Filad motor

Forum Övrigt SSR Filad motor

Detta ämne innehåller 28 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-01-29 10:08.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13717

    Molte
    Deltagare

    Hej! Har inte SBP en regel om att man inte får trimma mer än 10%. Det är ju ”många” som har mer effekt än så. Vad gör man då för att komma runt det?

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #91708

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Då måste man ”typa” om bilen med förhöjd motoreffekt. Beroende på bil så kanske man måste modifiera bromsar mm. Ändringarna står sedan i registreringspapperna.

    /B

    #91709

    Molte
    Deltagare

    Okej. Hur är de på en 96:tex om man vill ha runt 100 hk. Är det mycket jobb med myndighterna då? Bromsarna måste väl uppgraderas eller?

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #91710

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Saab sålde ju en 100 hästars ”rallysats” till V4an så det skall nog inte vara några problem. Har tyvärr inte specifikationen gripbar här. Om du hoppar in på min hemsida med Saabnostalgi: http://sonett.50g.com/nostalgia/index.html så har du ett reportage om 100-hästarssatsen en bit ner på sidan.

    Tävlingsavdelningen byggde ju V4or på 165 hkr+ och de hade ju orginalbromsar. Dock så måste ju allt vara i bra skick vad gäller hjulupphängning och allt annat. Det som kan ställa till det är utväxling mm men det kan nog ”Fuling” utveckla mera.

    /B

    #91711

    fuling
    Deltagare

    Upp till 100hk behöver man inte göra ett skit mer.
    Över 100hk måste man åka men en låda som har lägst 4,5:1 på 4an, 4,1:1 är std V4a.
    Varför bra fråga, men så står det i SBP:s papper.
    Sen står det div im innre drivkutar av stål, men det har alla V4or som std så det är inga problem.

    Joda std bromsar funkar EN gång från 150 till 70, andra gången blir det spännande.
    3:e gång så kanske man klarar sig. 4e gången finns det INGA bromsar kvar.
    Här bör man göra något, finns div lösingar bla Audiskivor och ok.

    Fjädrar och stötdämpare bör bytas också om man nu skall använda effekten, runt 100kusar.
    Finns mycket begansat att få tag på i fjäderväg, stötdämpare kan man köpa gamla rallydämapre. Men de suger hästb…. enligt mig.
    Sök på denna hämsa, det finns en hel del redan skrivet.

    #91712

    kalle .p
    Deltagare

    Jag besiktigade min trimmade TT med dålig kopling, den var nästan inte körbar så besiktnings tekniken märkte inte att Saaben var trimmad han fick 5-6 käring stopp på bilen runt huset så an var inet helt glad när kan kom till baka .
    Men bilen gick igenom Det är ett sett att besiktiga en bil.

    Joda std bromsar funkar EN gång från 150 till 70, andra gången blir det spännande.
    3:e gång så kanske man klarar sig. 4e gången finns det INGA bromsar kvar.

    Som fuling skrev så är det problem med bromarna har trummer på min fram så de funkar knappt En gång från 150 till 70 som fuling skrev.

    TT med ca 70 hk

    #91713

    Molte
    Deltagare

    Vad kan man räkna med för prestanda med 100 hk och allt annat orginal. Tex 0-100 tider, toppfart o allt ni kan komma på..?

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #91714

    gammsaaben
    Deltagare

    För kännedom så är det ju så att det bilprovningen inte märker det klagar dom inte heller på. På själva motorn är det sällan något annat än förgasaren och luftfiltret som röjer en trimmad motor. På 100 hk sä har du knappast korsinsug. Dom har aldrig slagit ner på att jag har sportavgassystem på mina tidigare bilar som inte varit typade.

