Flyttat luftfilter weber 40

Forum Övrigt SSR Flyttat luftfilter weber 40

  • Detta ämne har 17 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2004-06-06 21:08 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11740
    perhaninge
    Deltagare

    Är det någon som har provat att flytta luftfiltret på en Weber 40 dfi ?
    Isåfall vart ?
    Tips på ombyggnation ?
    Jag har märkt framför allt när sommaren kommer att den får suga i sig onödigt mycket varmluft.
    Om man skall bygga en ”låda” över förgasaren och använda sig utav en slang med filtret i fronten typ piper cross, finns det några beräkningar för volym, diameter på slang o.s.v. för att behålla flödet ( Fuling ? ) ?
    Maskinen är en 1815cc.

    Per/Haninge

    #82174
    mats a
    Deltagare

    Ställ dig frågan: Varifrån kommer varmluften? Går det att minska temperaturen i motorrummet?

    Kanske så här: Värmen kommer ju från grenröret. Led bort värmen med grenrörsbandage. Åsikterna går isär huruvida bandage är så effektivt, eller om den förhindrar bortförsel av värme från motorblocket.

    Om luften i motorrummet blir för varm, se då till att ventilera bort den. Det gamla knepet med att något förlänga de rullförsedda fästena i huvens bakkant är kanske användbart.

    Är oljekylare monterad? Det gör mycket på blockets temperatur att oljan kyls.

    Jag har vid något tillfälle spekulerat med tanken att skapa någon form av gälar i innerskärmarna för att ventilera motorrummet tillräckligt. Problemet har varit att dessa gälar inte får bli igensatta med damm eller snö.

    #82175
    fuling
    Deltagare

    Jag skulle nog inte lägga så mycket jobb på att flytta luft filtret. Se bara till att det är stort.

    Linda avgasrör:
    Den sänkning som det gör av tempen i motorrummet är STOR. Men framförallt om man åker med grp2 rör som går ner vid lådan så sänker man oljetämpen där. Och den mästa värmen åker ut med avgaserna så vad man hindrar med banagade är strålingsvärmen från rören.

    Oljekylare:
    Detta är ett måste på V4an pga de smala vevlager den har. Jag vill inte ha motoroljan varmare än 100grd.

    Blocketets kyling sker i stösta del av vattnet och en viss del av oljan.

    #82176
    perhaninge
    Deltagare

    Bandage har jag redan, oljekylare monterade jag en gång men tappade ca 1,5 kilo i oljetryck så jag valde att ta bort den.
    jag drog slangarna framför motorn till den monterade kylaren på vänster sida, använde mig utav en oljefilteradapter.
    Jag använder mig utav en standard oljepump, skall denna bytas, modifieras ?

    Per/Haninge

    #82177
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Citat:


    Jag använder mig utav en standard oljepump, skall denna bytas, modifieras ?

    Per/Haninge [/QB]


    Det finns/fanns en hårdare fjäder till ventilen i oljepumpen och det gör att trycket höjs. Rekommenderades av tävlingsavdelningen när det begav sig. Fjädern har/hade nr 10140

    Saxat ur trimningsanvisningen:

    Citat:



    OLJEPUMP
    Fjädern för reduceringsventilen byts mot kraftigare nr 10140. Kolven åtgärdas enligt följande:

    a) Kolvens insida poleras för att reducera slitaget på fjädern.

    b) Den yttre skarpa kanten mot kapseln bryts eller rundas av.

    Trots poleringen av kolvens insida utsätts fjädern för slitage och bör bytas vid varje motorrenovering eller efter 15000 – 20000 km tävlingsmässig körning. OBS! Fjädern för reduceringsventilen tillverkas sedan en tid tillbaka i ett högvärdigare material än förut. Från och med den 1 maj 1971 levereras endast detta utförande. Äldre fjädrar bör bytas i samband med motorrenovering.

    Oljetrycket vid varm motor med rallyfjäder ligger på 6 – 6,5 kp/cm2. När maxoljetrycket sjunker under ca 4 kp/cm2 bör orsaken till detta undersökas.


    /B

    #82178
    fuling
    Deltagare

    citat:
    Oljetrycket vid varm motor med rallyfjäder ligger på 6 – 6,5 kp/cm2. När maxoljetrycket sjunker under ca 4 kp/cm2 bör orsaken till detta undersökas.

    Det där med under 4kp/cm2 beror MYCKET vad man åker med för olja. Dagen syntetoljor har än mycket gämnare viskositet än vad gamla mineraloljor mm. Dessutom så där man mäter oljetrycket på en V4an snurra så är det i slutetet på oljekanalen. Trycket sjunker ca 1-2bar från ingången.

    #82179
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Här försöker man hjälpa till och så kommer den där [image]http://pages.zoom.co.uk/elvis/Schmitt1s.jpg[/image] Fuling och klagar!

    Jo visst har oljans viskositet betydelse.

    /B

    #82180
    fuling
    Deltagare

    Sorry Benkt om du tog vad jag skrev som påhopp.
    Men de som saab rekomederade då stämmer inte med de oljor som finns idag.

    #82181

    Så om man inte får tag i en hårdare fjäder till pumpen eller inte har lust att lyfta ur motorn och jäklas, är det ändå att föredra att montera oljekylare, även om trycket sjunker drygt 1 kg? Är kylningen viktigare än att ha absolut max tryck?
    Fuling kanske kan svara…

    #82182
    Martin
    Deltagare

    Bengt, det var tur att det inte var en Heinkel

    #82183
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    He He… Nej då, försökte bara vara lite lustig.

    Jag har kvar av mitt gamla lager med Castrol Racing single 50 sedan tävlingstiden och där är det tryck vill jag lova!

    /B

    #82184
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Citat:


    Ursprungligen postat av Martin:
    [qb] Bengt, det var tur att det inte var en Heinkel [/qb]


    Jag kollade nogsamt annars hade poängen försvunnit…

    /B

    #82185
    fuling
    Deltagare

    citat:
    Så om man inte får tag i en hårdare fjäder till pumpen eller inte har lust att lyfta ur motorn och jäklas, är det ändå att föredra att montera oljekylare, även om trycket sjunker drygt 1 kg? Är kylningen viktigare än att ha absolut max tryck?
    Fuling kanske kan svara…

    1. kg är något man köper gurka i
    Tryck mäts i bar eller Pa(Pascal) och flinta-enter kp/cm2

    2. Igentligen är det inte trycket man är ute efter utan flödet. Men med ökat tryck får man ökat flöde.

    3. Nu har jag aldrig mätt oljetrycket på en std maskin, men jag har för mig att det ligger på 3,5bar(kp(cm2) vid pumpen. Då borde det försvinna ca 1-1,5bar till oljetrycksgivaren. Så 2-2,5bar käns lite snålt.
    Rasmus:
    Vad har du för oljetryck?
    Varmt och kalt vid tomgång och säga vid typ 3000r/min varmt och kalt????

    4. Men oljetempen är JÄVLIGT viktig för bärigheten för oljan i glidlagren. se http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?/topic/1/2146.html#000000

    benkt:
    Bra, jag är inte alltid säker på det jag skriver tolkas. Jag och det skrivan ordet är inte sams riktigt.

    #82186
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Citat:


    Ursprungligen postat av fuling:
    [qb] 1. kg är något man köper gurka i [/qb]


    Det nya EU-normen vad gäller gurka är att den mäts i meter 😮

    /B

    #82187
    fuling
    Deltagare

    ok potatis da

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng