Fastsittande motor

Forum Övrigt Allmänt Fastsittande motor

  • Detta ämne har 35 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2005-03-29 23:18 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12096
    enor
    Deltagare

    Hej. Var och hämtade en motor i helgen, som jag tänkte mej att riva och trimma en aning. Verkar dock som att den sitter lite fast efter lång förvaring. Finns det några stalltips för att lösgöra en sån på så skonsamt sätt som möjligt?

    /Magnus

    #84145
    anonymous
    Deltagare

    Jag skulle föreslå den välkända Coca Cola metoden.
    Demontera topplocket och häll i Coca Cola i cylinderloppen.
    Colan lösgör sakta men säkert kolvarna. Går iofs åt mycket cola men funkar.
    Lycka till! Hur du än gör.

    #84146
    kaparn
    Deltagare

    En annan metod som jag föredrar är att ta av toppen hälla i olje/dieselblandning i loppen och trasor som veke och tända på. Värmen får oljan att tränga in och loppen att vidga sig. Rekomenderas även av veterantraktorklubben.

    Mvh.

    #84147
    Lollo
    Deltagare

    Detta bör väl göras utomhus, kan jag tro

    #84148
    saab-jonte
    Deltagare

    humm…
    David: Har aldrig prövat Cola metoden faktist? måste vara någon syra i colan då?

    Karparn: metoden fungerar men ej så bra tyvärr fungerar bättre på Dieselmotorer… det är väll det enda tror jag

    själv har jag erfarenhet om att ättika ska vara ruskigt bra vid allmänn rostlösning så även i block…. hällde det i en bensintraktor (Volvo BM) från tidigt 60-tal som stått ute i ruskväder sedan någon gång under 70-80 talet, hela loppen var svårt gravrostade och avgasröret va fyllt med vatten…. i med ättika och väntade en vecka, (detta var ett riktigt illa fall) fick runt motorn och plockade bort oljetråget, ut med kolvarna nya ringar på andra kolvar och nyhonade lopp
    så gick den allt i gång lite hackigt till en början men sedan bra!

    #84149
    anonymous
    Deltagare

    Cola är ju vattenbaserat. Kan väl ge rostskador?
    WD-40 löser ju det mesta och skadar garanterat ingenting!

    #84150
    kaparn
    Deltagare

    Hmmm.??

    Hur skulle det kunna vara tekniskt möjligt att min metod bara fungerar på dieselmotorer? Det är väl trots allt samma material i en diesel som en bensinare det är ju inte nåt aluminiumblock vi pratar om. Olja i motorn är väl att föredra framför cola eller ättika?
    Ja det är en fördel att göra detta utomhus. Varför inte samla familjen och ha en liten happening? Man kan tända mashaller och grilla korv oxå.

    #84151
    lelle f
    Deltagare

    Jag har ett par block där det sitter fast , ska prova era tips så återkommer jag med resultat .
    Cola dömmer jag ut på en gång då det redan är testat en gång i tiden , hände inte ett skit , förutom att jag blev törstig då colan tog slut .

    #84152
    saab v4-ever
    Deltagare

    Jag har testat Diesel av den gamla sorten efter ett tips. Tyvärr har det inte hänt någonting. Ett annat tips jag fått är att ta ett järnrör som har nästan samma diameter som kolven och knacka distinkt med en hammare/slägga. Man skulle bara vara försiktig så att man inte knackade i mitten av kolven eftersom det är tunt gods där. Har inte testat detta själv. Risken är att man demolerar kolvarna förståss men dom kan nog behöva bytas i alla fall. Man skulle också se till att knacka lite på varje kolv istället för att få loss en i taget. Dessvärre är det nog sot i kombination med rost som gör att ringarna fastnar i blocket.
    Det blir kul å följa utfallet av de olika metoderna.
    Några idéer som dyker upp är hydraulik, tryckluft??!! Det borde finnas någon smidig metod.
    ///Harald

    #84153
    per j
    Deltagare

    Jag brukar hälla T-röd i cylindrarna och med lämpligaste verktyg ”jucka” på veven tills kolvarna börjar röra sig, då får cylinderväggarna en riklig dos med olja, sen är det bara att snurra på tills man är nöjd

    PS: Den är för god att kolsyra.

    #84154
    lelle f
    Deltagare

    Nu har motorn stått i snart två veckor med ättika i loppen , har inte hänt nånting då man försöker och rucka på den . Så den metoden tror inte jag på iaf . Kan hända att det funkar men inte i mitt fall . Ska försöka med Kaparns metod så får vi se vad det ger . Hoppas man inte startar nån storbrand iaf
    Återkommer när vi varit och eldat lite ..

    #84155
    enor
    Deltagare

    Jag hade också lite otur i och med att ettans cylinder står i bottenläget – alla portar är öppna så det är svårt att ställa olja i den! Slog i ATF i de andra två och en vecka senare har den runnit igenom på trean men står kvar på tvåan. Så jag antar att åtminstone nr 2 har fastnat. Ska också pröva att elda nån dag

    #84156
    lelle f
    Deltagare

    Fick ett bra tips av en polare , man tar en doppvärmare och lägger i cylindern och fyller upp med olja och låter stå ett tag . Låter som det vore värt att testa .

    #84157
    davido
    Deltagare

    Att slå med järnrör på kolvarna låter riskabelt. Trä är både mjuk och hårt och
    funkar aldeles utmärkt att ha mellan hammaren o cylinder. En fin träkloss och ett par knackande med hammare så släpper de tillslut =)

    #84158
    saab v4-ever
    Deltagare

    Metoden med doppvärmare låter intressant! Väntar med spänning på resultat Lelle.
    ///Harald

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng