EFTERLYSNING 900 CD ’86 ( 3 sista )

Forum Modellspecifika forum OG900 EFTERLYSNING 900 CD ’86 ( 3 sista )

• Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2007-08-21 21:00 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    rickard
    Deltagare

hej vem vet / har en 900CD ’86
    jag vet der finns 2 i finland , jag har en , nu saknas 3 st till.
    total 6 st byggd i ’86
    vet du not så är jag tacksam .
    m v h rickard

peter engqvist
    Deltagare

var det inte en tillsalu på blocket för nån månad sedan.

bovy
    Deltagare

Hejsan.
    Jag vill inte på något sätt sticka ut hakan när jag ifrågasätter antalet du nämner. 🙂 Enligt ett sparat dokument jag har, som förekommit i en annan disskution om 900 CD nämns en helt annan siffra än sex stycken för årsmodell -86. Därför undrar jag var du fått dessa uppgifter ifrån?

Mvh Martin

Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

rickard
    Deltagare

hej , det stämmer , 2 olika brev 2 dagar efter varandra daterad från aug ’96
    det handla om 6 och 19.
    men .. om du kolla den finska sidan så ser du att han som har 2 st berättar att der finns bara 6 st byggd .
    han var även speculant på denna som jag köpte igenom blocket som ovan nämd.
    varför skulle han köpa en till om der har funnits 19 st ??( efter 21 år inte så många kvar )
    från ’86 års är allafall minst byggda av alla år med sedan modellen.
    och hur många finns kvar i sverige ??

har du en annan brev med andra uppgifter , så klart är jag intereserad

p.s båda brev finns på nättet

bovy
    Deltagare

Hejsan.
    Helt klart är dokumentet från den 19 augusti 96. Det överensstämmer med denna information: http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=24185&page=47
    förutom på en årsmodell (-84). Jag har kollat en 900 CD -86 efter SA koden men tyvärr var det en ”slaskkod” men efter lite letande hittade jag 3 -86:or i Sverige som fortfarande finns och en av dessa är din. Det skulle innebära att med dom två finska saknas det bara en styck bil (om det nu är 6 tillverkade istället för 19). Enligt tidningen Bilsport i ett SAAB Specialnummer angavs tillverkade bilar till 501 st. Det närmsta som man kan komma är den tråd jag länkade till här uppe. Kanske Anders Dackemyr har kvar dokumentet och kan bekräfta detta?
    Skulle du vilja länka sidan till finländaren samt på dom två dokumenten?

Mvh Martin

Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

samppo
    Deltagare

Vad jag vet så tillverkades det 6 st CD -86, det var uppe för diskussion något år sedan inom finska saabklubben. Infon på 6 st kom från Valmet i Nystad där bilarna tillverkades, men det finns förstås en möjlighet att det är inga absoluta antal.

Enligt uppgift i registret på finska saabklubbens medlemmars bilar så finns det 3st CD här. Den tredje är registrerad december -85, ägd ny av företaget Asko-Upo http://office.vippet.net/servlet/generation/saab/thumb?car=112172&image=152925 . Sen dom två andra som ägs av en och samma person

Mvh
    Samuel

rickard
    Deltagare

så har vi dom alla ” 6 ” 3 st i sverige och 3 st i finland.
    jätte kul att veta om der finns mer.
    tilllägg på din 86:a från december 85 , min är från nov 85 och första ägare var en länshövding i vänersborg .
    bilen är komplett men rostig ( mest på vä sidan )allt finns kvar i den tele fram o bak o.s.v även alla handlingar finns , kul
    finns faktisk en annan konstighet var 6an ska stå i chno stå en 7:a detta är belgien
    men på skylten stå tillverkat i finland , detta tå jag senare
    tack för alla info !!
    rickard

Geert
    Deltagare

Hej,

jag har en 84:a och en 85:a. Har haft en 83:a med.
    Våre kul att byta ut info på bilarna eftersom de ändrade detailerna med åren (som askkopper i dörren, läslamper osv.

Mina 900CD finns inte i VV’s register men finns i Sverige. Är i förvaring tills bättre tider kommer.

samppo
    Deltagare

Hej igen! I en annan Finlandia relaterad sak råkade jag komma på en del information angående tillverkade bilar -86. Denna uppgift nämner att antalet tillverkade -86 är 19st, precis som nämndes här tidigare. Detta framgick i en artikel som publicerats i Finska Saabklubbens medlemstidning. Artikeln vilken jag läst men helt missat uppgifterna angående tillverkningsantal. Artikeln (på finska) hittas på: http://www.saabclub.fi/saabisti/64/finlandia.pdf

Så vad som är rätt då!.. :confused:

brandchefen
    Deltagare

För er CD fantaster finns det en till synes skruttig CD till salu på Blocket !

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng