Fjäderverktyg 900 OG

Forum Sälj/Köp Delar, köpes och efterlyses Fjäderverktyg 900 OG

• Detta ämne är tomt.
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    saabgunnar
    Deltagare

Hej. Har något ett SAAB original fjäderdemonteringsverktyg för fjädrarna fram till 900 OG till salu?/Gunnar

sonettlll
    Deltagare

Jag körde med Biltemas fjäderspännare med dubbla krokar, kändes skapligt säkra och funkade hyggligt på OG 900, sedan en m20 gängstång och stora brickor för att avlasta fjädern och ta bort fjäderspännarna. Mats

gv8
    Deltagare

Jag provade Verktygsbodens fjäderspännare med dubbla krokar.
    När jag hade spänt 900’ans framfjädrar till hälften så släppte muttern från gängstången på den ena spännaren och strax därefter också den andra. Muttern sitter endast inpressad på gängstången.. Ett annat fel på dessa spännare är att krokarnas anliggning mot fjädern inte passar mot fjäderns svängradie. Resultatet av detta blir att endast den ena kroken hakar tag i fjädern. Avråder starkt från att använda dessa spännare.

Istället så modifierade jag mina gamla spännare genom att montera dubbelkrokar i övre ändan men behålla enkelkrokarna i nederändan. Då kan man man haka i nedersta varvet i nederkant och tex 3’e varvet i överkant på fjädern. På det sättet behöver man inte montera bort nedre fjädersätet. Fjädern blir tillräckligt kort ändå.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.