Etanolkonvertering av Bosch CI

Forum Övrigt Allmänt Etanolkonvertering av Bosch CI

Detta ämne innehåller 20 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-02-25 21:02.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15543

    saab-jonte
    Deltagare

    har någon provat, hur blir följderna, går det att få exemplelvis en 99:a eller en 900 att gå bra och relativt snålt på e85 utan större ingrepp, spridarna öppnar ju med ett tryck på 4 bar och sprutar hela tiden då… (CI) detta regleras ju med luftmängdmätaren som flyttar vidare bränslet dit det ska.

    #102859

    stefan
    Deltagare

    har inte provat men det borde gå bra genom att laborera med styrtrycket, det finns justerbara såna ventiler på div modeller.

    #102909

    mikael sjogren
    Deltagare

    Inte för att jag vill låta som olyckskorp…
    Men ni som experimenterar med E85 konvertering av gamla bilar hoppas ni tänker på att alla plaster o elaster som t.ex. tank och slangar MÅSTE tåla E85. Vet annars att det som löser sig hamnar i motorn och slangar kan brista, INTE BRA!
    Biopower har speciell tank och slangar för att detta INTE ska inträffa.
    Har sett och hört många som kör 70/80-talare som tankat E85 för att de vill va miljömedvetna utan att ha gjort nått åt slangar eller membran…
    Tror ju inte att miljön blir bättre av att bränna gummi o plast i motorn.
    Sedan är Sveriges bidrag till miljön en droppe i havet (ca. 9 mijoner invånare), jämfört med med en storstad i Europa. (Man kan trycka in hela vår befolkning i EN sådan stad och kanske öka dess befolkning med 50-75%)

    #102915

    emul
    Moderator

    Nu blir det OT, men det där argumentet du tar upp, jag gillar det inte. Hur tror du att det skulle gå om alla resonerade så som att ”Vadå, jag kan väl slänga mina batterier i sjön, det gör inget, det är ju så lite. Vadå, jag kan ta bort katalysatorn på min bil, det gör inget, det är ju bara på min bil.” Osv osv osv.

    Miljötänkandet måste väl börja nånstans om det ska finnas nån chans att styra upp problemen?! Jag försöker dra mina strån till stacken, äter inte kött, köper saker som är producerade nära mig, försöker låta bli att ta bilen i onödan, har övergått till vegetarisk kost och så vidare. Jag vet att min lilla del inte är stor, men om alla gjorde samma sak så skulle det bli en ENORM skillnad! Så det så.

    (Så att du slipper säga det, nej, jag säger inte att man ska bränna gummi i motorn, jag diskuterar inte heller E85s varande / icke-varande. Bara ditt slutargument.)

    #102924

    mikael sjogren
    Deltagare

    Ok Emil, Jag tycker du drar lite stora växlar nu.
    Jag resonerar och tycker INTE som så att det är ok att slänga miljöfarligt avfall i naturen, eller att det är ok att fimpa katalysatorn.

    Vad jag var ute efter var att peka på i mitt tycke en något missriktad miljömedvetenhet som kanske är direkt farlig.

    Tycker personligen att vi har LÅNGT kvar vad gäller miljö och resurstänkande eftersom vi slänger i princip rubbet av vad vi utvunnit ur modernatur på soptippen medans vi fortsätter leta i urberget efter mer att grävaupp i stället för att återvinna. Tycker det ska bli intressant att se när vi väl får kommersiella bränslecells fordon och/eller vätgasdrift.

    Ursäkta att du stör dig på mitt slutargument, det var lite ”miljöpolitiskt” färgat tyvärr. Och detta eftersom jag inte tror att vi i Sverige KAN påverka miljön nämnvärt med skattepålagor och avgifter. Nog snack om det, för detta är inte ett politiskt forum.

    #102932

    emul
    Moderator

    Nej, jag tror inte att du slänger saker eller fimpar katalysatorn, men om man drar det längre så är det dit man kommer. Det är alltid roande att extrapolera folks åsikter. Många tänker knappt så långt som näsan räcker, vilket är trist. Tyvärr är det allra vanligaste argumentet just det som jag tog upp. Samt ”Ignorance is bliss”-argumentet. Det jag inte ser, det händer inte, en alldeles för vanlig form av sköt dig själv och skit i andra många ägnar sig åt.

    Vi har FRUKTANSVÄRT långt kvar, och det stör mig. Men det är ofta bättra att göra små saker, släcka lampor och fundera över vad man köper, än att experimentera själv precis som du säger.

    För att inte fortstätta (även om jag har sjukt svårt att låta bli) så är jag inte heller för att styra folk medelst skatter och avgifter, även om det ibland kan vara ett sätt för att få de som inte bryr sig / inte tänker efter att välja det som är ”snällare” mot miljön. Det som gäller för att långsiktigt kunna göra något är att få folk att inse vart det är på väg, och att få folk att tänka efter. Det är nog det enda alternativet.

    Men, som du säger, nog pladdrat. Tänkte bara förklara det översta stycker för dig, ta det inte personligt. Vi kan diskutera det här en annan gång istället, jag får aldrig nog. 😉

    #102971

    kaparn
    Deltagare

    Ja… man får inte kasta batterier i sjön eller ta bort katalysatorn på sin bil om den är reg.besiktad med kat.
    Det står oxå i regelverket för denna sida att man inte får uppmana till brott och jag har just tittat efter och tro det eller ej men det är fortfarande olagligt att köra en bil på annat bränsle än det den är registreringsbesiktad för.
    Man får alltså inte enligt Svensk lag framföra en gammal Saab på E85. Fn. går det heller inte att regga om den så att man får göra det.
    Att säga åt någon att testa är alltså att uppmana till brott och att säga att man testat är då alltså att erkänna ett brott.

    #102973

    emul
    Moderator

    Intressant Kaparn, hur kollade du? Ifrågasätter inte, bara nyfiken!

    Med det du skriver, menar du att det inte går att regga om den heller, eller att du inte hittat om man kan regga om?

    Insåg att jag inte ställt följdfrågan jag tänkte ställa innan; vad för slangar och sånt som då tål E85, och vad som gör att vanliga inte gör det. Är ju intressant att veta även om man inte får göra om! Vetgirig? Ja..

    #102975

    kaparn
    Deltagare

    Med dagens regelverk går det inte att efterkonvertera en bil för E85 och få den godkänd eftersom det nya regelverket och lagarna inte är utformade än.
    Källa http://www.vv.se/filer/3469/rattad_slutligrapport_%20konverteringsuppdraget2_med%20bilaga.pdf

    #102976

    gammsaaben
    Deltagare

    Vill bara påminna om att ämnet för tråden är hur bra resultatet blir av att etanolkonvertera en 99:a med CI-insprutning. :duck:

    Skapa gärna nya trådar om ni vill diskutera sånt som inte ryms i befintliga! 🙂

    #102977

    kaparn
    Deltagare

    Läs mitt inlägg Moderatorn.
    Den som svarar på frågan i den här tråden uppmanar till brott eller erkänner brott mot Svensk lag.

    #102979

    gammsaaben
    Deltagare

    I tråden efterfrågas kunskaper och erfarenheter, och detta är vare sig ett brott eller en uppmaning att begå brott. Hur kunskapen sedan används, till tävling på avlyst bana eller trafik på allmän väg, är en annan sak, men kunskapen i sig är inte olaglig. Detta är i alla fall min bedömning, som juriststudent på sjunde terminen. 🙂

    Paralell: Det är också olagligt att framföra ett fordon med 10% högre effekt än det är registreringsbesiktat för, men vi diskuterar också olika sätt att trimma på. Jag tycker inte vi ska förutsätta att kunskapen ska användas på ett olagligt sätt.

    För att inte ytterligare förstöra den här tråden så tar jag gärna emot vidare synpunkter på PM eller mail!

    #103404

    emul
    Moderator
    #103504

    saab-jonte
    Deltagare

    J@$€¤%¤%&….. blir lite trött faktiskt, eftersom alltid återkommande problem och uppmaningar om lagbrott, jag frågade enkelt en enkel fråga om någon hade provat?! hur var resultatet m.m. eftersom jag uppenbarligen begår brott om jag provar så kan jag meddela alla som är intresserade av att sätta dit folk att jag HAR redan provat och min 99:a GLi går NU på E85, och det fungerar mycket bra utan vare sig ingrepp i motor eller tank. trycket ställdes upp via bränslefördelaren och avgasvärdena är nu

    CO-: 0,010
    HC-: 6,015

    co värdet sjönk med ca 60% och hc värdet höjdes med ca 10%

    bilen håller fortfarande långt under gränsvärdena för denna modell m.m.

    förbrukningen är hittils uppmätt till ca 0,9 L/mil….

    …. med en katalysator monterad så kommer hc värdet att ytterligare sjunka en aning.

    och för dom som vill anmäla kan ju PM:a mig för min adress!

    #103520

    anonymous
    Deltagare

    Visst står det att det inte är lagligt i regelverket, men kunskapen finns ju där ute så varför inte förmedla det, så man kan stilla sitt egen nyfikenhet, bilen blir ju oavsett om det är lagligt eller ej mer miljö vänligare än förut, och det är väll det som räknas!!!!!!

    vi lever ju alla under samma himmel, andas samma luft, oavsett vad regelverket säger ???!!!!!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng