Funderar över att handla päronhalva!
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Funderar över att handla päronhalva!
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Funderar över att handla päronhalva!
- Detta ämne har 68 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2008-11-29 14:38 av grinolle.
-
FörfattareInlägg
-
september 10, 2008 at 20:25 #127059
Kör i stort sett varje dag med min gröna V4, Har man den till vardags så kan man ju modernisera efter eget tycke, bekvämare säten mm.
Annars mycket trevlig bil att köra 🙂
september 10, 2008 at 20:54 #127064Att välja mellan TT/V4 eller 95/96/99 är inte lätt… helst skulle jag vilja ha en av varje 🙂 Alla har de ju sin charm. Men så var det där med att ha plats…
Men jag tycker du ska göra som jag gjorde, i väntan på en TT blev det en sommar med 95/V4 inköpt för ett par tusen. Nu tycker jag TTn är underbar (kommer nog aldrig att bli till salu) men jag har ändå ett habegär till en 95/V4…Tack för feedback och tips!
Martin, jag trodde knappt det fanns några Skodacoupéer kvar, det var nog 20 år sedan jag såg en senast!Patrik, ja det är väl lite så jag tänker, att stilla suget med en V4 tills rätt 2-t dyker upp. Tror inte heller att det är fel på nåt sätt med en V4, men det är nog en 2-t som lockar mest. 95:orna är av någon anledning inget som lockar, det är något särskilt med päronhalvornas karossform (måste väl vara “vingprofilen som lockar en inbiten flygentusiast och modellflygare).
Ja, vi får se som sagt…
Anders Olsson
Jag kört min trubbnos -62a som enda bil i sommar, det fungerar utmärkt med livet i 80km/h.
Den hade stått i strax över trettio år på en loge innan jag startade upp och besiktigade den och har kört sedan dess utan problem, så tillförlitlig är min iaf.
Rolig kuriosa är väl att jag lånade en 9000 till Gistad i helgen och om man säger så här, hade jag tagit TTn hade jag nog hunnit fram innan marknaden hann stänga. Istället blev det 4timmar på vägrenen av e4:an..MVH Jonas
ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab
Har ju v4 super och som sagt att använda den dagligen är ju inget problem snarare att man saknar den när man åker i en normalbil (Activa hur normal den nu är…) men en TT låter ju härligt…
Men jag får nog nöja mig med min 120 GLS ett tag. Hepp en svans skoda till!!
men jag vet var det står två svans skodor till och en är en rapid… var kan jag få plats me dem…Kul sammanträffande – det var vi som pratades vid OKQ8, Österplan tidigare idag närjag tankade min TT och du skulle in med 99:an i hallen.
Det är helt OK att åka TT till bruks men av erfarenhet tycker jag det blir mkt mer behagligt om man har 4-växlat istf 3-växlat, jag har bytt till en 4-låda från en -65 i min -64 (det finns dock 4-växlat till -64).
För min del är det trubbnos som gäller, SAAB:s design när den stod på toppAtt som jag åka trimmat med icke orginal avgassystem är både roligare och jobbigare – men det är det värt.
Lycka till
/ AndersMojje wrote:jag lånade en 9000 till Gistad i helgen och om man säger så här, hade jag tagit TTn hade jag nog hunnit fram innan marknaden hann stänga. Istället blev det 4timmar på vägrenen av e4:an..MVH Jonas
Hmmm klanka inte ner på 9k, det beror säkert på ägaren INTE bilen!
Som bruksbil/långpendlarbil finns det INGET som klår en 9k….
Det funkar även utmärkt att åka äldre bilar som bruksbilar, om dom vårdas!
Har precis köpt en v4-72 till frugan som bruksbil,mycket charmig och trevlig!Hej Anders, ja din bil var en riktigt pärla! Tyvärr missade jag att lyssna när du körde iväg , då var ju jag redan inne på OK. Klantigt av mig att inte vänta, jag ville verkligen höra 2-taktsrefrängen!
Oavsett hur det blir så räknar jag med att min nuvarande 99:a kvar, alternativt om jag säljer den för att delfinansiera en 99 EMS om nån sån dyker upp.
Dessutom har jag ju en knappt 2 år gammal Skoda Fabia kombi som vardagsbil.
Så lite rudimentär åk/körkomfort kan jag stå ut med. Det finns till och med en viss charm med det, så länge man kan välja att åka komfortabelt när man vill.Det är väl egentligen tillförlitligheten det hänger mest på, d.v.s. att man skall tordas ge sig ut på en långtur OM man nu vill det. Får inte vara så att det riskerar att koka bara för att det råkar vara en lååång och seg uppförsbacke.
Vi får se som sagt. Det dök ju upp en svart 61:a på Blocket. Jag ringde och snackade med ägaren. Går bra i motor och låda. Skall vara fri från rost förutom ett hål under passagerarstolen (domkraftsfäste) samt ett mindre hål i bagaget. Bromsarna ur funktion, stått sen 1977, inredningen sliten och ful men ny medföljer. Behöver naturligtvis puts och lack. Låter väl helt okej för den pengen enligt vad ägaren säger?
Men när jag sen tittar lite på bilderna på samma bil från Tradera så tycker jag det ser ut att finnas betydligt mer rost. Ingen i trakten av Malung som känner till bilen ifråga och kan uttala sig om hur frisk den är? Lite långt att häva sig upp till Malung, om man kommer fram och hittar ett vrak.Annars finns det en röd V4 -68 på Blocket med rost i framskärmarna och kopplingen ur funktion. Den står dessutom betydligt närmare.
Vi får se som sagt, men med tanke på att jag redan har en 99:a kanske det vore klokt att invänta den 96:a jag verkligen vill ha, d.v.s. en kortnos i gott mekaniskt och plåtmässigt skick.
Anders Olsson
Ha lite is i magen om du kan, jag har funderat till och från (effektiv tid 3 år) under 10 år nu. Det dyker upp nya alternativ hela tiden om du tar dig lite tid, ett halvår åtminstone. Väntar du några år har du oceaner med bilar att välja bland.
Tror jag nästan vet vad jag helst vill ha till slut, men har inte riktigt plats för den. Och det var inte alls vad jag var intresserad av för ett år sedan. Jag får väl vänta på att någon av övriga (modernare) bilar makar på sig, men det tar nog många år då jag försöker sköta och hålla dem borta från saltet på vintern…
Det är svårt det där med att ha is i magen. Men visst måste man…
Samtidigt måste man “våga” fatta ett beslut också, fastän “något bättre” kanske väntar lite längre fram.
Jag har träffat på så väldigt många i bilhobbyn vars hobby verkar vara att år efter år åka och titta på fina bilar för att sedan inte köpa dem. Antingen är det rena drömmare, eller så lider de av en fruktansvärd beslutsångest, nåt fel måste det ju hursomhelst vara!Så länge man handlar till rätt pris är det bättre att köpa en bil som inte når fram 100% till målet, än att jaga efter målet hela livet utan att nå fram till det. Har man köpt fel bil till rätt pris kan man alltid sälja den när rätt bil dyker upp.
Men idealet är naturligtvis nån form av medelväg, som vanligt. Lite is i magen, och samtidigt en vilja att “hoppa” när chansen dyker upp.
Anders Olsson
Ska erkänna att jag bara varit iväg för att titta på en, fast då fick jag vända på halva vägen då hela Stockholm var lamslaget på grund av att en lastbil krockat med ett brofäste på Essingeleden… 🙁
Jag tror på att som du säger att lite is i magen och att köpa en någorlunda rätt bil till rätt pris är en bra väg att gå.
Själv har jag varken plats eller samtycke hemma…
Jag missade nära min drömbil i våras, beroende på jag inte insåg att det var den jag ville ha. När jag insåg misstaget efter någon vecka tog jag kontakt, men då var affären precis på väg att avslutas, så det blev inget.. :banghead:
[color:#3366FF]Är väl tvungen att komma med mitt bidrag :lecture: 96 V4:n i alla utförande är en säker och bra bil. Den sköna formen får man som extra bonus. Motorn låter kufisk men är nog en av de mest stryktåliga som SAAB plockat ned i sin a bilar. 95 är så ful att den är vacker, phan så praktisk och har lika härliga köregenskaper som 96:n i fall bakstötdämparna fungerar 100%. Kortnosen ja, är den vackraste bilen SAAB tillverkat och 2-t något för finsmakare. Skaffade alla dessa bilar i just denna ordning 3×96 V4, 95 V4, och 96 ´64 (fyrväxlad så klart!) och gläder mig varje dag när man går till garaget.[/color]
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.