Egenskaper för olika däckdimensioner?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Egenskaper för olika däckdimensioner?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Egenskaper för olika däckdimensioner?
- Detta ämne har 18 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2004-04-06 09:27 av Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
Jag måste köpa nya sommardäck till V4:an och har letat och sökt här på forumet och kommit fram till att det jag kan välja mellan är 155, 165 och 185 bredd, eller hur?
Jag tycker mig dock inte hitta nån information om vilka egenskaper det ger att ha tex 185 mot 155, blir det bättre grepp eller ser det snyggare ut eller vad?Det enda jag kan och vet är att mina blankslitna 165:or på standard 4,5″ fälg ger dåliga vägegenskaper
Tacksam för svar.
/William
april 1, 2004 at 22:02 #73714En mycket trevlig dimension är 175/70-15 som tyvärr är lite udda idag. Med den storleken drar man nytta av “fastheten” i ett lågprofildäck samtidigt som det inte är så brett och stort. Borde inte se orimligt ut på 4,5″ fälg. Skillnaden mellan 155-15 gentemot 165-15 är mest att de senare är besvärligare att få in i hjilhusen bak samt att de lättare skrubbar i fram när man svänger.
Vad jag kan se i mina brochyrer för V4 1978,79,80 så skall det sitta 155-15 på 4,5″ fälg.
155-15 är inte så lätt att få tag på kostar en hel del kostar även mycket som regumerat. Firestone 165-15 köpte jag senast i fjol nere i hamnen på däckservice för 625:- st monterat och balanserat. Mellan dem och regumerat så skilde det 25:- . Smaken är som baken själv tycker jag att man ska försöka få så likt orginal som möjligt.Citat:
Skillnaden mellan 155-15 gentemot 165-15 är mest att de senare är besvärligare att få in i hjilhusen bak
Beror inte det på hur högt man ids lyfta upp bilen?
William,
Dette er (eller kan gjøres til) et langt og interessant studium, man kan fundere seg aldeles gal!
Jeg var gjennom tilsvarende funderinger da jeg skulle ha nye sommerdekk til min -72 V4 förra året, og endte med Nokian NRT-2 185/65, vel å merke til 5″ Ronal-felger. 185 er kanskje litt for brede for 5-tums felger, men det gir bra grep og ser bra ut, hvilket naturligvis er en 100% subjektiv oppfatning. Men viktigst er kanskje at 185/65 fortsatt er en kurant dimensjon = tilgjengelige overalt til en ganske fornuftig pris.
Jo, 185:or er struliga å få på plass bak, men det går. Og, jo, framhjulen tar i innerskjermen ved fullt rattutslag.“Idealdimensjonen” på 5Jx15 felger vil ihht de fleste tabeller jeg har kommet over antagelig være 175/70, men det er ikke lett å få tak i dag.
De eneste jeg har funnet er Avon CR6ZZ ( http://www.avonracing.com/tyres/tyregroup.asp?ID=3 ) og Dunlop SP82 ( http://www.dunloptyres.co.uk/site/tyres/motorsportRange/rally/index.shtml ), men sistnevnte er rally/skogsdekk og muligens ikke godkjent for gatebruk. Felles for både Avon og Dunlop spesialdekk er høy kvalitet og høy pris.
Om man vil kjøre regummiert, finnes et svensk alternativ, Fighter, anbefalt i denne tråden; http://www.saabklubben.com/ubb/ultimatebb.php?/topic/1/3778.html
Link til produsenten her: http://www.fighter.se/interkund/fighter/fighter.nsf/Frames/Produkter?Opendocument
Merk at det kan være en del forskjell i omkretsen (a.k.a. rullediameter) fabrikat til fabrikat eller modell til modell, innen samme dimensjon. Dermed er det mulig at også 175/65 går bra, og i så fall kan man kjøre f.x.Continental EcoContact. Sollidens bil (link nedenfor) oppgir også å ha Bridgestone B381, men det finnes ikke på fabrikkens hjemmeside.
Hvilke dekkdimensjoner som “ser snyggare ut” kan vel hevdes å være en funksjon av mote og vane. I dag, når de fleste “vanlige” biler med 15-toms hjul går med 195 eller 205 på minst 6″ brede felger, vil nok for eksempel 155-dekk oppfattes som “for smale”, spesielt foran på 96:an, der hjulene sitter såpass langt inn i bilen.
Jeg har stor respekt for de av brødrene som insisterer på at det skal være originalt, men min smak går mer i retning av diskret bredbent; som f.x. denne: http://www.saabklubben.com/arkiv/96/9652.jpg .
Teknisk “rett” dimensjon på den vanlige 4,5″ felgen – igjen ihht de tabeller jeg har sett – blir 165/80, som vanligvis kalles “fullprofil” og betegnes f.x. 165R15, 165SR15, osv etter hastighetskode.
Disse er heller ikke lenger så lett å få tak i, men ikke så vanskelige som 175/70. (Da jeg lette etter dekk til V4:an kom jeg over et fåtal svenske firmaer som leverer udde däck til gamle biler, men jeg har mistet linkene…)
Regummiert finnes i Sverige, se link til Fighter, ovenfor.
Michelin synes å være den fabrikken som har best utvalg av “nye” dekk i “klassiske” dimensjoner:
http://www.michelin-passion.com/passion/front/templates/affich.jsp?codeRubrique=10&lang=EN
(Merk at de aktuelle dekkene finnes med hastighetskoder “S” som burde rekke for de fleste 96:or, og til og med “H” – for Johan Fuling … )
Her finnes det noen flere:
http://www.sollidensbil.se/daeck/sommar_15tum.htmog noen til:
http://www.vintagetyres.com/radial.htm…enda flere:
http://www.longstonetyres.co.uk/radialtyres.php(Litt underlig er at søk på F560, som finnes hos disse forhandlere, ikke finnes på Firestone (Bridgestone) hjemmeside, der det eneste 165/15 dekket er dette: http://www.bridgestonetire.com/dpp/glamourindex2.asp?passproductid=77)
Forvirret? Det er i alle fall jeg!
Lykke til!Vennlig hilsen
TerjeÅtminstone för något år sedan blev jag av en däck&fälg-handlare i Ljusdal erbjuden Hankook i dim 155/15. Länken är emtrix.se (jag hoppas han inte betalar mycket för webservicen). Det är ytterligare ett tips i alla fall.
96:an bör se ut som en rokoko-byrå, bullig på smala ben. Därför anser jag att 155-däck är att föredra.
Citat:
Jeg har stor respekt for de av brødrene som insisterer på at det skal være originalt, men min smak går mer i retning av diskret bredbent; som f.x. denne: http://www.saabklubben.com/arkiv/96/9652.jpg .
De där fälgarna tycker jag är riktigt fräcka
Finns det ställen som kan göra sånna?Jag har just varit till “Däck Service” här i stan och de kan bara erbjuda ett japanskt lågprismärke av storleken 165/80-15, Firestone 155:orna de kunde få fram ifjol är inte längre tillgängliga
Har skickat ivåg ett mail till Fighter för att se var närmsta återförsäljare finns..
Om jag har möjlighet att köpa Fighter, vilken av deras dimensioner tycker ni då jag ska gå på? 175/70 verkar spännandedet var fasen va svårt ett vanligt däckköp blev nu då..
William,
Jeg ville kjørt 165 på standardfelgene. Evnt. kan du jo kjøre 175/70 så lenge, altså til du får 5″ eller 5,5″.
Det finnes flere som kan lage bredere stålfelger; det kreves “bare” en stor specialsvarv. En av de norske brødrene med 99T kjører 6″ plåtfelg som visstnok er laget av en verkstad i Sthlm.
Da jeg holdt på som verst med finne “rett” felg, fant jeg bare to firma som bredder orginalarne (i Norge)hhv Richard Sæther i Askim (+47 41606464) og Sunnaas Hjulservice i Oslo (+47 22647751).
Jeg mener å huske at de ville ha 750,- per felg.
Jeg har for meg at bilen på bildet (CNN 778) tilhører Fredrik E (eller noen i det gänget), som sikkert kan fortelle hvor felgene kommer fra.
Evnt kan du jo kolla her for å finne eieren:
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/sms.shtmlHer er forresten enda en däck-länk:
http://www.molway.com/Vennlig hilsen
TerjeTack för informationen Terje
Tyvärr får jag nog vänta lite med att försöka få tag i breddade fälgar då jag knappt har råd med bara däck
Det verkar bli 165:or om jag inte hittar 155:or, ska kolla runt på lite fler ställen..Om man har breddade fälgar, krävs då någon form av skärmmodifikation för att de ska få plats?, om de är säg 5- 5,5″ med passande däck?
/W
Jeg kjører som sagt 5″ Ronaler med 185/65 og det går fint; med 13-14 mm klaring til bakskjermen.
Sk. fotballsfelger, 5″, går også uten problemer.
De gamle 5,5″ stålfelgene, tror jeg de kalles “Smålandsfelger”, går også an å lirke på plass. Se link til Pål Fjeldbergs galleri:
http://home.c2i.net/w-278088/Bilder/Tilbehor/5.5_h_bak.jpg
Her begynner det å bli trangt, men visst ser det häftigt ut!
Trikset sier å være å slippe ned bakakselen lite, om nødvendig ved å løsne “remmarna”.Ronalerna er vanskelige å få tak i = dyre. Jeg har sett prisforlangende opptil 2.500,-/stk.
Fotballfelgene var lettere å oppdrive, og ikke på langt nær så dyre, men nå er det lenge siden jeg har sett noen for salg.
De blir ekstra fine etter en omgang i svarven:
http://www.saabklubben.com/arkiv/96/9661.jpg5,5″ stålfelger er så sjeldne at de ikke har noen “markedspris”.
Det klart rimeligste alternativet er nok å bygge om standardstålfelger.
Det finnes, kom jeg etterhvert på, også en liten firma i G:borg-trakten som renoverer Volvo-deler, bl.a. bygger om felger, mycket snyggt. De kan visstnok også ta andre felger. Navnet er “Volvet”, e.d. Deres hjemmeside ligger visstnok nede pga tidsbrist, men muligens kan noen av Volvoklubbene hjelpe å finne dem.
Mvh
Terjeapril 2, 2004 at 22:16 #73723William:
Jag har Ronaler med 175/70-15 liggandes som du kan få provmontera om du vill veta hur det ser ut. Men de är ju självklart inte till salu
Att få till 5″ plåtfälgar är förresten inget svårt jobb. Mest en massa jobb med rondellen och lite med svetsen. Man byter helt enkelt ut fälgbanorna mot t.ex 99ans.
Citat:
Jag har Ronaler med 175/70-15 liggandes som du kan få provmontera om du vill veta hur det ser ut. Men de är ju självklart inte till salu
Hehe, jag vet inte om jag skulle klara att lämna tillbaks dom
Citat:
Att få till 5″ plåtfälgar är förresten inget svårt jobb. Mest en massa jobb med rondellen och lite med svetsen. Man byter helt enkelt ut fälgbanorna mot t.ex 99ans.
Har varken rondell eller svets har du?
/William
april 3, 2004 at 16:53 #73726Många skrotar har bra däck till bra priser.
Oftast mycket billigare när det gäller omläggning jämfört med däcksfirmorna också.
Många däcksfirmor har fått stor konkurrans på däckspriser och tar igen det på omläggningar.Per/Haninge
april 3, 2004 at 20:29 #73727William och Sandra:
Jag kan tipsa om att åka till Däckladan i Högland. Där har dom många konstiga och udda dimensioner så det kan mycket väl finnas passande däck till er. Tala om för Mats-Ove att jag har skickat dit er, så kommer han säkert förundras över att det finns fler som håller på med såna där bilar :rolleyes:
Jo William, jag har både rondell och svets men har nog inte lust att göra jobbet åt dig ändå. Det är ett hemskt nötande att skrota bort 99 centrumet och renslipa fälgbanan som du sedan ska svetsa fast på det losskapade V4 centrumet.
Men jag har fyra 99 fälgar du kan få om du vill prova , det finns billiga rondeller på Rusta. Med garanti dessutom så ju mer du slipar desto bättre! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.