Etanol i urturbon?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Etanol i urturbon?

Detta ämne innehåller 6 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-07-14 06:34.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12876

    erik satre
    Deltagare

    Är jag dum i huvudet om jag provar att tanka i lite E85 i min 99 turbo? Den är helt original. Detta innebär ju att den vill ha blyersättning. Hur gör jag med det i så fall?

    Riskerna att en relativt modern bil tar skada verkar ju relativt liten. Är risken större för skador i dessa äldre bilar?

    Mina främsta skäl till att jag vill testa är experimentlusta och ekologiska skäl.

    #87871

    chriss
    Deltagare

    Läs lite på http://www.etanol.nu tips.

    #87872

    pettersson
    Deltagare

    En liten fundering angående blyersättning. Behöver någon 99 blyersättning överhuvudtaget? Trodde bara att det behövdes i gamla motorer med gjutjärnstopp.
    Jaha nu vet jag t.o.m. 1984

    #87873

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Läs lite på http://www.etanol.nu tips.

    Den sidan uppmanar ju faktiskt till lagbrott när det gäller bilar nyare än -87. Ombyggnad till etanol av nyare bilar är inte lagligt än så länge om man inte söker dispens vilket inte ges i avvaktan på kommande beslut. När väl politikerna fått loss tummarna och kommit med lagförslag så har de säkert som amen i kyrkan hittat på något listigt skattesystem för att håva in ännu mer pengar.

    /B

    #87874

    porsche944
    Deltagare

    Om jag skulle köra på etanol hade jag valt en bil som är byggd för detsamma, te.x en 9-5 biopower.
    Etanolen höjer ju oktanvärdet, detta kan ju innebära en högre värmeutveckling, ventiler mm tar skada, tändningen blir ju aldrig optimal varken för det ena eller det andra. Framför allt så får du rostangrepp i ditt bränslesystem, detta kan du även få i ventiler och styrningar. Då vore det bättre att renovera toppen med nya styrningar och tätningar för blyfri bensin, då slipper du ialla fall använda tillsatser när du tankar. För exprimentlustan hade jag nog köpt en bil för några tusen och provat med den istället. För miljön kan ju inte en 99 turbo som man knappt kör med göra varken till eller ifrån på miljön. Om du nu ev kör den som bruksbil kanske det vore ide att ”penisionera” den till entusiast bil och köpa en katalysator bil eller en nyare diesel för miljötänkandet, och köra den som bruksbil istället.

    #87875

    staffanv
    Deltagare

    Etanolen höjer ju oktanvärdet, detta kan ju innebära en högre värmeutveckling

    Motorsprit tänder ju vid lägre temperatur vilke väl innebär att värmeutvecklingen istället blir lägre. Att köra med motorsprit skulle då vara bättre för gamla turbomotorer utan vattenkyld turbo.

    #87876

    hans s.
    Deltagare

    Följande länk beskriver bra vad oktantalet är för något: http://www.lagabilen.nu/forum/view.asp?id=26140

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng