Finns bra bränsletrycksmätare?

Forum Modellspecifika forum OG900 Finns bra bränsletrycksmätare?

Detta ämne innehåller 11 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-09-21 17:55.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #459476

    svesson
    Deltagare

    Jag har nu i ett par års tid försökt få till en bränsletrycksmätare med sensor vid railen och indikator på instrumentbrädan men grejerna håller inte mer än några månader. Verkar som att givarna ger upp. Jag har monterat dem (2 olika modeller från hova.com) på lyftöglan vid generatorn (anslutna via banjokoppling till railen) men de får fnatt efter att tag! Är det värmen eller vibrationerna som knäcker dem? Fungerar en stund efter det att man startat.
    Nån som har lyckats med detta?
    Tycker det är kul att ha koll på trycket, men vill inte dra in en bensinledning i kupén.
    Gäller en 900S -91. /Sven

    #459486

    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej

    Har inte haft bränsletrycksmätare, utan endast oljetrycksmätare, men givarna torde väl vara samma.
    Min erfarenhet är att de ”mindre och mer kompakta” givarna verkar vara bättre än de ”större plåtburks aktiga” givarna. (se bifogade bilder)
    Priset brukar ju även avgöra kvalitén.

    Bilagor:
    #459521

    svesson
    Deltagare

    Tack för svar ”Saab_ahed”
    Jag håller mig nog till tryckgivare som är avsedda för bensin/etanol, men det tycks inte finnas så många. De två jag har provat hittills är av högteknologisk typ som blinkar och piper och larmar och har sig – jag vill bara ha en enkel mätare! Jag får prova att montera min givare, som fungerar en stund efter start, med mjukare upphängning lite längre från motorn, så får vi se…….

    #459549

    saabaero
    Deltagare

    Prova att montera givaren i karossen istället.

    #459725

    svesson
    Deltagare

    Nu när jag monterat givaren bakom elcentralen vä hjulhus (svalt ställe), OCH hållit mig undan från tändsystemet, OCH satt på en rejäl kondensator på signalledningen in till mätaren, verkar det fungera bra. Jag har kopplat mätaren via en egen brytare direkt till batteriet och kan då se hur trycket byggs upp vid tändning TILL och hur fort det sjunker när man slår av motorn. Kul också att se tryckökningen vid turboladdning! Ha en finfin SAAB-sommar!

    #459747

    Saab_ahed
    Deltagare

    Kondensator på signalledningen in till mätaren. Är det för att jämna ut eventuella pikar i signalspänningen?

    #459788

    svesson
    Deltagare

    JoMänVisst Ett enkelt filter som jag tyckte förbättrade läget. MEN – Vid tredje provturen fick tryckgivaren fnatt igen! Säg den glädje som…….

    #460005

    martin h
    Deltagare

    Vad är det för grejor du köpt? Är själv intresserad av göra detsamma. Tror att jag har problem med bränsletrycket vid accelerationer /turboladdning.

    Lägg gärna in en bild på installationen. Alltid roligt att se när någon gjort något kul!!

    /Martin

    • Det här svaret redigerades 3 månader sedan av .
    #460061

    svesson
    Deltagare

    Hej! Det finns en tidigare tråd (med samma namn!) från juli -18 med lite bilder. Men de givare jag köpte då höll inte mer än några månader placerade ovanpå motorn. Forskat lite mer nu och fått tips om bättre typer, men som då kostar 3-4 tusen. Lite mycket för min gamla hobbybil…. Men placeringen då? Kanske bäst att sätta givaren i karossen, men undvika att dra bensinslangen över remskivorna utan ett ordentligt skydd. Ett enklare alternativ (men inte lika kul!) är väl en BTR med påmonterad tryckmätare. Då kan man i alla fall lyfta på huven och se om man har tryck (vilket egentligen skulle räcka för mig)
    /Sven

    #463168

    svesson
    Deltagare

    Fungerar nu! (och ett tag framåt hoppas jag). Jag köpte en ny givare (Honywell, lite dyrare) som passade ihop med tidigare använd mätare. Givaren matas med 5V från mätaren och ger en spänning tillbaka 0-5V beroende på tryck. Jag monterade givaren i en skumgummiklädd låda bakom luftfiltret. Anslöt till railens främre ände via dubbelbanjokoppling.
    Mätaren visar 2,6 bar vid tomgång, 3 vid måttligt gaspådrag, 3,4 vid full turbo. Jag kopplade mätaren direkt till batteriet (före tändningslåset) och kan nu se att jag snabbt får 3 bar vid start och att trycket vid avstängning av motorn snabbt faller till 2 bar, sedan långsamt (> 30 sek) till 1 bar. Tyder väl på att backventiler och spridare är i bra skick? Eller? Kommentera gärna! /Sven

    #463213

    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej,
    Har ingen större erfarenhet av hur snabbt bränsletrycket skall minska efter avstängd motor. Men jag tycker din beskrivning verkar normal.
    I alla fall kul att du fått det att fungera 🙂
    Ett råd; nog en god ide att sätta en säkring mellan batteri och mätare (om du inte redan har det).

    #463218

    svesson
    Deltagare

    JoDå
    Egen strömbrytare till instrumenten med säkring.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.