal se hva jeg kan finne ut. Men selv om du ikke får noen racerbil :racesmile: av å bytte fra en 1,5l. til 1,7l. blir bilen klart mer lettkjørt med mer vridmoment, kanskje mest merkbart på lave turtall.
    Lykke til med prosjektet :jobbar:

    #112290
    stefan w
    Deltagare

    Tack för det Frank 🙂
    Det var rätt heltäckande kan man säga, jag vet inte hur snäll jag kommer att vara med min 1700 men jag ska sköta den väl.
    Man kanske kan byta till starkare topplocksbultar typ 12.9 och dra lite hårdare, jag har för mig att SSR trimanvisningen säger 12 kpm men det bör isåfall vara med std-bult. Huvudsaken inte blocket reser sig runt gängan bara.

    Jag pratade med en Ford kille på skroten, han sa att värsta problemen med toppackningar hade den äldre V4an där cylindrarna påminner om lösa foder fast det inte är så, som röd och silvermotorn i V4an 67-68. Kan ligga nåt i det.

    Vad är brunnpannen och stemplene :blush:

    #112309
    stefan
    Deltagare

    bunnpanne är tråg och stempler kolvar

    #112320
    stefan w
    Deltagare

    :doh:
    Tack!

    #112480
    sabbe
    Deltagare

    Bygg inte på en V4 motor före 1968 med öppen kylmantel runt cylindrarna. Det gjorde jag men tröttnade när jag blåste toppackningarna 3 ggr på 160 mil. Trots att jag köpte extra förstärka (röda) topplockspackningar på SAAB. Det hjälper inte att dra åt topplocksskruvarna med ökat moment.

    Sabbe

    #112526
    stefan w
    Deltagare

    Nädå, min motor är enl uppgift en 71a och är inte ”fodertypen”.
    Jag fick även uppgift om att problemen bero på dålig styrning av topparna, alltså innan styrhylsorna kom. Jag har ingen uppfattning om rätt eller fel om detta.

    Problemet jag dras med nu är att kolvarna sitter fast men det problemet ska jag lösa. Ett rykte sade att det finns en kille i stan som kört trimmad V4 med egentillverkad vevaxel med längre slag samt foder från en volvolastbil, enl uppgift så bromsade han 196 hk ur denna motor. Nåja rykte är rykte men jag ska försöka kolla upp det. Bilen såldes visst norröver för rätt länge sedan och gick nån tävling. Frågan är vad V4an klarar bäst, stor slagvolym eller högt varvtal.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.