- Detta ämne har 26 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2007-12-16 21:20 av .
- FörfattareInlägg
- 2 oktober, 2007 kl. 21:12 #112530
sabbe
DeltagareTitta på den långa vattenkanalen som löper längs med kortsidorna på de gamla topplocken (före 68) och jämför med de nya topparna med en stödbom mitt i denna vattenkanal. Det är stor skillnad och det var alltid där som mina packningar blåste.
Om man planar topparna mer än 1.7 mm blir godset så tunnt utanför tändstiftshålet att topparna sviktar och packningen blåser, detta gäller även på den nyare typen.
Det finns flera olika gjutverktyg till topparna så man skall välja de toppar som har bäst utformning (rakaste)av de böjda insugningskanalerna om man tänker fila dem för bästa flöde.
Sabbe
3 oktober, 2007 kl. 07:19 #112557stefan w
DeltagareRunt 1,7 mm är nog max rekomenderat om jag fattat rätt. Kanske bättre att ta nån mm på blocket istället, det där med olika gjutverktygen visste jag inte, det var bra att få veta.
Kan man se skillnad mellan verktygen på nåt gjutnummer nånstans, på topparna till min 1700 så finns ett nummer gjutet brevid ena insugsventilen, minns inte riktigt nu med jag tror det börjar på 111….?9 oktober, 2007 kl. 20:45 #112996sabbe
DeltagareNu har jag tittat i en broschyr på Ford 17M från 1968.
Det är den ljusblå motorn med tvåportsförgasare och med samma komp 9,0:1 som 1,5 motorn i Saabarna.
Effekten är 90 hk SAE vid 5200 rpm och 75 DIN hästkrafter vid 4800 rpm. Effekten är inte så intressant utan det är på vridmomentet man märker störst skillnad mot 1,5 motorn.1,5 motorn har 11.7 kpm vid 2500 rpm medan 1,7 motorn ger 14.1 kpm vid samma låga varv.
Det är en momentökning på 20% men det känns som mycket mer.
Effektökningen från 68 till 75 hk är bara knappt 12%.Jag har en sådan 17M motor med V6:ans lite större tvåportare, urfilade avgasportar och i övrigt standard. Denna motorn går mycket bra med 165/80 däck.
När det gäller topparna har jag ingen koll på gjutnumren men titta hur mycket som är urfäst för stötstången och jämför olika. Det skiljer också ofta lite på första inspänningen vid bearbetningen som man kan utnyttja.
Sabbe
11 oktober, 2007 kl. 06:35 #11307215m rs
DeltagareNå har jeg bladd i litt papirer, og funnet følgende:
1,7l. lavkomp (motorkode 8L) 65HK 129 Nm
1,7l. høykomp med enkeltforgasser (motorkode 8) 70 HK 130 Nm
1,7l. høykomp med dobbeltforgasser 75 HK 137 NmFor å komplettere listen fra et tidligere innlegg i denne tråden så tar jeg med 1,2/3/5 l. motorene også:
1,2l. lavkomp kom i 12M P4 i aug-62, fortsatte i P6 modellen frem til -68, 40 HK 80Nm
1,2l. høykomp ble levert i Transit, 45HK 82Nm
1,3l. lavkomp (motorkode 3) kom også i 12M P4 og fortsatte i Capri, 50HK 95Nm
1,3l. høykomp (motorkode ?) kom i samme biler, 55HK 98Nm
1,5l. lavkomp (motorkode 5L) kom også i 12M P4 med 50HK ?Nm, fortsatte i 12M P6 i -66-70 med 55HK 107Nm, og i 17M P5 og P7, Capri og Transit med 60HK 114Nm.
1.5l. høykomp (motorkode 5) kom i 12M P4 TS med 65HK 117Nm, og fortsatte i 12M P6 -66-70.
Dette ifølge papirene jeg har, det er alltid mange tall ute og går og om dette er fasit kan jeg ikke garantere 🙂11 oktober, 2007 kl. 06:54 #113074kaparn
DeltagareGranngubben har en gammal upprostad 95:a med sådan här 90hp motor under en press i trädgården. Är det något att ta hand om? Gubben är finurlig så den är även utrustad med hembyggd farthållare.
11 oktober, 2007 kl. 14:15 #11309415m rs
DeltagareJeg er ingen Saab-ekspert, så om bilen er noe å ta hånd om må noen som kan mer enn meg svare på :lecture:
Ang motoren:
1,7l. 75HK DIN (90 SAE) ble i Ford levert kun levert i de spesielle modellene 12M P6 1700S, 15M P6 RS, og 17M P7-2 1700S. Vet ikke hvor mange som ble levert i 12M og 17M, men salgstallet for 15M med 75HK skal være bare 17020 stk.
Det betyr at det er en veldig mye mer sjelden motor enn 1,5l. variantene som ble levert i minst 1 000 000 Ford på 60-tallet, men samtidig ikke mer sjelden enn at det er mulig å få tak i en slik motor i bra stand for en bra pris.
Dessuten var det kanskje en mer vanlig motor i Saab?
Som jeg har skrevet tidligere opplevde man endel problemer med utett toppakning og stempler som sprekker i denne motoren, så hvis du tenker rent økonomisk er det nok like greit å kjøpe en renovert motor eller en orginal du vet er i bra stand.
Liker du å pusse opp gamle ting :jobbar: blir jo saken en helt annen 😎11 oktober, 2007 kl. 17:05 #113099fuling
DeltagareHmm jag tror i detta fall 90hk motor är en sats som saab sålde.
1700-vev + kolvar
7.2 kam
2-ports Solex
2″ avgassystem, hmm eller var det lite mindre?19 oktober, 2007 kl. 14:27 #113464emanuel
DeltagareStefan W wrote:Saab hade väl 90 i sin 1700S om jag är rätt ute men den hade värre kam.har alla 1700S samma kam? (oavsett enkel och dubbel förgasare.) vad är isåfall storleken på kammen?
20 oktober, 2007 kl. 04:43 #113492jan wiren
DeltagareALLA Ford V4 motorer har lika kamaxel.
Det är Saab som plockat i lite olika varianter+
alla skruvglada saabgurus.
Janne.22 oktober, 2007 kl. 19:40 #113586stefan w
DeltagareJag kollade lite närmare på mitt 1700 block, cylinderväggstjockleken är vid en hastig mätning ca 7 mm, årtalet för gjutningen verkar finnas på blocket under vatteninloppet till cyl 1 och 2, alltså samma sida som oljefiltret. Där är siffrorna 71 gjutet. Skillnaden mellan mina 1500 block och 1700 blocket är att 1500 blocken på samma ställe har siffrorna 23 gjutna, motsvarande för 1700 blocket är siffrorna 25. Vad kan detta betyda?
Jag tittade även närmare på en annan enkelförgasarmotor jag har och tändstiftsgängan är kort och har plugg för vevhusventilation framför cyl 3, alltså en trolig silvermotor, men motorn är klarblå och har större utblås än mina andra motorer, jag insåg då att det troligen är en tanusmotor, kan det vara så? Jag vill minnas att den motorn gick väldigt bra.
11 december, 2007 kl. 22:18 #115776stefan w
DeltagareRev enkelförgasarmotorn i helgen, nyfikenheten vann över latheten.
Motorn är klarblå, om gjutåret stämmer en -65a, och en 1700. Det har öppna kylkanaler i blocket mot topparna, tror det kallas ”open deck” eller nåt sånt.
Styrningarna för topparna är betydligt klenare är på blå och svart motor, ventilbrickorna ser ut som de svarta aluminiumbrickor som sitter på två av mina toppar som har större ventiler och kraftigare fjädrar, men skillnaden är att dessa verkar vara av järn/stål eftersom en magnet fastnar. Det finns ett uttag för vevhusventilation som är pluggat vid motornumret.
Det har visat sig att det finns kunskap här på forumet om dessa fordmotorer, jag ska återkomma med motornumret kanske nån kan årtalsbestämma den lite bättre.Planen är nu att plundra motorn på vev, stakar och kolvar och låta resten vila. Jag har ett ”svart” block utan vändkanter som jag ska prova att montera vevpartiet i och sen köra….eller ska jag hellre försöka få igång motorn som den är, det kanske inte finns så många sådana som rullar?
16 december, 2007 kl. 21:20 #115965stefan w
DeltagareMotornumret är *EK81124*
Kan nån årtalsbestämma den?Det är jäkligt kul när man hittar nån gammal motor, ännu roligare är det när man får igång den och får börja justera och trimma in tills den går så bra som den kan.
Var hittar jag ”motorkoden”?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.