Förenklade utsläppskrav vid besiktning?

Forum Övrigt Off Topic Förenklade utsläppskrav vid besiktning?

Detta ämne innehåller 8 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-05-31 15:54.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #444887

    michelle
    Deltagare

    Jag besiktigade min gamla 900-91 i förra veckan. Utan anmärkningar, men när jag tittade på protokollet verkar dom inte ha kontrollerat alla avgasvärden. Inte CO 2500 varv, inte Lambda, inte HC. Bara det enklaste CO..?
    Jag har ju sett nånstans att det skulle bli ”enklare regler”.
    Men är det verkligen så att dom helt plötsligt slutade mäta vissa saker helt och hållet?
    Eller glömde killen bara mäta?
    Jag är väl egentligen tacksam i så fall, 3 saker mindre att oroa sig för varje år.
    Fast eh, lite chockad är man ju.

    En annan sak jag saknade var att di gamla analoga bromsbalansmätarna var försvunna. Jag som hade tänkt filma av mätningen av nostalgiska skäl, för att kunna titta på när jag blir ännu äldre och inte kan köra bil längre.
    Dom digitala är ju inte alls lika dramatiskt intressanta. Det var ju en sån skön känsla att se hur visarna följdes åt.

    Men det som är bra är ju att dom slopat besiktning efter slutsiffra. Nu kan man ju välja själv när man vill besikta, huvudsaken att det sker inom 14 månader efter senaste besiktning. Det är ju särskilt bra för oss som hade ordinare besiktningstid på vintern och inte har tillgång till garage, ifall det behöver meckas lite.

    Citat:
    ”Förenklade utsläppskrav vid besiktning
    Reglerna för hur fordonutsläppen kontrolleras i samband med en kontrollbesiktning ändras den 20 maj 2018. Förändringen genomförs för att få en mer förenklad och samtidigt rättssäker hantering.

    De nya reglerna innebär att de kontrollerade utsläppsvärdena alltid ska komma från faktiskt uppmätta värden i samband med besiktningen. Det är bara fordon där det finns bekräftade utsläpp som överstiger gränsvärdena som ska underkännas.

    – Det är rimligt att det är ett uppmätt utsläppsvärde som ligger till grund för ett underkännande, inte enbart en felkodsindikation från bilen som säger att något kan vara fel, säger Anders Gunneriusson, senior rådgivare på Transportstyrelsen.

    Under 2017 underkändes 300 000 personbilar vid kontrollbesiktningen på grund av överskridna gränsvärden för avgasutsläpp. Många av underkännandena kommer från besiktningsföretagens avläsningar av felkoder vid besiktningen och inte av faktiskt uppmätta avgasvärden.”

    (http://www.biloverkstad.se/2018/04/16/forenklade-utslappskrav-vid-besiktning/)

    besiktresult20180525Saab900sml

    Bilagor:
    #444891

    saabaero
    Deltagare

    Det verkar lite konstigt det där.
    Jag tolkar det som att nya reglerna gäller nyare bilar där bilprovaren via diagnosuttaget läser av ev felkoder I sysemet. Nu räcker det alltså inte med lysande motorlampa/lagrad felkod för att bli underkänd, det måste till en misslyckad mätning också.

    En 900 -91 har ju aldrig varit aktuell att läsa felkoder på men det skulle inte förvåna om bilprovarna har lite svårt att veta vad som gäller för en specifik bilmodell med de nya reglerna.

    Samtidigt också lite skrattretande detta. För 1mån sedan när jag besiktade min 2-taktare envisades dom med att mäta CO på den.

    #444895

    Janne Hagnell
    Moderator

    Att inte motorlampan ensam styr om du blir underkänd längre är ju en välsignelse!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #444929

    michelle
    Deltagare

    Om ingen annan har råkat ut för att besiktningen inte mätt lambda och HC, så antar jag att det helt enkelt var en slapp bilprovare som glömde det. Eller en dum en som trodde att eftersom det inte finns diagnosuttag på den här bilen skulle man bara mäta CO.
    Besiktningen gick väldigt fort. Jag såg faktiskt aldrig att han ens anslöt avgasslangen. Men jag var distraherad en stund av en ängslig biker som kom in med sin tunga harley-chopper. Jag undrade om besiktningstjejen verkligen skulle testköra. Hon rullade i alla fall ut den ur hallen, men nöjde sig sen med att provstarta den. Bikern var märkbart lättad.
    Välkommen till nya slappa bilprovningen dårå. 🙂

    chopper-SBP-2015-05-25-ano

    Bilagor:
    #444935

    minge
    Deltagare

    En jobbarkompis berättade samma sak. Han besiktade sin Bmw årsmodell -92, dom mätte endast Co på den oxå.
    Har letat runt på nätet men inte hittat något som anger vilka gränsvärden som gäller, bara samma info som i första inlägget.
    /Micke

    #444936

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Besiktade min og900 -92 förra veckan. Där mättes Co och HC iaf. Carspect Västerås.

    Bilagor:
    #444956

    minge
    Deltagare

    Besiktade min og900 -92 förra veckan. Där mättes Co och HC iaf. Carspect Västerås.

    Fast det är bara Co:n som har ett gränsvärde angett på pappret 4,5%

    #444971

    michelle
    Deltagare

    Aha, kan det vara så att om inte CE-lampan lyser, så mäter dom bara CO?
    Men jag har då aldrig sett CE lampan tändas på min bil, hur mycket misständningar eller överhettningar jag har haft. (Det har inte varit många såna, men det har hänt)
    Fast CE-lampan lyser inte när man slår på tändningen, ska den göra det på en 91:a?

    Lite mysko är det ju. Att reglerna för avgasutsläpp skulle bli ”slappare”, det är ju svårt att tro liksom.

    #444973

    Janne Hagnell
    Moderator

    En del förvirring kan nog bero på att yngre besiktigare inte har koll på vad som gäller äldre bilar, tex att de velat mäta utsläpp på tvåtaktare.
    Själv råkade jag ut för att en äldre besiktigare (den ende just då) var tvungen att avvika just som en ung kille skulle besiktiga min V4. Killen fick något vilt i blicken när backupen försvann.😂

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng