Extraljus!

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Extraljus!

  • Detta ämne har 32 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2005-03-06 16:18 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12286
    anonymous
    Deltagare

    Måste ha extraljus på min V4!
    Har sökt i forumet efter gamla trådar, men inte hittat någon som
    avhandlar hur sådana kopplas in. Går det att skarva rätt in i
    kablarna till huvudstrålkastarna (och få ljusen att aktiveras
    vid helljus) på något sätt?

    #85178
    christian
    Deltagare

    Att skarva in på kablarna till huvudljusen är nog inte så smart. Då kommer säkringen nog att gå. Bästa sättet är att koppla dem över ett relä som aktiveras via helljusomkopplaren.

    #85179

    Du ska koppla dina extraljus via ett relä och säkring till batteriet/säkringsplinten. Extraljusen får ju bara kopplas in när helljuset är tänt. Därför matar du reläets primärkrets från en helljussäkring via en strömbrytare inne i bilen. Sekundärkretsen går alltså från extralamporna till batteriet via säkring. På så sätt ”följer” extraljusen helljuset när du bländar av.

    #85180
    jrt
    Deltagare

    Att koppla in exljus!!
    Ett relä har ofta 4 eller 5 stift och dom kopplar du så här

    30 till batteri via en säkring med en grov kabel ca 2.5 mm2 eller mer
    87 till exljus med två grova kablar 2.5 mm2
    86 till uttag 56a på bilens ljusrelä kan vara 56b på vissa med den klenaste kabeln du har liggande ca 0.75 mm2
    85 till strömställare inne i bilen och vidare till jord eller direkt till jord om du inte vill ha avstängning inne i bilen också ca 0.75mm2
    87a används ikke!! finns inte på alla relän
    Kom ihåg att dra lika grov jord som plus till exljusen

    Friskt kopplat hälften brunnit!

    //Roger

    #85181
    anonymous
    Deltagare

    Saabklubbens hangaraounds sitter på mer kunskap än NASA. Definitivt.
    Tackar hemskt mycket för info!
    Om jag inhandlar detta kit på Biltema:

    http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=459&iItemId=75843

    kan jag då möjligen koppla så att min helljusomkopplare ersätter
    kittets medföljande strömbrytare?

    #85182
    William
    Deltagare

    den medföljande strömbrytaren ska sättas på sladden man skarvar på bilens helljussladd, alltså styrströmmen till relät. det strömbrytaren då gör, är att vid ”på”, så aktiveras extraljusen tillsammans med helljusen när du slår på dessa som vanligt. om strömbrytaren står i ”av”, då får relät ingen styrström alls, och extraljusen är släkta även om du aktiverar bilens ordinarie helljus.

    vet inte om jag gör mig förstådd men ..bör följa med kopplingsanvisning med kabelsatsen.

    sen är det viktigt med rätt kabeltjocklek. 15% spänningsfall ger 50% förlorat ljus. den där satsen från biltema är nog avsedd för 2x55w watts lampor.
    har för mig att biltema även har en kraftigare sats om du vill använda 100watt lampor.

    lycka till med kopplingen, har just själv monterat 3st 100w ljus i fronten på min V4

    #85183
    anonymous
    Deltagare

    Jag förstår faktiskt. Tack!
    Verkar inte vara några problem.
    Biltema har ett kit för mer kräm, ja. Kan ju inte skada att lägga en tjuga extra…

    #85184
    fredric c
    Deltagare

    Om man vil ha nya extraljus, vad finns det då för tidsenliga (tidigt 70-tal för mej) alternativ på marknaden? Jag har bara sett Hella Classic 160 som verkar vara vettigt. Annars verkar det finnas mest töntiga ljusramper och annat plastigt krims-krams. Eller är det begagnad som gäller?

    #85185
    anonymous
    Deltagare

    Instämmer i Fredrik C’s fråga och undrar dessutom vilken diameter som
    lämpar sig bäst för två ljus fram på en liten V4.

    Verkar finnas en del begagnat, kolla Blocket tex.

    #85186
    vee-eight
    Deltagare

    Jag har köpt mina från Auto-produkter i Trollhättan, av märket KRAFT Electric, 155mm i diam. De är ganska grunda så att inte huven träffar dem i uppfällt läge, dvs de sitter innanför gummistötfångarna. Jag hade tänkt manövrera dessa med en 1-0-2-omkopplare. I det översta läget (1) på omkopplaren så tar den dragströmmen från helljuset, dvs extraljusen tänds endast när helljuset är tänt. Nedersla läget (2) så tar den dragströmmen från det vanliga 12V-nätet, då lyser extraljusen oberende av att ngt annat är tänt. Kan vara bra om man vill signalera etc. Mittenläget (0) är ljusen avstängda helt. Jag har också köpt en extra askkopp och använder fronten som manöverpanel, så slipper jag göra extra hål i instrumentpanelen.

    #85187
    jrt
    Deltagare

    Det finns bara ett extraljus som passar på V4 och det är kromade bosch 180 rally knick

    #85188
    lelle f
    Deltagare

    Men om man vill ha två stycken då ???

    #85189
    ari heinonen
    Deltagare

    kanske det här kan vara någet: http://www.tradera.com/auction/aid_11482250

    #85190
    Lollo
    Deltagare

    Eller 4st .

    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/550114-Lisa1.JPG[/image]

    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/550114-Lisanorskreg1.JPG[/image]

    #85191
    William
    Deltagare

    vet någon om bosch 180 finns som sådan där ”lång/smal” ljusbild?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng