”explosivt pys” vid avstängning.

Forum Modellspecifika forum OG900 ”explosivt pys” vid avstängning.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #470485
    Martin Z
    Deltagare

    Hejsan got folk!

    Jag sitter här med min saab 900c (-87), som allt eftersom får sig lite kärlek. Många bäckar små borde väll tillslut leda fram till något i slutändan.

    Det klassiska problemet med glödtändning plågar även mig, och jag tar mig någon timme eller så i månaden för att försöka lista ut vad det kan vara.

    Fadern min, som själv meckade med saab i sin långt svunna ungdom, sa till mig att köpa en flaska startgas o se om jag kunde hitta nått som läcker in luft. Sagt och gjort, men inget jag kunde lägga märke till…

    FÖRUTOM…

    När jag skulle stänga av den och kasta in handduken för denna gången. Då, efter glödtöndanet var över, så hördes ett kort och plötsligt ”explosivt pys”. Högljutt, som om man släpper ut luften ur en ventil.

    Undersökt lite, men hittar inget som verkar förändrats, och bilen startar o stannar lika bra (respektive dåligt) som förut…

    Känner någon igen sig? Någon som kanske vet var jag ska leta fel?

    Lät ju inte rätt någonstans, och är lite orolig över att nått kommer få mig strandsatt framöver när jag ska åka långt.

    Tackar för samtliga svar! Ha det gott!

    /Martin

    #470488
    Regin
    Deltagare

    Vet inte vad du kör på för oktan, men glödtändning –
    det fixade man förr i tiden med högsta oktan vid tankning 🙂
    (förutsatt alla tänd delar är okey, motor står rätt i tändning)

    #470508
    Lars Evertsson
    Deltagare

    Som sagt, tändning är viktigt att den står rätt tillsammans med bra tändstift naturligtvis. Vacumklockan samt alla vacumslangar måste också vara väl fungerande och hela. Men lika viktigt är att motorn får arbeta på höga varv tätt som oftast. Då mår den som bäst, all sot försvinner och motorn håller sig ren och fin. Saabmotorn liksom hela bilen är byggd för att tåla hårda tag. Gubbkörning gör mer skada än nytta i alla fall om man kör en Saab.

    #470516
    Lsoderlund
    Deltagare

    Börja tanka 98 oktan så kommer glödtändningen att försvinna. Pysandet låter ju som ett läckage i någon slang eller vakuum burken. Börja med att se över samtliga vakuum-slangar.

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #470518
    Martin Z
    Deltagare

    Försöker komma upp i lite högre vara när det går, och tankar 98, vilket hjälpt lite men inte helt.

    Kollat samtliga slangar jag kan hitta och kompisen som hade den innan har gått igenom förgasaren.

    Det som återstått har ju varit typ topplocket eller nått, men har varit tätt där med.

    Även inställningar har pillats med utan resultat.

    Funderar på att börja om från början och gå igenom och byta, kontrollera och pilla igen. Märkt två gånger nu ett fenomen där den går super på långa sträckor (mellan Gotland och Örebro), men väl framme, när den stannat och startat EN GÅNG så vill den inte riktigt hoppa igång igen om man inte pumpar gasen ett tag.

    Men det som får mig att fundera mest just nu är ju den där pysningen.

    #470519
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Det pyser inte från locket till expansionskärl?

    #470549
    Martin Z
    Deltagare

    Jag hör ju ett svagt pipande pys när den står still, men inget som liknar det tidigare nämnda pyset.

    Men det är väll helt normalt?

    Inte lyckats återskapa fenomenet, så förmodar ju att nånting sprack, men frågan är ju vart i sådana fall. Lär ju inte bli lätt för någon här att hitta ett sånt fel!

    Har nu fått ytterligare problem att lösa när jag hittar tid. Hoppas den håller ihop tills jag kommer till Örebro igen. och har möjlighet att låta den stå ur bruk en längre tid…

    #470562
    Lsoderlund
    Deltagare

    När du vrider på ventilationen riktnings reglage efter att bilen stått stilla en längre stund. Låter det då i ventilationen eller är det helt tyst?

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #470566
    Martin Z
    Deltagare

    Nix, helt tyst. Minns inte om det gjort det innan heller?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng