Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Extraljus!
- Detta ämne har 32 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2005-03-06 16:18 av .
- FörfattareInlägg
- 20 februari, 2005 kl. 19:44 #12286
anonymous
DeltagareMåste ha extraljus på min V4!
Har sökt i forumet efter gamla trådar, men inte hittat någon som
avhandlar hur sådana kopplas in. Går det att skarva rätt in i
kablarna till huvudstrålkastarna (och få ljusen att aktiveras
vid helljus) på något sätt?20 februari, 2005 kl. 19:59 #85178christian
DeltagareAtt skarva in på kablarna till huvudljusen är nog inte så smart. Då kommer säkringen nog att gå. Bästa sättet är att koppla dem över ett relä som aktiveras via helljusomkopplaren.
20 februari, 2005 kl. 20:02 #85179sten-arvid larsson
DeltagareDu ska koppla dina extraljus via ett relä och säkring till batteriet/säkringsplinten. Extraljusen får ju bara kopplas in när helljuset är tänt. Därför matar du reläets primärkrets från en helljussäkring via en strömbrytare inne i bilen. Sekundärkretsen går alltså från extralamporna till batteriet via säkring. På så sätt ”följer” extraljusen helljuset när du bländar av.
20 februari, 2005 kl. 21:03 #85180jrt
DeltagareAtt koppla in exljus!!
Ett relä har ofta 4 eller 5 stift och dom kopplar du så här30 till batteri via en säkring med en grov kabel ca 2.5 mm2 eller mer
87 till exljus med två grova kablar 2.5 mm2
86 till uttag 56a på bilens ljusrelä kan vara 56b på vissa med den klenaste kabeln du har liggande ca 0.75 mm2
85 till strömställare inne i bilen och vidare till jord eller direkt till jord om du inte vill ha avstängning inne i bilen också ca 0.75mm2
87a används ikke!! finns inte på alla relän
Kom ihåg att dra lika grov jord som plus till exljusenFriskt kopplat hälften brunnit!
//Roger
20 februari, 2005 kl. 21:23 #85181anonymous
DeltagareSaabklubbens hangaraounds sitter på mer kunskap än NASA. Definitivt.
Tackar hemskt mycket för info!
Om jag inhandlar detta kit på Biltema:http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=459&iItemId=75843
kan jag då möjligen koppla så att min helljusomkopplare ersätter
kittets medföljande strömbrytare?21 februari, 2005 kl. 13:47 #85182William
Deltagareden medföljande strömbrytaren ska sättas på sladden man skarvar på bilens helljussladd, alltså styrströmmen till relät. det strömbrytaren då gör, är att vid ”på”, så aktiveras extraljusen tillsammans med helljusen när du slår på dessa som vanligt. om strömbrytaren står i ”av”, då får relät ingen styrström alls, och extraljusen är släkta även om du aktiverar bilens ordinarie helljus.
vet inte om jag gör mig förstådd men
..bör följa med kopplingsanvisning med kabelsatsen.
sen är det viktigt med rätt kabeltjocklek. 15% spänningsfall ger 50% förlorat ljus. den där satsen från biltema är nog avsedd för 2x55w watts lampor.
har för mig att biltema även har en kraftigare sats om du vill använda 100watt lampor.lycka till med kopplingen, har just själv monterat 3st 100w ljus i fronten på min V4
21 februari, 2005 kl. 16:36 #85183anonymous
DeltagareJag förstår faktiskt. Tack!
Verkar inte vara några problem.
Biltema har ett kit för mer kräm, ja. Kan ju inte skada att lägga en tjuga extra…22 februari, 2005 kl. 18:42 #85184fredric c
DeltagareOm man vil ha nya extraljus, vad finns det då för tidsenliga (tidigt 70-tal för mej) alternativ på marknaden? Jag har bara sett Hella Classic 160 som verkar vara vettigt. Annars verkar det finnas mest töntiga ljusramper och annat plastigt krims-krams. Eller är det begagnad som gäller?
22 februari, 2005 kl. 21:27 #85185anonymous
DeltagareInstämmer i Fredrik C’s fråga och undrar dessutom vilken diameter som
lämpar sig bäst för två ljus fram på en liten V4.Verkar finnas en del begagnat, kolla Blocket tex.
23 februari, 2005 kl. 08:42 #85186vee-eight
DeltagareJag har köpt mina från Auto-produkter i Trollhättan, av märket KRAFT Electric, 155mm i diam. De är ganska grunda så att inte huven träffar dem i uppfällt läge, dvs de sitter innanför gummistötfångarna. Jag hade tänkt manövrera dessa med en 1-0-2-omkopplare. I det översta läget (1) på omkopplaren så tar den dragströmmen från helljuset, dvs extraljusen tänds endast när helljuset är tänt. Nedersla läget (2) så tar den dragströmmen från det vanliga 12V-nätet, då lyser extraljusen oberende av att ngt annat är tänt. Kan vara bra om man vill signalera etc. Mittenläget (0) är ljusen avstängda helt. Jag har också köpt en extra askkopp och använder fronten som manöverpanel, så slipper jag göra extra hål i instrumentpanelen.
23 februari, 2005 kl. 11:35 #85187jrt
DeltagareDet finns bara ett extraljus som passar på V4 och det är kromade bosch 180 rally knick
23 februari, 2005 kl. 12:05 #85188lelle f
DeltagareMen om man vill ha två stycken då ???
23 februari, 2005 kl. 12:13 #85189ari heinonen
Deltagarekanske det här kan vara någet: http://www.tradera.com/auction/aid_11482250
23 februari, 2005 kl. 12:24 #85190Lollo
DeltagareEller 4st
.
[image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/550114-Lisa1.JPG[/image]
[image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/550114-Lisanorskreg1.JPG[/image]
23 februari, 2005 kl. 12:29 #85191William
Deltagarevet någon om bosch 180 finns som sådan där ”lång/smal” ljusbild?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.