färg på ventilkåpor?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 färg på ventilkåpor?

Detta ämne innehåller 7 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-06-13 20:58.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12751

    saab-jonte
    Deltagare

    mina ventilkåpor är svarta fast under färgen döljer sig en gråliknande färg tillsammans med den plåtrena metallen, ska dom vara svarta på en v4 -74 och finns det några andra modeller som har olika färg på ventilkåporna, skulle nog vara snyggt med silverlackerade utav något slag.

    med tanke på att jag satt och kikade igenom reperationshandboken nr 4 från Lyrestad där kåporna faktiskt är silverfärgade! någon som har koll på detta!

    #87263

    christian
    Deltagare

    1967 – Silver
    1968-69 – Blått
    1970 – Svart

    #87264

    fuling
    Deltagare

    citat:
    1967 – Silver
    1968-69 – Blått
    1970 – Svart

    Nja
    67 så finns det röda mototer också, i alla fall ventilkåpor, tidiga
    silver fanns även 68, blandat silver och blåa
    Hmm även 70 tror jag är blå

    De blå och svarta motroena skiljer det inte mycket på.

    #87266

    70 har svarta, åtminstone brorsans, skulle vara typ att de var blå i början på produktionsåret eller att de hade lite blå färg över i fabriken

    #87267

    saab-jonte
    Deltagare

    så färgen på kåporna avslöjar altså vad det är för en motor? det är allstå det som man då skiljer på
    ex. ”saab 96 v4 -67 med orginal ”silvermotor” säljes, en pärla” vad jag kommer i håg att jag har läst mig till är i stort sett den största skillnaden på motornerna olika kylkanaler? vilken motor är då bäst, mina båda är svarta, är det bara kåporna som är olika målade eller är det hela blocket oxå? antagligen är det någon som har hottat till kåporna på mina… med div. färger, dom är ialla fall inne på glasblästring för tillfället och jag vet ej om jag ska måla motorn orginal. resten av bilen är juh i så mycket möjliga mån utom alla plåtar och sådant som är utbytt, även lite utvändig utrustning är olika, fälgar och stötfångare är från äldre årgångar och div annat är inte riktigt som det stämmer med det är i alla fall snyggt, hade tänkt mig att få bilen i mycket bra bruksskick för sommarfärder, något utställningsobjekt är det tyvärr inte på tal, för dålig ekonomi. så egentligen kvittar det om jag målar motorn i andra färger då…

    #87268

    berth
    Deltagare

    Kanske jag minns fel men var det inte tändstift med korta gängor i silvermotorerna, och långa i övriga?

    #87269

    saab v4-ever
    Deltagare

    Har sett 70:or med både blåa och svarta motorer. Måste väl vara det vanliga SAABfenomenet att man gjorde slut på det man hade först. Silvermotorer fanns faktiskt i tidiga 68:or och på de senare kom den blå. I instruktionsboken för de senare satt en liten röd lapp med information om att tändstiftsgängan var längre på dessa motorer. Hur är det med de första motorerna, de svarta med röda kåpor? Har de kort eller lång gänga?
    ///Harald

    #87270

    saab-jonte
    Deltagare

    har varit och pratat lite med en saab veteran som kan allt som är värt att veta om saab 93 96, har jobbat på saab-ana verkstaden i karlstad i 40 år….

    svart motor med röda kåpor = korta stift
    silvermotor = korta stift
    blå motor = både korta och långa
    svart motor = långa stift

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng