Forskjeller på Sport motorer

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Forskjeller på Sport motorer

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Forskjeller på Sport motorer

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 12, 2015 at 19:37 #26643

      Hei.

      Er det noen som vet hva slags sportmotor som sitter i Saab Sonett II ? Blocka har produksjonsnr. 732515. Dette nummeret finner jeg ikke noe sted. Hverken -65 sportmotor eller 66-67 MC motorene har det samme produksjons nummeret. Blocka er støpt i januar 1966, den har samme tändfordeler som -65 sport, og uttaket til bensinpumpe i blocka er plombert.

      Er det noen som evt. kan si noen om forskjeller her kontra Sport og MC blockene ?

        januari 13, 2015 at 06:17 #200889

        Gjutnummer på blocket är från gjutfirman.
        När blocket bearbetas får det ett annat artikelnummer som inte alltid är instansat i blocket.
        En motordetalj kan få olika artikelnummer beroende var i tillverkningskedjan som det befinner sig.
        blocket har ett nr och underdelen ett annat, tillsammans får de nytt nr.
        Art.numret i reservdelskatalogen är slutnumret på färdig detalj som används när motorn byggs.

        Sabbe

          januari 13, 2015 at 14:52 #200895

          Hei igjen !

          Det er mulig jeg utrykker meg dårlig ? Jeg har spart på mange forskjellige motorblocker, og alle har et artikkelnummer jeg finner igjen i reservdelskatalogen.

          For eksempel: På Saab 96 Sport-65 har motorblocken artikkelnummer 731014, på Saab 96 -66 og 67 MC har motorblocken artkkelnrummer 732514. Spørsmålet mitt er hvorfor Saab 97 Sonett II med 2takt Sportmotor har artikkelnr. 732515 ?? Hva er forskjellen på denne motorblocken i forhold til 96 sport og MC ? Det må jo være en teknisk forskjell siden de har forskjellig artikkelnummer.

          Noen som vet ❓

            januari 13, 2015 at 17:07 #198904

            Byt sista siffran från 4 till 5 i ditt exempel så är du nog hemma :duck

              januari 13, 2015 at 18:41 #200902

              😆

                januari 13, 2015 at 19:02 #200904

                Kan det være en seperatsmurt Shrike motor? Motoren satt i en Sonett II som er importert fra USA?

                /Baard

                  januari 13, 2015 at 19:34 #200907

                  Jag har några (Rätt många) långnos Sport MC motorblock men jag har inget som slutar på 14! Monte Carlo & Sonett blocken är samma slutar på 515 så du har rätt block.

                  I de Sonett 2-takts som jag har haft & har sitter det motorer som slutar 515.

                  Shrike motorn är ej separatsmörjd!

                  Troligtvis felstavat i reservdelskatalogen

                  Med vänlig hälsning Fredrik

                    januari 13, 2015 at 19:44 #200909

                    Precis ! även Sport -65 slutar på 5
                    = 731015 🙂

                      januari 13, 2015 at 20:18 #200911

                      Shrike motorn har en cyl. diameter på 68,94 mm dvs. 816 cc.

                        januari 13, 2015 at 21:18 #200916

                        @Hubbe wrote:

                        Shrike motorn har en cyl. diameter på 68,94 mm dvs. 816 cc.

                        Hei igjen. Beklager det er meg som tuller når det gjelder Shrike motoren. Jeg tenker på den separatsmurte motoren som bare ble solgt i USA, som hadde “sportvevaxel” med “trekant vevskiver”som standard vevaxlene, og samme port tider som vanlig 66 trippel. Hva het disse motorene ?

                        Godt å høre at det er riktig motor jeg har. Når det gjelder artikkelnummeret så er det sikkert skrevet feil i reservdelskatalogen slik Fredrik skriver.

                          januari 13, 2015 at 21:26 #200917

                          045 på slutet

                          Bästa motorn att trimma!!

                          /Fredrik

                            januari 13, 2015 at 22:05 #200919

                            Baard:

                            Min information är, att shrike motorn en 916 cc standardmotor med separatsmörjning.

                            /Hubbe

                              januari 13, 2015 at 22:25 #200921

                              Jag som har ägt några sådana här motorer säger att de shrike motorer som jag har sett har varit utan separatsmörjning. Typ vanliga 66 block med mindre borrning. Enda skillnaden jag sett. porttiderna är samma som Std 66.

                              De block Hubbe tror att det är är så kallade oilinjected block på 46Hk. Alla lösa delar ifrån 66:a Std motor förutom vevaxeln som är en std vevaxel med separatsmörjning. De har Std främre tapp på vevaxeln. Borrningen är 70mm på dessa

                              /Fredrik

                                januari 14, 2015 at 18:21 #200930

                                Fedrik,

                                kanske vi måste leta efter “shrike motorn” i Saab litteratur?. Jag menar på grund av miljöbestämmelser i USA reducerades slagvolymen till 816 cc i motorerna till USA.
                                Vi vet alla, att tvåtaktsoljan är den värsta miljöfiende i en 2T motor. Därför tror jag, att en shrike motor är en separat smorda motor. (eller är det bara en motor med reducerad slagvolum ?) En separat smorda motor förbrukar mindre olja.= mindre skadlig avgas.
                                Mät CO-värdet i en tvåtaktsmotor med normal 2T olja och sedan med Triboron. Din Co-mätare visar så med Triboron 2T koncentrat bara 1/3 av värdet som med 2-taktsolja. Då kan du se hur skadligt 2T-olja är. Triboron innehåller endast 20% vegetabilsk olja.

                                /Hubbe

                                  januari 14, 2015 at 18:53 #200934

                                  Denne ligger på ebay nå

                                  http://www.ebay.com/itm/Vintage-Saab-95-96-Sonett-Rebuilt-2-Stroke-Monte-Carlo-Engine-/181638850998?pt=Vintage_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2a4a84e9b6&vxp=mtr

                                  Been a Saab owner since 1987.
                                  I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                                  Today I have:
                                  1960 93F
                                  1967 96 Monte Carlo 850
                                  1975 96 V4
                                  1989 900i 8V 5 dørs
                                  1992 900S 5 dørs
                                  2009 9-3 SC tid

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.