Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Fin fyran, Bruks fyran & en donator
- Detta ämne har 86 svar, 30 deltagare, och uppdaterades senast 2009-05-19 21:07 av .
- FörfattareInlägg
- 14 november, 2008 kl. 22:56 #130295
b-motor
DeltagareHej
Vad vill du ha för den?
Jag skickade PM för någon dag sedan.
Mvh Daniel
15 november, 2008 kl. 00:56 #130300hotrodder
Deltagareb-motor wrote:HejVad vill du ha för den?
Jag skickade PM för någon dag sedan.
Mvh Daniel
Lugna sej lite ville ha bud på den sa jag ju 😉 Åsså väntar jag på på en ev. bytesaffär där 99´an ingår.
15 november, 2008 kl. 02:14 #130301peter engqvist
Deltagarefan sitter nästan å tuggar naglarna av sig av beslutsångest. är bra sugen på 99an. hadde en grön cc 75a TM för ett tag sedan och var det jag letade efter innan jag hitta den jag har. en 76a tm
15 november, 2008 kl. 07:14 #130304saabaero
Deltagarepeter engqvist wrote:fan sitter nästan å tuggar naglarna av sig av beslutsångest. är bra sugen på 99an. hadde en grön cc 75a TM för ett tag sedan och var det jag letade efter innan jag hitta den jag har. en 76a tmÄr det något att fundera över ?
När kommer ett liknande tillfälle nästa gång :angel:15 november, 2008 kl. 09:00 #130315roger96
DeltagareFredrik wrote:Är 75 första året med dubbelförgasare???/Fredrik
Dubbelförgasaren kom på våren 75, först enbart som automat och senare som manuell.
75:orna heter 99 2,0 LS, 76 och senare 99 GL super15 november, 2008 kl. 10:14 #130320rolle g
DeltagareTvåförgasaren kom väl främst för att kompensera för den trögare automatlådan. Efter införandet såldes väl knappast automatbilar med enkelförgasare.
Skillnaden på motorerna är, 100 hp singelförg. mot 108 hp för tvåförg.Min erfarenhet är att tvåförg. med manuell v-låda är ovanliga,
i varje fall på Gotland…. 🙂15 november, 2008 kl. 15:03 #130325Melwin
Deltagareja klart ovanlig bil är det.
mvh melwin.15 november, 2008 kl. 17:01 #130329le20 thomas
DeltagareHmmm…..
Den kanske borde bli västerbottning 😉 :whistle:4 december, 2008 kl. 15:34 #131365hotrodder
DeltagareHotrodder wrote:PRYLAR SOM SKA BORT:xxx en massa bilder xxx
Pris; 100-spänn Kan skickas bums med Bussgods annars blir den en pulka till vinterns pulkrace :hype:
Rubbet har körts på tippen!
9 december, 2008 kl. 13:38 #131616hotrodder
Deltagare9 december, 2008 kl. 14:44 #131620le20 thomas
DeltagareJa men de e ju rena sommarvärmen för en saab väl…. 😀
9 december, 2008 kl. 16:04 #131623hotrodder
DeltagareLE2,0 Thomas wrote:Ja men de e ju rena sommarvärmen för en saab väl…. 😀Jopp åkey men med tanke på hur bruksfyran tillbringat sin senaste tjugo år tycker jag det är starkt jobbat. Facinerande biljäkel egentligen. Sedan jag väckte den ur dvalan har gett den en rejäl service och kör den varje dag. Den bara går och går, drar ingen olja å funkar alltså kalas. Kan ju inte sälja iväg den här för då e man ju dum :blush:
Så var det då dags för en liten [size:14pt]UPDATE!![/size]
Flera har undrat vad jag sysslar med och utan att säga för mycket så har jag jobbat undan 4 reportage för Klassiker och håller på med ett par till just nu. Så det är ett evig flyttande av bilar ut och in i verkstan.
