Fel på knacksensorn

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Fel på knacksensorn

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Fel på knacksensorn

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 4, 2011 at 12:34 #25038

      Har haft problem en längre tid med att laddet kommer o går lite som det själv vill (skrev en tråd om det i gamla forumet, nån kanske kommer ihåg). Och har hela tiden misstänkt att det var nått med magnetventilen som bråkat, har provat 3 olika mv, men fått samma symtom med att antingen går den bara på grundladd eller så har det laddat en bit över för att genast sjunka ner till gl igen eller så har den laddat helt normalt. jag har även bytt kablar till mv för att utesluta nått med det, samma symtom.

      Men igår kom jag att tänka på knacksensorn om det var nått strul med den. Och det verkar som det är just den som är boven i dramat, för när laddet började jäflas när jag var ute på en provtur igår, så stannade jag bilen med motorn igång & testade att knacka på sensorn ett par ggr med en skruvmejsel och vips så laddar den på ut av bara helskotta igen, gorde det även flera ggr igen när laddet börja strula, funka bra efter varje gång.

      Problemet återkom bara efter varje gång jag stängt av bilen/tändningen, alltså inte så länge bilen var igång & jag knackat på sensorn.

      Så jag undrar om någon vet om det finns något sätt att verkligen se att det är sensorn som är kass? Notera att jag inte är nån elektriker, så om det ska mätas hit & dit, då får ni förklara lite hur man gör & vad det ska vara för värden osv… 😉

        februari 4, 2011 at 15:00 #181563

        Visst kan sensorn gå sönder men den är nog svår att mäta.
        Enklaste är att sonika byta sensorn och dra fast den med rätt moment. Just momentdragningen är viktig för funktionen.

        Jag skulle dock börjat med att ägna lite kärlek åt kontaktstycket. Har varit med om att det strulat på flera bilar.
        Blir det dålig kontakt eller fel på sensorn får man “ett tryck något högre än GLT”

        Dålig kontakt till tryckgivaren ger också GLT 😉

          februari 4, 2011 at 17:37 #181575

          knacka pa sensorn nar tandningen ar pa, da ska det borja klicka i mvn, om inte eller bara ibland sa har du felet dar. kan aven vara sladden till knacksensorn eller fukt i boxen/apc handsken. eller sa a det knas med wastegaten.

            februari 4, 2011 at 17:44 #181577

            @Tompa i 16v wrote:

            knacka pa sensorn nar tandningen ar pa, da ska det borja klicka i mvn, om inte eller bara ibland sa har du felet dar. kan aven vara sladden till knacksensorn eller fukt i boxen/apc handsken. eller sa a det knas med wastegaten.

            Brukar la inte bli fukt under baksätet? har för mig att det är ett modernare problem 😛

              februari 4, 2011 at 17:59 #181567

              @M.broberg wrote:

              @Tompa i 16v wrote:

              knacka pa sensorn nar tandningen ar pa, da ska det borja klicka i mvn, om inte eller bara ibland sa har du felet dar. kan aven vara sladden till knacksensorn eller fukt i boxen/apc handsken. eller sa a det knas med wastegaten.

              Brukar la inte bli fukt under baksätet? har för mig att det är ett modernare problem 😛

              DOH!!! 😳

              Om det är rost i hundbenet bak kan det bi blött som fasen under baksätet, har själv hinkat ur 18 liter en gång.

                februari 4, 2011 at 18:16 #181573

                Kan ju vara ett alternativ att installera en knackdiod och kolla om den tycker det spikar! Finns beskrivning på det om du använder sökfunktionen.

                //Henrik

                  februari 4, 2011 at 18:27 #181569

                  Fukt och vatten är ett vanligt problem tycker jag, men då TS har en 1985 så antar jag den är under baksätet och det hade ju Broberg koll på också. 😆

                  Visst kan du pröva byta knacksensorn, men enligt min erfarenhet så går den mkt sällan sönder, men absolut att det kan hända. MV går ju aldrig sönder heller på og eller? Om inte man som jag bryter av slanganslutningen då… Så jag skulle säga kolla upp alla kontaktstycken och se till att det är bra kontakt, även till APC boxen. Kabelbrott, intermittent kontakt verkar ju vara något av ett växande problem för våra kära og nu när åren plockar på.

