Fälgstorlek på 900 -85

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Fälgstorlek på 900 -85

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare

Någon som vet hur stora fälgar man kan ha på en Saab 900 -85 utan att det ser dumt ut och hur lite profil man kan ha?

oktober 25, 2011 kl. 14:35 #187394

17″ 215/40 är ett prövat koncept

här haru exempel på en 99a

har för övrigt sånna fälgar i 4×108 jag vill sälja 😉

oktober 25, 2011 kl. 16:08 #187393

@M.broberg wrote:

17″ 215/40 är ett prövat koncept

här haru exempel på en 99a

har för övrigt sånna fälgar i 4×108 jag vill sälja 😉

De ser ju bra ut, men de e ju inte rätt bultmönster 😉 jag har 114,3 😉 men om du kan lösa det på något sätt, kan jag nog köpa dem 😀

oktober 25, 2011 kl. 16:45 #187388

byt till nya systemet 🙂 du får ventilerade skivor fram ,större ok + skivor och lättare att få tag i bra bromsbelägg (och fälgar), skiftar du dessutom till 9000 ok fram (kmr inte exakt ihåg vilka 9000 som har dom större oken) så får du snuskigt mkt större beläggyta.

oktober 25, 2011 kl. 16:52 #187386

@M.broberg wrote:

byt till nya systemet 🙂 du får ventilerade skivor fram ,större ok + skivor och lättare att få tag i bra bromsbelägg (och fälgar), skiftar du dessutom till 9000 ok fram (kmr inte exakt ihåg vilka 9000 som har dom större oken) så får du snuskigt mkt större beläggyta.

åfan, men e d inte rätt så mycket med jobb och kostar rätt mkt?

oktober 25, 2011 kl. 17:06 #187256

oken runt om behöver bytas, skivor med.

Sen är det bakaxel, och främre spindlarna som behöver bytas,s en behöver spakstället i bilen bytas och 2 hål borras till handbromsvajjern.

oktober 25, 2011 kl. 17:09 #187167

@M.broberg wrote:

Sen är det bakaxel, och främre spindlarna som behöver bytas,s en behöver spakstället i bilen bytas och 2 hål borras till handbromsvajjern.

Okej, de låter ju som de e mycket jobb, men man ska kanske passa på att göra de oxå när jag ändå ska riva ut inredningen och byta motor

oktober 25, 2011 kl. 20:34 #187039

@M.broberg wrote:

Och glöm nu bara inte att det skall byttas bussning i staget:

Så det blir rätt dimition till den nyare axel.
                    Här ser du skillnade IRL:

Det är nämligen skillnad på hålet i genomföringen till skruven upp till MY 87 och efter MY 88 vilket synns här på
                    speedparts
                    Så hur man än vrider och vänder på det,så skall detta staget ha en bussning från nyare MY 88 -> och en från äldre -> MY 87.

Om du behåller dom länkarmarna bak som är org på din bil –
                    måste du även borra 2 små hål:

till dom stagen/hållare som handbromswiren sitter i.

Detta är bilder från mitt projekt med Kvartz som är en MY 85 –
                    vilket jag byggde om till nyare bromsarna.

oktober 26, 2011 kl. 08:43 #187031

@plankan wrote:

@M.broberg wrote:

Och glöm nu bara inte att det skall byttas bussning i staget:

Så det blir rätt dimition till den nyare axel.
                      Här ser du skillnade IRL:

Det är nämligen skillnad på hålet i genomföringen till skruven upp till MY 87 och efter MY 88 vilket synns här på
                      speedparts
                      Så hur man än vrider och vänder på det,så skall detta staget ha en bussning från nyare MY 88 -> och en från äldre -> MY 87.

Om du behåller dom länkarmarna bak som är org på din bil –
                      måste du även borra 2 små hål:

till dom stagen/hållare som handbromswiren sitter i.

Detta är bilder från mitt projekt med Kvartz som är en MY 85 –
                      vilket jag byggde om till nyare bromsarna.

De ser ut som en del jobb, men jag får se hur jag gör. Blir nog senare isåfall

oktober 26, 2011 kl. 09:33 #187030

Ska man byta bultmönster är det lämpligt att köpa en donator så man säkert får med alla prylar + lite till 🙂

Ang staget, minns jag helt fel att det är olika längd på dom beroende på årsmodell?

Stora 9000 oken sitter på ALLA 9000 frpm 90-
                        Kom några år tidigare på turbobilarna.

oktober 26, 2011 kl. 14:47 #187024

@SaabAero wrote:

Ang staget, minns jag helt fel att det är olika längd på dom beroende på årsmodell?

har 3 upsättningar stag, 84, 89 och 90(ish)

alla är lika långa.

oktober 27, 2011 kl. 09:47 #186972

fast så himla svårt är det nog inte att hitta fälgar som passar gamla mönstret heller………………….det är nog enklare än att byta hela hjulupphängningen.

oktober 27, 2011 kl. 10:01 #186969

@StefanM wrote:

fast så himla svårt är det nog inte att hitta fälgar som passar gamla mönstret heller………………….det är nog enklare än att byta hela hjulupphängningen.

alt e ju relativt. lätt att hitta om man letar på forum te japanare osv, men sitter mna på saab forum dyker det upp fälgar till nyare 900 och 9000 eVäldigt ofta.

Största fördelen ser jag med större ok+skivor samt ventilerade skivor fram.

oktober 27, 2011 kl. 11:24 #186888

@M.broberg wrote:

@SaabAero wrote:

har 3 upsättningar stag, 84, 89 och 90(ish)

alla är lika långa.

Kan det då vara sedanen som har annan längd eller har jag drömt det där om längden 😕
                                Annars varför i h…te bytte jag stagen när bussningarna ändå skulle bytas :geek: 😕

@M.broberg wrote:

Största fördelen ser jag med större ok+skivor samt ventilerade skivor fram.

Skillnaden i storlek är nästan försumbar (276mm för gamla og900 skivan, 278mm för nya og900/9000 skivan och 280mm för stora 9000 bromsarna) men helt klart är de stora 9000 bromsarna kralligare och tål lite mer när det ska köras hårt.
                                Även de gamla og900 bromsarna finns med ventilerade skivor men det är ganska ovanligt och någon herrejösses skillnad blir det inte men visst är dom lite vassare.
                                Ang beläggsyta är det faktiskt så att de gamla og900 bromsarna har lite större beläggsyta jämfört med de nyare og900 bromsarna men skillnaden är bara 2 cm2
                                Verkar som att den nyare servon har lite mer bromskraftsförstärkning så det är antagligen orasaken till att man upplever bättre bett i bromsarna på nyare bilar 😕

Största fördelen med konverteringen tycker jag är att man slipper det eviga trasslet med handbromsen i dom gamla oken + att tillgången på uppgraderingsprylar och fälgar ökar markant 🙂

Den jobbiga biten är spakbytet eftersom det är svetsat.
                                Kom på ytterligare en sak, det är bra att lägga igen hålen för de gamla vajrarna i gummitätningen för växelföraren.
                                När man monterar de större 9000 oken fram behövs även nya bromsslangar (Ford Sierra passar finfint)

oktober 27, 2011 kl. 14:14 #186827

@SaabAero wrote:

Skillnaden i storlek är nästan försumbar (276mm för gamla og900 skivan, 278mm för nya og900/9000 skivan och 280mm för stora 9000 bromsarna) men helt klart är de stora 9000 bromsarna kralligare och tål lite mer när det ska köras hårt.
                                  Även de gamla og900 bromsarna finns med ventilerade skivor men det är ganska ovanligt och någon herrejösses skillnad blir det inte men visst är dom lite vassare.
                                  Ang beläggsyta är det faktiskt så att de gamla og900 bromsarna har lite större beläggsyta jämfört med de nyare og900 bromsarna men skillnaden är bara 2 cm2
                                  Verkar som att den nyare servon har lite mer bromskraftsförstärkning så det är antagligen orasaken till att man upplever bättre bett i bromsarna på nyare bilar 😕

Största fördelen med konverteringen tycker jag är att man slipper det eviga trasslet med handbromsen i dom gamla oken + att tillgången på uppgraderingsprylar och fälgar ökar markant 🙂

Den jobbiga biten är spakbytet eftersom det är svetsat.
                                  Kom på ytterligare en sak, det är bra att lägga igen hålen för de gamla vajrarna i gummitätningen för växelföraren.
                                  När man monterar de större 9000 oken fram behövs även nya bromsslangar (Ford Sierra passar finfint)

Ventilerade skivor finns, men om jag inte misstar mig kräver det speciella spindlar och ok 🙄

”Verkar som att den nyare servon har lite mer bromskraftsförstärkning så det är antagligen orasaken till att man upplever bättre bett i bromsarna på nyare bilar 😕 ”

Från när och hur skulle det skillja? 🙂

OKen i nyare systemet är ganska mkt större än gamla.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.