Funderar över att handla päronhalva!

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Funderar över att handla päronhalva!

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Funderar över att handla päronhalva!

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 69 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 12, 2008 at 09:45 #127140

      hth, jag har missat fina bilar jag med, t.ex. när jag tyckte att ägaren var lite väl omedgörlig på prislappen, så jag åkte hem för att sätta lite psykologisk press på honom, och tänkte lägga ett bud några dagar senare. Till saken hör att den bilen varit ute på annons i 3 månader utan att bli såld, prutläge tyckte Olsson! När jag två dagar senare skulle ringa och lägga mitt bud så var bilen såld. Snålheten bedrar visheten!

      Lollo, ja, den röda i Hagfors eller för att göra det enklare denna bil menar jag. Tack för erbjudandet att åka och titta på den. Hagfors är dock bara 15 mil bort, så dit kan jag tänka mig att åka på vinst och förlust så att säga.

      Saabisti, tack för de orden från vårt östra broderland!

      Mvh!
      Anders Olsson

        september 12, 2008 at 14:32 #127158
        Grinolle wrote:
        Vi får se som sagt. Det dök ju upp en svart 61:a på Blocket. Jag ringde och snackade med ägaren. Går bra i motor och låda. Skall vara fri från rost förutom ett hål under passagerarstolen (domkraftsfäste) samt ett mindre hål i bagaget.

        Intressant att det står “minimalt med rost” i annonsen. För mig betyder det att den har en del ytrost eller möjligen nån rostig skärmkant. Hål i golvet känns som lite mer… Fina alger annars! 🙂

        96 V4 -69

          september 12, 2008 at 15:39 #127163

          JoSo, det är väl ungefär så jag tänker också. Minimalt med rost kan som MEST innebära lite kosmetisk rost i nån skärmkant, kanske till och med ett litet hål där, men INTE “besiktningsrost”. Det var därför jag blev lite misstänksam.

          Men vi har ju alla olika referensramar.

          Å andra sidan är väl kanske priset en indikator på att det inte är ett rostfritt exemplar i och för sig, även i det skick han beskrev den på telefon tycker jag att den verkar vettigt prissatt (med utrymme för lite prut förstås). Eller tänker jag fel?

          Anders Olsson

            september 12, 2008 at 15:57 #127164
            JoSo wrote:
            TT har jag ingen erfarenhet av men det finns ju en viss miljöaspekt att tänka på i dessa tider vilket talar till V4:ans fördel. Fast den fördelen är väl knapp…

            //Johan

            Jag är ny här. Ägde en 2t 61:a för 20 år sen. Det krävdes en hel del entusiasm för att äga och köra den bilen. Den passade bra för grusvägar, men som ren vardagsbil kändes den lite udda redan då med sin höga ljudvolym och bolmande avgasrök.

            Jag skulle hellre välja en tidig 96:a långnos med V4-motor. Då får du en nostalgibil fortfarande med den äldre instrumenteringen, runda strålkastare, chrom och plåtgrill, utan gummilister. Bilen har och en modern pigg 73 hästars motor utan att för den skull se för ny ut som de senare 96orna gör.

              september 12, 2008 at 16:03 #127165

              Tack Christer, det är skönt att höra från “den andra sidan” också. Risken är ju stor i en sån här tråd att det mest är entusiasterna som skriver!

              Jag tror nog att det får bli en kortnos i alla fall, om bara rätt exemplar till rätt pris dyker upp. Grejen för mig är ju att jag redan har en toppmodern bruksbil, samt en 99:a som är en mycket bekväm “vardagsentusiastbil”.

              Vilka bilar man vill ha är ju inte styrt av rationella beslut, till skillnad från vilka bilar man behöver. Just nu behöver jag egentligen en bil till ungefär lika mycket som jag behöver ett kraftigt slag i bakhuvudet, men jag vill gärna ha en (slaget kan jag dock hoppa över, tack)! 😀

              Anders Olsson

                september 12, 2008 at 16:22 #127167

                Jag har själv ägt en TT en kort tid i mitt liv, för ca 12 år sedan, och håller med Christer A.. Entusiasmen måste vara närmast absurt hög, det var den inte hos mig, och med risk för att få samtliga TT-entusiaster på mig, så känns TT ibland som att tävla i konsten att “viska högst”… Efter trimning kommer man upp i prestanda som 0-100 km/h på 16-18 sekunder, 2 liter milen i bränsleförbrukning, ett oljud utan dess like och vilt bolmande oljerök. Kylproblem sommartid dessutom. Men visst är de fina att se på, och visst betyder de en hel del för vårt arv, men att bruksa? Nja. Håller på tidig V4 jag med! 🙂

                  september 12, 2008 at 17:01 #127171

                  Något roligare än att köra tvåtakt kan man inte göra med kläderna på…

                    september 12, 2008 at 17:17 #127173
                    2takt_nicke wrote:
                    Något roligare än att köra tvåtakt kan man inte göra med kläderna på…

                    Jo köra SCANIA T164 V8 på 16liter med ett GRYMT ljud när den får jobba!!!

                      september 12, 2008 at 17:19 #127174

                      självkalrt, men kanske inget man kör i staden med .

                      tt trötta? åk min 93 så får vi se =)

                      grinolle, köp en gammal tvåtakt i sisådär lagomt busigt skick, roliga, fräna, lättskruvat

                      Saab 93B -59 (Blå)
                      Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                      Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                        september 12, 2008 at 18:13 #127175

                        Hur är det med reservdelstillgången? Vilka delar på en gammal kortnos får inte vara dåliga om det skall vara ett vettigt köp?

                        Hur är det med tillgången på plåt? Det finns ju en röd 60:a på blocket som är besiktad. Pratade med ägaren, bilen skall snart in på besiktning, men rullar och går. Rost i skärmar och dörrarnas nederdel, samt lite i huven. Finns det plåt att få tag på till vettiga priser?

                        Har även blivit kontaktad på köpesannonsen här på forumet angående vad som verkar vara en riktigt vettig rostfri 62:a, så nu kanske det händer grejor!

                        Anders Olsson

                          september 12, 2008 at 19:10 #127178

                          Kan detta vara något?

                            september 12, 2008 at 20:15 #127182

                            Ja, smeknamnet är ju inte taget direkt ur luften! 😀

                            Anders Olsson

                              september 12, 2008 at 20:20 #127183

                              TT 63:a med 2″ avgas, ca 0,75-0,8milen,4vxl med 8:39utv, Går som bäst runt 85-90km/h. obs ärliga km(GPS).
                              Stadskörning inga problem, ryker inte heller något mer än lite vid kallstart.
                              2% i tanken med billig utombordar olja, funkat senaste säsongerna.

                              pga avsaknad av inredning i bilen skall erkännas att över 2-3mil bullrar det lite väl mycket :sleep:

                              Köp en TT!!

                                september 12, 2008 at 21:19 #127185

                                B-400, när jag först läste ditt inlägg fick jag intrycket att du hade en till salu (därav detta ändrade inlägg). Jag läste om det och inser att det väl bara var en rekomendation att verkligen göra slag i saken.
                                Nå, om din bil nu till äventyrs ÄR till salu så har jag ju skickat dig ett PM, då kan du ju svara på det.

                                Tack för alla bra och roliga svar! Jakten går vidare, en bil (62:an jag skrev om ovan) är mycket het, så det ser ljust ut.

                                Anders Olsson

                                  september 16, 2008 at 10:21 #127331

                                  Är det något annat man ska tänka på när det kommer till att köpa V4 (96:a)? Några kända problemområden eller rostställen man ska ha koll på?

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 69 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.