    Min nuvarande är dock typad och det är helt klart bäst att ha det så. Försäkringspremien påverkas inte heller av typningen så det är en engångsavgift. Jag skulle typa för 100 hk då det bara kostar pengar och tid för en regbesiktning och du inte behöver göra några modifikationer på bilen. Vill du ha dragkrok på bilen kan du fixa det samtidigt och spara in en regbesiktning på det.

    #91715

    gammsaaben
    Deltagare

    Min bil har ca 100 hk. Den accar 0-100 på ca 11 sek mätt av kompis med tidtagarur i kupén, viss felmarginal alltså. Jag har provat att köra så fort att hastighetsmätarnålen pekar på ”helljus” men jag ville inte varva mer då jag inte har allt 100% klart för att kunna gå över 5500rpm. Jag har aldrig provat 201 eller 402m.

    Naturligtvis var toppfartsprovet utfört på ett inhägnat flygfält, ej på allmän väg.

    #91716

    Molte
    Deltagare

    11 sekunder det låter lagom. Det räcker för att bita ifrån! Det är bra att du är ansvarsfull!
    Du körde så att den pekade på helljus? Det borde väl bli 180 något eller? Helljuset är väl rakt ner?

    Vad behöver jag för trim för att komma upp i 100 hk och hur mycket får jag räkna med att lägga ut för kallaset?

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #91717

    fuling
    Deltagare

    Tummepekfinger kan man ta
    P=effekt i hk
    m=bilvikt
    t=tid i sikunder på 0-100km/h
    m/P=t

    en 96 vager ca 1050kg + en gubbe säg 50kg för enkelhets skull –> 1100kh

    1100/100=t –> t=11s (0-100km/h)

    Mitt sa 1080kg ca 145hk
    1080/145 –> 7,5s stämmer också hyfsat.
    Vet att tiden ligger mellan 7,5-8s
    Mätta på just sätt:
    201m –> 10,16s@115km/h
    402m –> 15,67@145km/h

    Vikt, effekt tumregen funkar drägligt på men det finns för mycket faktor som spelar in.
    Men man får en känska vart det barkar.

    #91718

    Molte
    Deltagare

    Tack för tipset! Räknade på vår bil o det funkade.
    Hur mycket pengar får man legga ner för att få 100 hk. Och vad är det för grejer jag behöver?

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #91719

    fredrik
    Deltagare

    Köp min trimmotor för 5000:- så har du en bra början!

    /Fredrik 070-587 88 01

    #91720

    Molte
    Deltagare

    Nja jag har inte bilen än. Vill bara få lite mer kött på benen. Är det Fredrik Tornérhielm?
    Hur mycket har du i den motorn?

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #91721

    gammsaaben
    Deltagare

    Jag är verkligen inte någon trimmare, men det verkar inte vara så många andra som vill ge förslag. Mellan tummen och armbågen mitt förslag på ”billiga” 100hk:

    Med 1700-vev och kolvar, dubbelports insug och förgasare samt filat utblås/insug så är du en bra bit på väg. Om du dessutom tar en vassare kam, till exempel 7,6 eller 7,7 och större ventiler så är du nog framme. Om du inte planar topp eller block så klarar du dig med standard topplockspackning.

    För 100 hk kan du klara dig på en vanlig dubbelports Solex 32/32 som satt original på dubbelportsinsuget på V4 Super, 77B-80 tror jag det var. Jag har hört en uppgift på att bottnar först uppåt 120hk och dom går att få tag på för en billig penning, plus att dom är bränslesnåla. Jag har nån över själv med insug, PM/maila vid intresse.

    Det finns mycket kunskap om detta på forumet. Det gäller bara att få igång dom.
    Priser är helt omöjligt att svara på, mycket går att komma över billigt om man har lite flyt. Jag köpte en komplett bonntrimmad 1815-motor för 2500:- av en folkrace-kille. Den hade 8,3S-kam, Solex 32/36, portad, större ventiler mm men då visade det sig att det var vändkanter i blocket, oljepumpen var tokslut, samt att veven behövde slipas mm.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng