Forskjeller på Sport motorer
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Forskjeller på Sport motorer
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Forskjeller på Sport motorer
- Detta ämne har 30 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2015-01-23 18:39 av baard.
-
FörfattareInlägg
-
Hei.
Er det noen som vet hva slags sportmotor som sitter i Saab Sonett II ? Blocka har produksjonsnr. 732515. Dette nummeret finner jeg ikke noe sted. Hverken -65 sportmotor eller 66-67 MC motorene har det samme produksjons nummeret. Blocka er støpt i januar 1966, den har samme tändfordeler som -65 sport, og uttaket til bensinpumpe i blocka er plombert.
Er det noen som evt. kan si noen om forskjeller her kontra Sport og MC blockene ?
Gjutnummer på blocket är från gjutfirman.
När blocket bearbetas får det ett annat artikelnummer som inte alltid är instansat i blocket.
En motordetalj kan få olika artikelnummer beroende var i tillverkningskedjan som det befinner sig.
blocket har ett nr och underdelen ett annat, tillsammans får de nytt nr.
Art.numret i reservdelskatalogen är slutnumret på färdig detalj som används när motorn byggs.Sabbe
Hei igjen !
Det er mulig jeg utrykker meg dårlig ? Jeg har spart på mange forskjellige motorblocker, og alle har et artikkelnummer jeg finner igjen i reservdelskatalogen.
For eksempel: På Saab 96 Sport-65 har motorblocken artikkelnummer 731014, på Saab 96 -66 og 67 MC har motorblocken artkkelnrummer 732514. Spørsmålet mitt er hvorfor Saab 97 Sonett II med 2takt Sportmotor har artikkelnr. 732515 ?? Hva er forskjellen på denne motorblocken i forhold til 96 sport og MC ? Det må jo være en teknisk forskjell siden de har forskjellig artikkelnummer.
Noen som vet ❓
Jag har några (Rätt många) långnos Sport MC motorblock men jag har inget som slutar på 14! Monte Carlo & Sonett blocken är samma slutar på 515 så du har rätt block.
I de Sonett 2-takts som jag har haft & har sitter det motorer som slutar 515.
Shrike motorn är ej separatsmörjd!
Troligtvis felstavat i reservdelskatalogen
Med vänlig hälsning Fredrik
@Hubbe wrote:
Shrike motorn har en cyl. diameter på 68,94 mm dvs. 816 cc.
Hei igjen. Beklager det er meg som tuller når det gjelder Shrike motoren. Jeg tenker på den separatsmurte motoren som bare ble solgt i USA, som hadde “sportvevaxel” med “trekant vevskiver”som standard vevaxlene, og samme port tider som vanlig 66 trippel. Hva het disse motorene ?
Godt å høre at det er riktig motor jeg har. Når det gjelder artikkelnummeret så er det sikkert skrevet feil i reservdelskatalogen slik Fredrik skriver.
Jag som har ägt några sådana här motorer säger att de shrike motorer som jag har sett har varit utan separatsmörjning. Typ vanliga 66 block med mindre borrning. Enda skillnaden jag sett. porttiderna är samma som Std 66.
De block Hubbe tror att det är är så kallade oilinjected block på 46Hk. Alla lösa delar ifrån 66:a Std motor förutom vevaxeln som är en std vevaxel med separatsmörjning. De har Std främre tapp på vevaxeln. Borrningen är 70mm på dessa
/Fredrik
Fedrik,
kanske vi måste leta efter “shrike motorn” i Saab litteratur?. Jag menar på grund av miljöbestämmelser i USA reducerades slagvolymen till 816 cc i motorerna till USA.
Vi vet alla, att tvåtaktsoljan är den värsta miljöfiende i en 2T motor. Därför tror jag, att en shrike motor är en separat smorda motor. (eller är det bara en motor med reducerad slagvolum ?) En separat smorda motor förbrukar mindre olja.= mindre skadlig avgas.
Mät CO-värdet i en tvåtaktsmotor med normal 2T olja och sedan med Triboron. Din Co-mätare visar så med Triboron 2T koncentrat bara 1/3 av värdet som med 2-taktsolja. Då kan du se hur skadligt 2T-olja är. Triboron innehåller endast 20% vegetabilsk olja./Hubbe
Denne ligger på ebay nå
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tid -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.