- Detta ämne har 19 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2006-10-07 06:01 av .
- FörfattareInlägg
- 3 oktober, 2006 kl. 20:36 #14903
kortnos
DeltagareNu kan jag inte hålla mig längre
Jag och mina frågorHar kommit fram till slutsatsen att min bil behöver en femte växel. Lådan och bilen uppför sig så vackert och fint hela vägen upp till fjärde växeln, bilen sticker iväg så fint.
Men jag får ett problem när jag kommer upp i motorvägs hastighet, (jag färdas mycket via e4 med) När motorn når 6000 varv o bland börjar snudda 7000 varv så blir iallfall jag lite svettig.
Mitt behov är att jag vill behålla farten men få ned varven så jag inte sliter så mycket på henne. Att sänka farten är inte aktuellt för då åker alla som jag åkt förbi om mig o så skapar man en massa irritation på vägen, samt en pigg bil ska utnyttjas
så tanken är en femte växel som man kan ligga på o gona sig på motorväg få ned varvet 1000 varv eller så. Är det ingen som har gått i liknande tankar, alla kan väl inte köra bana nån måste väl åka på vägen med
har snuddat vid audi lådor, planetväxlar utanför lådan osv
tankar ideer????
Jag har redan funderat och förkastat tanken med v4 slutväxel för att får en viloväxel, tänker inte offra en pigg fyra, jag har bestämt mig för att äta kakan o behålla den, en pigg saab TT med en viloväxel
4 oktober, 2006 kl. 08:15 #98922sten-arvid larsson
DeltagareHmm … vad har du under huven … och hur fort kör du?
1000 rpm på 4:an motsvarar 25.1 km/h med st låda.
6000 rpm blir alltså 150 km/h och 7000 rpm 175 km/h!4 oktober, 2006 kl. 11:59 #98923Dicst
DeltagareEnklaste lösningen torde vara att vrida på omkopplaren bakpå varvräknaren…
4 oktober, 2006 kl. 12:23 #98924gammsaaben
DeltagareVisst vore det kalas att hitta en lämpligt liten 5-växlad låda som man med adapterplatta kunde sätta dit istället för V4-lådan. Men vad det skulle vara för någon växellåda har jag ingen aning om. Kanske lättast att gå till skroten och titta på sortimentet.
Sen blir det att fixa så att drivaxlar och koppling funkar och växellänkaget stämmer. Men allt går väl.
Appropå ditt resonemang om ”pigg 4″… Nu vet jag inte vad du har för växellåda, men du kanske kan se det så här istället: hur ofta/mycket använder du ETTAN? På min standard v4-låda så är ettan startväxel och inget annat, den är nästan helt oanvänd vid körning. Har du en 2T-utväxling utan spec-sats så har du ännu lägre etta än jag.
Med en annan slutväxel flyttar du ju upp alla växlar och så att säga offrar ettan istället, och får en pigg trea istället för en pigg fyra.
4 oktober, 2006 kl. 12:37 #98925kortnos
DeltagareJag vet inte riktig hur fort min bil går för mätare slutar visa efter 140 och varvmätaren går vidare efter det, har inte riktigt vågat testat med en följe bil för det finns visa risker med såna övningar på e4 bland alla ”mottrafikanter” =)
150 känns troligt som toppfart, 175 kilometer låter för bra för bra för vara sant på en standar 4 TT växlad låda, Skulle få vara ballt och säga att den går så fort men jag måste tyvärr vara realistisk
Även om det blir så rent matematisk så måste fartvind, friktion o sånt sätta stopp för sånt
Nu kör jag inte hela, hela tiden 140 men jag ligger nog kanske 130 i medelfart så den där 150 uppnås ibland beroende på sträckor o biltätheten.
En sp1 låda med v4 slutväxel är på G men det innebär rent praktiskt att 4 växeln är identisk med min nuvarande 4 växel, jag vill ha en växel därefter.
Planen är att sätta ditt en Audi låda eller montera en planetväxel utanför lådan innan eller efter lådan för att får en femte växel
Stora planer för lilla Josefin
4 oktober, 2006 kl. 13:04 #98926gammsaaben
DeltagareEn sp1 låda med v4 slutväxel är på G men det innebär rent praktiskt att 4 växeln är identisk med min nuvarande 4 växel, jag vill ha en växel därefter.
Vad har du för slutväxel nu?
Om jag minns rätt så höjer sp1 ettan och tvåan, samt sänker fyran. Men man behöver inte använda alla dreven, du kan låta bli att sänka fyran. Trean hamnar högre än du har nu med den högre slutväxeln, så det kanske blir bra steg ändå och bilen kommer varva mindre på fyran.
Men jag håller med om att det vore allra trevligast med en eller ett par växlar till. Hittar nu någon låda som passar någorlunda så får du säga till!
4 oktober, 2006 kl. 13:41 #98927kortnos
DeltagareJag har för nuvarande 65;an 4 växlade låda. Sp1 med v4 slutväxel (det där kronhjulet) gör så att den sänkta 4 kompenseras och lyfts lite till den mildra graden att den hamnar nästan där 4 växeln på std är. Det är så jag har blivit sagd iallfall.
Och jag ska hålla dig uppdaterad om femte växlen, ska luska lite med Stefan W hur audi lådorna lirar o leta efter lite överväxlar o planet växlar, industrin har nog gott om dem. Hojta om du får någon brijalt ide
4 oktober, 2006 kl. 16:52 #98928Molte
DeltagareHur fungerar elektronisk överväxel? Det är kanske inget man ka ha i dessa låderna. Bara en tanke.
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska4 oktober, 2006 kl. 17:20 #98929kortnos
DeltagareOm inte audi passar så är det i dom tankegångarna jag går i, elektronisk överväxel. Göra som volvo gjorde, sätta en överväxel efter lådan. Alltså utanför lådan på drivaxlarna eller lyckas pula ned en mellan motor o låda (trångt)
Då kan man få en över och låg växle för varge växel. Alltså 8 växlar på sin bil, men det är mest ”över fyran” som jag är intresserad av då. Det andra får man på köpet
så då får man väga skruvandet av överväxlar på drivaxlarna mot att klämma in en helt ny låda från annat märke
SVÅRT
4 oktober, 2006 kl. 17:26 #98930saab v4-ever
DeltagareFemte växeln är väl R eller som norrmännen kallar det Racerväxeln!
///H4 oktober, 2006 kl. 17:27 #98931Molte
DeltagareJag har ingen erfarenhet eller aning om hur svårt arbetet är, men överväxel hade ju varit tufft. 8 växlar. Då måste man ju nästan alltid kunna hitta en optimal.
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska4 oktober, 2006 kl. 18:00 #98932fuling
DeltagareJa en 7:38 std låda är nästan som en 8:39 sp1 på 4an.
7:38 std–> 4,55:1 –>25,5km/h på 1000r/min däck 155/82-15)
8:39 sp1–> 4,48:1 –>25,9sp1 satsen höjer 1an och 2an, sänker 4an och 3an är std.
4 oktober, 2006 kl. 20:14 #98933roger akerblad
DeltagarePå laxåträffen i våras fans en 96a med. Som det satt en wv passat turbodiesel i som trolig var 5växlad. Men tyvärr golvväxel. Så det borde gå att monter ihop en saabmotor med en sådan låda. Då det är vanligt att man svetsar ihop kopplingkåpor till volvomotorer med bmw lådor vid trimmning.
Roger
5 oktober, 2006 kl. 14:03 #98934enor
DeltagareMed risk för att låta som en raspig skiva: Det är ett namn jag alltid nämner i samband med tvåtaktsprojekt, och skulle vilja ta tag i, men än har det inte hänt:
WARTBURG. Femväxlat finns, rattväxellänkage som passar finns också.
5 oktober, 2006 kl. 15:28 #98935truls herland
DeltagareMan kan också göra det på et enklare sätt:
Varvar den för mycket så kan man växla ner lådan, och om motorn inte orkar dra så kan man trimma mera.
Farten är relativ…..
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.