Emblem 900 Aero-85

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Emblem 900 Aero-85

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare

Jag har under våren och sommaren gjort en yttre renovering av min 900 Aero från 85. Efter ny lack håller jag på att montera tillbaks allt på bilen. Som kronan på verket skall emblemen sättas fast och nu skulle jag bli tacksam för lite hjälp.
      Vilka emblem skall orginal sitta på denna bil? Och var skall de placeras?
      ”turbo” i bakkant på huven och i högerkant på bakluckan tror jag att det skall sitta. Men sedan? ”SAAB” till vänster på bakluckan? Skall det sitta ett ”16 valve” någonstans eller är det ett ”DOCH 16”? Hoppas att ni förstår vad jag menar.
      Om någon dessutom har måtten var de skall sitta skulle jag bli jätteglad.
      Mvh / Magnus

september 1, 2007 kl. 13:11 #111263

VV se bifogad bild. Där hittar du hur emblem efter -81 skall sitta.
        Jag har för mig att DOHC16 emblemet sitter på samma plats som 5 speed.

september 1, 2007 kl. 15:13 #111264

Tackar för snabbt svar och bild. Om jag tolkar det hela rätt skall det på bakluckan stå ”SAAB / 900 turbo” eller är det ”SAAB / turbo” . ”DOHC 16” är det som gäller och inte 16 valve. Är 16 valve ett senare emblem? / Magnus

september 1, 2007 kl. 15:29 #111265

”DOHC 16” satt på de tidigare 16v bilarna.
            ”16 valve” satt på höger sida under tex ”turbo”-emblemet dvs på samma plats som ”APC-system”. Men jag kan inte på rak arm säga när man bytte.

september 2, 2007 kl. 19:20 #111293

DOCH emblemet skall sitta där ”5 speed” emblemet sitter på en icke turbo bil dvs till höger om nummerskylten. Var noga med måtten så avstånden blir rätt, ser gärna lite tokigt ut annars.

oktober 16, 2007 kl. 21:09 #113363

Sent om sider kommer här lite feed-back i form av färdigt resultat. Eller färdigt? blir man väl aldrig 😉 Har följt måttanvisningarna så tydligen skall emblemen sitta så här. Kan för övrigt nämna att bilen efter lite rostlagning är hellackad samt återmonterad med ny eller bättre beg. delar. Mvh /Magnus

oktober 24, 2007 kl. 17:14 #113652

ser bra ut! ska det inte sitta ett ”900” märke före ”turbo” enl. specifikationerna….
                  ligger ett NOS uppe på tradera just nu ett par sidor bort…

kalasfin bil för övrigt

oktober 24, 2007 kl. 20:52 #113662

Jag har också funderat på 900 ….. Enl. vhb skall det sitta 900 före turbo på turbobilarna. På aeron vet jag ej. Har en försäljningsbroschyr från 84 och då sitter det ”bara” saab och turbo. I en försäljningsbroschyr från 87 sitter det 900 med. Så antingen till 85 eller 86 sätter man dit 900. Valde att inte sätta dit 900 när jag inte visst samt att jag tyckte att det blev lite mycket att läsa på bakluckan. När man kör är det ju ingen som hinner läsa ändå …. 😀

Tackar för berömmet. :worshippy: Känns skönt att ha fått något färdigt. Det sporrar en till större projekt! / Magnus

oktober 28, 2007 kl. 09:44 #113779

Hej.
                      Mycket trevlig bil att titta på (och dessutom köra), ser bra ut. När det gäller emblemen så är jag också lite osäker då jag själv också har en 85:a som behöver emblem. Dock tror jag att det skall sitta 900 framför turbo. Anledningen att det inte satt på 84:or är ju att det fanns ju bara en SAAB Turbo då, 1985 kom ju även 9000 Turbo så jag har för mig att dom satte ett 900 framför Turbo för att ”skilja” dem åt. Någon som kanske kan avgöra om mina tankar är korrekta?

Mvh Martin

Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

oktober 28, 2007 kl. 10:35 #113780

Först o främst, jättefin bil! Hör av dig när och om det blir dags o sälja :worshippy:

Som svar angående emblemen så bifogar jag bilder på en av mina gamla bilar som är ett år gammal vid fotograferingen, Bilen är en -86:a Aero T16. Bifogar även en bil framifrån ett år senare, tänk att 7×15 Revolution med 195/50 däck var superfett då 🙂

Hoppas det sprider lite ljus över placeringen.

Mvh

oktober 28, 2007 kl. 13:20 #113794

Hej!

Vi har i familjen en 900 aero -84, den har inget 900 märke och troligen har det inte heller funnits. I något skede har alla emblemen plockats bort och man kunde tydligt urskilja var dom suttit, men något 900 syntes inte. Bilen har originallack

Har också en broschyr från -84 där inget 900 märke finns, -86:ans broschyr däremot har det

Mvh
                          Samuel

oktober 29, 2007 kl. 11:20 #113820

Vad gäller emblemet 900 vara eller icke vara kan jag inte svara på.

Vad gäller Turbo 16 emblemet brevid nummerplåten så kan jag dock inte erindra mig om att det ska sitta så lågt.

Hur som helst tycker jag att bilen blir snygg oavsett vilka emblem du sätter dit :applause:

november 2, 2007 kl. 10:44 #114009

Hej igen

Nu har jag kommit över en försäljningsbroschyr från 85 och detta kanske kan sprida lite ljus över placeringen. Emblemen och placeringen var i broschyren identisk med Bluesmans bild på den svarta 86:an. Alltså skall det sitta ett ”900” emblem, inget ”apc-system” och den högre placeringen av DOHC 16. Så Bovy och Rodder76 var alltså inne på rätt spår.
                              Vi får se om jag ändrar bland emblemen i framtiden. Om någon har mått på den högre placeringen av Dohc16 kan det underlätta. Tack för hjälp och engagemang. / Magnus

november 14, 2007 kl. 16:29 #114563

Trevlig bil du har! Håller själv på att renovera en Aero -85:a så är också intresserad. Hade du ”turbo” märkena på huven i din broschyr? Har hört att aeron skulle vara ”stilren” och hade mindre turbo märken än den ”vanliga” turbon, men har inte sett det själv.. Du kanske kan posta lite bilder ifrån broschyren?

Har lite bilder på min bil här: http://r.doda.se/gallery/saab

Mvh
                                Henrik

november 15, 2007 kl. 21:06 #114635

Jösses vad fin den blivit min gamla Aero 🙂
                                  Känns bra att den hamnade i rätt händer tillslut. Hade nog varit sämre om slyngeln som mest var intresserad av en biffig dumpventil hade köpt den.

Försökte reda ut detdär med emblemen men lyckades inte komma längre jag heller. Det lilla 16 valve ska definitivt bort från luckan. Tror jag har ett mått på DOCH 16 märket någonstans.
                                  Ser att du legat i ordentligt :jobbar:
                                  Den ser hög ut – har du bytt fjädrar/dämpare ?
                                  Gissar att du letar fräscha kofångare 😉 Själv hittar jag bara gamla modellen när jag letar fångare till min -87:a 😥
                                  Har du monterat ”racingbromsarna” och dom andra prylarna än ?

Bor du där bilderna är tagna?
                                  Bra att veta om jag är kaffesugen när jag passerar 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.