                  Kika även på jorden. Jag kan mkt väl tänka mig att jordproblem, fukt etc kan skapa störningar som systemet inte gillar. Vad har du för tändkablar tex?

                    februari 4, 2011 at 18:45 #181566

                    Scch.. sluta prata om jordpunkten på kylarbalken som MV jordar på som alltid startar strul eller billiga tändkablar som stör ut MV så jag äntligen kan sälja av delar till mitt gammla apc system

                    Fan.

                      februari 4, 2011 at 19:50 #181582

                      @M.broberg wrote:

                      Scch.. sluta prata om jordpunkten på kylarbalken som MV jordar på som alltid startar strul eller billiga tändkablar som stör ut MV så jag äntligen kan sälja av delar till mitt gammla apc system

                      Fan.

                      Det blir nog svårsålda delar du har 😆
                      Tror aldrig jag varit med om att det varit något komponentfel som orsakat APC trubbel. Det brukar som sagt oftast vara kablar och kontaktstycken.

                        februari 5, 2011 at 08:37 #181592

                        Tack för svaren! Blir nog till att först o främst kolla upp kontaktstycket så att det verkligen är bra kontakt, hur man nu ska komma åt där, var lite små trångt 😉

                        ANA med sina smått hutlösa priser ibland, tar här i thn ca 850 spänn för en ny knacksensor, så det var därför jag undra om man kunde kolla upp gamla först. Men såg sedan att SP tog ca 400:- så det är ju ok.

                        Ska även kolla fukt i boxen/apc handsken, för som tompa sa så har även jag haft problem med fukt/vatten som tar sej in fast då bara på höger sida, inte vänster där apc sitter. Kan va dyblött hela vägen till framstolens golv ibland & jag har ju inte lyckats lokalisera vart skiten tar sej in.. 😐

                        @henrikg wrote:

                        Kan ju vara ett alternativ att installera en knackdiod och kolla om den tycker det spikar! Finns beskrivning på det om du använder sökfunktionen.

                        //Henrik

                        Spikdiod har jag haft ett bra tag & det verkar inte som bilen tror att det spikar, ytterst sällan iallafall 🙂

                          februari 5, 2011 at 10:24 #181595

                          Knacksensorn är ju en sjukt irriterande detalj, den måste vibrera rätt för att apcn ska fungera. vibrerar den “för mkt” så tror den/spikar det och för lite så funkar det inte heller… har som redan hintat 2 styck fugnerande knacksensorer du kan få billigare än SP då, som SaabAero påpekade dom “aldrig” går sönder.

                            februari 5, 2011 at 11:06 #181597

                            Nej den har jag faktisk aldrig råkat ut för går sönder…..

                            Men MV och tryckgivare anser jag vara lite mera standard
                            även om jag dock aldrig råkat ut för det
                            (Peppar peppar ta i trä….) 🙄

                              februari 5, 2011 at 17:06 #181613

                              @S900T wrote:

                              Spikdiod har jag haft ett bra tag & det verkar inte som bilen tror att det spikar, ytterst sällan iallafall 🙂

                              Men den blinkar till vid start hoppas jag? Så du vet att den fungerar..

                              //Henrik

                                februari 5, 2011 at 17:20 #181615

                                @henrikg wrote:

                                @S900T wrote:

                                Spikdiod har jag haft ett bra tag & det verkar inte som bilen tror att det spikar, ytterst sällan iallafall 🙂

                                Men den blinkar till vid start hoppas jag? Så du vet att den fungerar..

                                //Henrik

                                Är det både när man vrider på samt vrider av tändningen som spikdioden skall blinka till?

                                MVH

                                  februari 6, 2011 at 20:18 #181668

                                  Ang knacksensorn så går det att mäta upp grundvärdet en fräsch ska ha då dem ger ut spänning vid tryck (där av viktigt med rätt moment).
                                  Kommer dock inte ihåg vad det skulle vara för “grund” värde på dem ut, ska försöka leta fram det, men tror det försvann i samband med forumbytet.
                                  Blev tvungen att byta min då den börjat ge fel grundvärde och signalerade knackningar, blev mycket bättre efter att jag bytte till en ny.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.