Frågor kring 95 -69

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Frågor kring 95 -69

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 23, 2002 kl. 18:18 #8601

      Hej.

      Jag håller just på att plocka ihop en 95 -69:a och då har ett par frågor uppstått:

      1. Hur lång ska fläktremmen vara (saknas helt på motorn som står på golvet)

      2. Vad är det för dimension på centrummuttern på framhjulen? (tum eller millimeter, får det vid mätning till ca 33.5 mm)

      3. Vilket moment skall samma centrummutter dras åt med efter bromsskivebyte?

      4. Vad är det för olja i växellådan?

      Tacksam för snabba svar!

        maj 23, 2002 kl. 22:16 #64230

        1: Ingen aning, lagom lång
        2/3: Jag använder en 34mm hylsa och 3/4″-dragskaft.
        Med detta drar jag till det blir bromspår i underkläderna och att man får in saxpinnen.
        4: Växellådsolja:
        se
        http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001535

          maj 23, 2002 kl. 22:29 #64231

          Jag tror Fuling menade 1025mm förutsatt att du har en originalmotor med plåtfläkt. Annars är det 1075 som gäller vill jag minnas. Han är inte så hemma på hela millimetrar men fantastisk på tusendelar av dem..

          Tror att jag har en ny originalrem för 20:- liggandes.

            maj 24, 2002 kl. 07:55 #64232

            Plåtfläkten fanns väll bara 66-67?(röd motor)
            Silver är jag inte säker på.
            Blå & svart skall ha plastfläkt.

              maj 24, 2002 kl. 10:28 #64233

              Hej & tack för svaren!

              Min motor har plastfläkt, lär vara en -72:as motor, således borde 1075 mm vara bra.

              QS 75-olja till växellådan saluförs av Autoexperten, en rikstäckande kedja vad jag kan förstå. Här i Örebro är denna olja ”hyllvara” så jag har nu införskaffat två liter á 89:-/litern…

                Anonym
                maj 24, 2002 kl. 19:53 #64234

                Hej,

                plastfläkt infördes 1969 står det på annan plats i detta forum. Var det inte 1972 som generatorn flyttades ut för att ge bättre plats vid ettans tändstift? Är det då längden ökade till 1075 eller finns det en tredje ännu längre variant?

                /Ulf B

                  maj 25, 2002 kl. 00:16 #64235

                  Nja, är tämligen säker på att svart motor har plastfläkt. Desamma gäller blå motor och den kom i mitten av 68. Min opillade sonett 68 har blå motor och plastfläkt.

                  Generatorfäste:
                  66-70 var det lågt i alla fall.
                  74 var det högt.
                  Så någon stans mellan 71-73 värkar vättigt att det höga infördes.

                    maj 25, 2002 kl. 07:00 #64236

                    Beträffande generatorfästets så verkar det vara högt… Då jag skulle provstarta bilen hördes ett skränande plåtljud, jag trodde något i startmotorna hade lossnat tills jag insåg att generatorns fläktvingar slog i det lilla staget på högersidan… Så enligt resonemanget ovan borde det vara en 71-73:as motor som jag har!

                      maj 25, 2002 kl. 09:06 #64237

                      Samtidigt som det höga generatorfästet så ändrades det högra staget. Det är liksom uppböjt på mitten och bredare på mitten.
                      Samtidigt med det höga generatfästet infördes det ett stag mellan generatorfästet och toppen.
                      Förslag: Byt stag eller generatorfäst.

                        maj 25, 2002 kl. 09:38 #64238

                        Jag kikade i min -75:a och där sitter ju mycket riktigt ett bredare och bulligare stag på högersidan. Jag ska skaffa ett sånt på någon skrot…

                          maj 25, 2002 kl. 23:13 #64239

                          Eländet startar inte!!!

                          Igår (fredag) fick jag igång skrället, men den kändes matt och kraftlös och dog så fort jag släppte gasen. Efter en tid gick den bara på två burkar, så jag beslöt mig för att byta tänddelar m.m. Så idag har jag bytt samtliga tänddelar, och fyllt på 5 liter ny bensin. Döm om min förvåning när skrället vägrar starta! Den hoppade igång en stund på 1-2 burkar, stånkade och bar sig åt, det spelade ingen roll om jag gasade eller inte. Slutligen dog den, och sedan har jag inte fått igång den nåt mer. Startgas hjälper inte, inget annat heller. Tändstiften har varit ur men var inte nämnvärt sura. Vad göra!? Tips!

                            maj 26, 2002 kl. 00:44 #64240

                            1. Tändkablana på rätt ställ?
                            2. Stält tänningen?
                            3. Tändstift har en konstig förmåga att säga upp ibland, kan inte förklara varför.
                            Så byt stift.
                            Har råkat ut för liknande femomen.

                              maj 26, 2002 kl. 14:14 #64241

                              Hej,
                              Ett litet tips kan vara tändspolen eller stiften. Trots att stiften ger gnista utanför är det inte säkert att det räcker.
                              Lycka till!
                              ///Harald

                                maj 26, 2002 kl. 21:23 #64242

                                NU går motorn riktigt skapligt. (Tack för tipsen!) Det var en kombination av uselt bränsle och en tändinställning som var helt åt skogen. Men nu har jag ett nytt problem:

                                Kopplingen!

                                Den tar nästan i botten, jag har försökt att lufta kopplingen men utan resultat. Går kopplingen att justera eller vad är det frågan om?

                                  maj 26, 2002 kl. 22:20 #64243

                                  På höger sida av kopplingskåpan finns en skruv med fyrkantig skalle som är låst med en 1/2″ stor mutter.
                                  Låssa muttern och skruva in skruven så att när man trycker på kopplingsarmen vid slavsylindern med tex tummen skall det vara ett glapp på ca 3-4mm innan ut-trampninglagert tar i kopplingen.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.