Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Fin fyran, Bruks fyran & en donator
- Detta ämne har 86 svar, 30 deltagare, och uppdaterades senast 2009-05-19 21:07 av .
- FörfattareInlägg
- 9 oktober, 2008 kl. 21:03 #18788
hotrodder
DeltagareDet tenderar till att balla ur mer och mer :crazy:
Sent ikväll har diverse transporter från fjällnära teräng skett och en 15-tusenmila finfyra från -74 å en donator från -80 har tagit plats i Saabhavet
Donatoråttian ska demonteras å det kvickaste så den som inte är med på tåget nu i fråga om de delar jag inte ska ha får skylla sej själva.
INTE MISSA!! bilda kö… :jobbar:9 oktober, 2008 kl. 23:01 #128567orre
DeltagareHehe ja balla ur kanske är rätt ord, men 95an då?
Ska bli intressant och se vart det här bär av mot…
10 oktober, 2008 kl. 05:46 #128570Morten S.
ModeratorVelkjent og ”ubotelig” sjukdom dette her….
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1974 96 "rally car"
1989 900i 5 dørs
2007 9-3 SC10 oktober, 2008 kl. 05:54 #128571fredrik
DeltagareSkönt att du hämtade dessa govagnar Julle så jag slapp åka ända ifrån Stockholm……
Peter tjatade nästan ihjäl mig om dessa./Fredrik
10 oktober, 2008 kl. 12:21 #128579hotrodder
DeltagareOrre wrote:Hehe ja balla ur kanske är rätt ord, men 95an då?Ska bli intressant och se vart det här bär av mot…
Ja just det… har ju en sån oxå 😉
Å ana bara vilka planer det smids just nu… :hype:Fredrik wrote:Skönt att du hämtade dessa govagnar Julle så jag slapp åka ända ifrån Stockholm……
Peter tjatade nästan ihjäl mig om dessa./Fredrik
Japp inget att tveka på.
11 oktober, 2008 kl. 02:55 #128622orre
DeltagareAAAAAAAAAAAAAA blir galen på ditt hemlighetsmakeri, tala ur skägget nu!
11 oktober, 2008 kl. 05:03 #128623mats a
DeltagareHur hemligt kan det vara? En Saab 96 från 1980 ska demonteras och säljas i bitar. Hugade spekulanter göre sig besvär. En finfyra är väl en motor i någon form, V eller rak. Vi vet väl vad bitar vi behöver så det går tydligen bra att lägga en offert.
11 oktober, 2008 kl. 10:41 #128629hotrodder
DeltagareOrre wrote:AAAAAAAAAAAAAA blir galen på ditt hemlighetsmakeri, tala ur skägget nu!*LER* :hug:
Mats A wrote:Hur hemligt kan det vara? En Saab 96 från 1980 ska demonteras och säljas i bitar. Hugade spekulanter göre sig besvär. En finfyra är väl en motor i någon form, V eller rak. Vi vet väl vad bitar vi behöver så det går tydligen bra att lägga en offert.Japp ungefär så…
Historik;
Finfyran, ägd många år av en äldre herre, sonen tar över och fortsätter bruka bilen. Vid ca 14 000mil är oljudet från balansaxellager/drev bedövande och slutligen blir det stopp. En donatoråttia med enligt utsago kry motor men med förgasarprobs skaffas och transkåporna på bägge bilarna rivs på plats. Drevet till balansaxeln + lager på -74´an är historia, drevet är helt men lager är historia på -80´an. Killen stupar här på jobbet då han inser att dreven går ej att få bort utan att plocka ner oljetråg = jobbet blir övermäktigt och bilarna ställs.
Några dagsfärska bilder på Finfyran.
Donatoråttian;
Jag ska ha div. delar från motorn + växelådan, grill och ev. en del inredning. Inga chassiedetaljer vad jag vet nu idag, karossen är ganska kass men närmare kontroll på specifik del görs efter förfrågan.
Planering; Demonteras inom två veckor sedan går den direkt till skrot så är du intresserad av något så får du sno på. Ingen bokning eller annat trams av delar, Pm´a och fråga = bilder skickas, kom med ett vettigt bud och delen går iväg någon dag senare. Förfrågan finns än så länge på blinkers fram/bak samt speglar men inget bud har inkommit.
Bilder på donatoråttian…
INTE MISSA!
11 oktober, 2008 kl. 11:37 #128631emul
ModeratorHur många Saabar har du stående runt huset nu? =)
Glöm inte dämpartornen om de lever.. 😉
11 oktober, 2008 kl. 20:36 #128650fredrik
DeltagareVad har du för chassienummer på 80:an Julle???? Räcker med 4sista siffrorna.
/Fredrik
11 oktober, 2008 kl. 20:56 #128651hotrodder
DeltagareFredrik wrote:Vad har du för chassienummer på 80:an Julle???? Räcker med 4sista siffrorna./Fredrik
Hum… med risk för kören som skriker -Den där får du INTE skrota så är svaret 0495
11 oktober, 2008 kl. 21:04 #128652fredrik
DeltagareTack! Då får de skrika hur Mkt de vill!
Denna info var bara för mitt eget lilla register./Fredrik
28 oktober, 2008 kl. 22:19 #129547hotrodder
Deltagare6 november, 2008 kl. 19:53 #129923hotrodder
DeltagareFredag 17 oktober 2007
Begäret på V4 åkande slog alltså till med oanad kraft och försäkring tecknades och bruksfyran ställdes på för första gången på mer än 15 år. En snabb check i däckförådet gav 4st helt okey vinterdäck från donator 95´an som ingen velat köpa :applause:
Ett bra fynd som direkt kånkades in i verkstan för lite puts och färg…Lördag…
Bruksfyran körs framtill verkstan för diverse kärlek och nya delar radas upp på svetsbänken men först ska han tvättas :hug:
Ett oerhört skitigt och trist maskinrum…
Blir så mycket bättre efter några liter grovrent och högtryckUnder helgen byts;
Ett bromsrör fram, en bromsslang och klossar. Backar bak samt bromsolja.
Motorolja, filter och växelådsolja.
Tändstift, lock, rotor och kondring. Vakumslangen till fördelaren åsså ställs givetvis tändningen.
Diverse slangar, bränslefilter, fläktrem och luftfilter + en massa annat småfix gör att helgen flyter på i lugn och harmoni… :jobbar:
Enda störningarna var egentligen kärvande och runddragna backjusteringar på bägge sidorna bak som enkelt löstes med en påsvetsad mutter. Samt ett jädra bök att få loss den kvaddade tapp-pluggen till växelådsoljan. Dessutom vill inte handbromsen fungera tillfredställande.Trots rätt justerade backar och därefter justerad spak. Trots väldigt hårt spända varar tar den knappt alls, sliten mekanik är en teori? Avaktar! :confused:
Som alltid blir det ett rejält lyft med nymålade fälgar + nav.Måndag…
Bruksfyran funkar kalas till och från jobbet. Den gör drygt 120 knyck på E14 och som belöning och för förarens trivsel byts alla instrumenteringslampor, en skuren torkaraxel, en ytterbackspegel och golvmattor ute i mörkret på gården. Eftersom jag dragit igång ett bakskärmsbyte på en Volvo inne i verkstan.
Lördag…
Volvon leveras på förmiddagen och en klonkande drivknut med trasig damask byts snabbt på bruksfyran innan en inhämtningsresa för 92 delar :hype: 12 mil från stan påbörjas.
Funderar skarpt på hur jag ska kunna förlänga dygnets timmar då även en längre resa måste göras för att hämta projektet som står i norr… Besiktning bokad på V4´an den 3, FAN! det är lite panik nu…
Diverse demonteringsarbete på donatorfyran och annat gårdsjobb får veckan att rulla på i en ryslig fart och nu går det snudd på dygnet om. :crazy:
Yngwie är väl den som e nöjdast då han får vara ute.. *ehh* inne i donatorfyran me husseTorsdag kväll 30/10
Hemma från ordinarie jobbet starx efter 21:00. En snabb kaffe med frun och planering för kväll/natt; Rostlagning förarsida.
Diverse spår finns efter tidigare svetsning i bilen och då jag tidigare lyft på mattorna visste jag i princip hur dåligt det var.
02:00 är golv förarsida klart och bilen pendlingsklar på nytt till jobbets. Nöjd går jag in och spolar i badkaret för personvård.Fredag…
Verkstadsjobb från 22:00 till 04:30 lördag morgon…
Hela golvkanten mot tröskeln kass. Även ytterplåt sparklåda. Gamla trista lagningar med fyra lager plåt kapas bort.Lördag…
Rock´n roll med massa plåtjobb i verkstan. River även ut rullbälten och kapar ut lite plåt ur donatorfyran.
:welding: :jobbar: :welder:
Söndag…
TV4 Norr har bokat tid mitt på dagen för fortsatt filmande i dokumentären om husbilen. Buskör med husbilen på snö och isig lokalgata med filteamet i skåpet, en tämligen spännande upplevelse.
Svetsar klart rosten och…
Kapar i plåt från donatorfyran för rullbältesinfästningar. Ytbehandlar, monterar rullbälten och börjar med återstående skruvjobb som.
Byte: fläktmotor, vindruta, torkararmar + blad. Inredning som klädslar bak, baksäte, stolar, innerspegel, dörrlister… *stön* Tur det finns en donator
Lagar: vindrutespolning, skyltbelysning, tuta…
Klockan är drygt 02.00 måndag morgon innan allt e klart och jag ska vara på jobbet klockan 06:30. Besiktning 14:30 och handbromsen fortfarande kass.Måndag…
Besiktning och backning på handbromsen GIVETVIS!! Dessutom när dom hittar ett fel så letas även fler och poster som ojämn bromsverkan, en dålig bromslang och otillräcklig torkarrörelse skrivs upp. Ja! torkararmen var lite lågt inkuggad i sitt viloläge på förarsidan så ett för stort område blev osvept. Skillnaden är inte mer än 2 centimeter :banghead:Tisdag…
Hämtar beställda delar och förvånat noterar jag alla bilar och skillnaden mellan ettiketterna på kartongen som bromscylindrarna ligger i.
Yngwie är dåligt sällskap då han bara sover under tiden husse river bakbromsar, svetsar i lite material i hävarmarna och monterar nya hjulcylindrar.Räknar med att göra efterkontrollen i morgon och efter jag provkört handbromsen inne i verkstan släcker jag nöjd lyset 01.15.
Onsdag morgon 05:15
Backar ut bruksfyran ur verkstan, ska på jobbet och under tiden jag stänger verkstadsportarna så stannar motorn. Den svarar inte på startförsök är helt död och lokaliserar mycket stressad att han inte får något bränsle. Åker arg och tokig 92´a på jobbet.Bränslepumpens filter fullt med skit, tydligen en massa gojs som frigjorts inne i tanken. Blåser rent rör, slangar och tömmer en hel startgasflaska + batteriet i mina startförsök. *Stressad* En Camaro som är på ingång och som ska servas höjer tempot och irritationen va fan ere för fel???? Slutligen byts bränslepumpen som en direkt panikåtgärd och bruksfyran startar som ingenting *ridå*
Torsdag 6/11
Efterkontroll gjord… blankt papper!The show goes on… :racesmile:
6 november, 2008 kl. 20:50 #129931Lollo
DeltagareJa så kan det vara ibland, tänk att det det kan göra så mkt med färg på fälgar och trummor.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.