Har även än så länge ett oerhört hemligt *ler* Saabprojekt igång 🙂 Japp! det jobbas sena nätter och andra konstiga tider enbart för att ingen ska få se vad som görs :hype: Det kommer info om detta vad det lider.Updateringen då.. jo det handlar om Finfyran. Alltså den bajsbruna sjuttiofyran som hämtades tillsammans med donatoråttian. På bägge bilarna var som jag berättat längre upp i tråden balansaxeldreven blottlagda och på Finfyran fanns det inte en kugg kvar. Ej heller något lager med tanke på glappet i axeln.
Den tidigare ägaren hade någon gyllene smart planering på att demontera det hela drevet från åttian och montera det på -74´an utan att plocka ur motorerna. Man kan säga att kunskaperna slutade där, även jobbet när bröstkåporna på bägge bilarna var rivna.
En äcklig skitig och precis som motorutrymmet nergrisad motor blir som ”ny” efter avfettning och högtryck.
Demonteringsarbetet efter att motor och låda delats och motorn langats upp på svetsbänken gick undan. Stefan i Torpshammar hade redan skickat upp nya lager och samma kväll kunde jag missnöjt studera hur jävulsk sliten balansaxeln var. Antar det skramlat ganska bra innan det tog stopp och ett telefonsamtal dagen efter var en balansaxel på väg från Stockholm. Tack Fredrik!
Främre och bakre lager till balansaxeln.
Misstanken om övriga lager visade sej vara helt korrekt. Rasar ett balansaxellager sänks oljetrycket rejält och ger taskit oljetryck även vid ram och vevlager. Kika noga på bilden, dessa har säkert snurrat många hundra mil till men vill man sova gott om nätterna fegar man inte och kör nåt bugdetrace. Nope, även en ny vattenpump, koppling osv. låg redan och väntade. Trist som fan att behöva riva igen om nåt år bara för man varit snål.
Nymålad å grann! Åttians dubbelportsinsug och Solex gjorde sej bra efter lite städning. Solexen var enligt uppgift felande och visst… Det tog dryga timmen innan jag lyckades få loss sekundärgaspjället. Rivit i många förgasare men jäveln vad detta satt. Tidigare ägare måste ha gubbkört nåt alldeles oerhört för det kan inte ha varit öppnat många gånger tidigare.
Sen går det ju bara inte att stoppa ner en tvättad och målad motor i maskinrummet utan att ha fnissat upp detta oxå.
Å upp å i… Strax innan detta moment så byttes även vänster bromslang fram. En fråga, kan någon svara på VARFÖR det just är vänster sida som alltid måste bytas på V4´orna? Är det bara därför att den sitter allra jävligast till och är SKITJOBBIG att byta när motorn sitter i ???
Hämtade ut ett sprillans batteri idag och se… Nu ere full snurr på maskin och han går tyst å fint. Ikväll ska jag ställa in tändning och justera in den riktigt. Ska rensa kylsystemet åsså köra ut han i snödrivan för nu ere nya grejjor på g *ler*
INTE MISSA!!Edit: Kan någon posta upp eller Pm´a info om färgerna på kablarna på motorn till lykttorkarna? Dessa funkar men fyra kablar röd, gul, svart, brun ska bli tre??? nere vid motorn.
9 december, 2008 kl. 19:20 #131630saab_kungen
Deltagare9 december, 2008 kl. 20:04 #131631eimund
DeltagareKan dette brukes?
Fra øverst til nederst:
Brun -53
Gul -31b
Rød -53a
Svart-31(torkarmotorhus)10 december, 2008 kl. 01:24 #131640hotrodder
DeltagareEimund wrote:Kan dette brukes?
Fra øverst til nederst:
Brun -53
Gul -31b
Rød -53a
Svart-31(torkarmotorhus)Tack! nu funkar det. Det översta stiftet till bruna kabeln var avbrytet men en mickroliten popnit och kabelskoanslutning för en plåtskruv fixade probset. Sen satt det även en hängsäkring som var trasig strax under reläet som jag missat. Ruskit skoj med fungerande lyktorkare, är ett jäkla bös egentligen och så sällan de funkar.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.