Gällivare-95an
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gällivare-95an
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gällivare-95an
- Detta ämne har 31 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2018-09-14 17:52 av Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
-
Har hunnit köra en del med -77 motorn, den går så bra som jag väntade mig. Sista stora jobbet före sommaren var att byta vindrutan som var spräckt och läckte i listen.
Det fanns lite rostbubblor runt rutan så det var lite spännande att lyfta ur den gamla, och vist fanns rost men inte så farligt, hård bearbetning med liten vinkelslip med roterande stålborste
5 minuter gassvetsning, lite slipning och målning så kunde glasmästarn och jag montera rutan från -77an.
Bland delarna som följde med bilen hittade jag en kul sak, nya brytare i oöppnad förpackning, inköpta i BPnärbutik i Jällivare för 16 kr.Attachments:
I sommar började jag tvätta bort den penslade färgen med biltemas färgborttagare,
den fungerar men arbetar långsamt, pensla på, vänta minst 1 timme, skrapa med stålpackel,
pensla på, vänta en timme, skrapa sprutspackellagret, pensla på, vänta en timme, skrapa grundfärg, pensla på,
gnugga med skurduk från golvskurmaskin.
Det tog ett antal kvällar att gå över hela bilen, sedan polering med maskin och biltemas metallpolish.
Tyvärr var sprutspackellagret hårt som äggskal, bitvis är bilen för hårt skrapad och behöver lackas om,
taket blev mest misshandlat, bakskärmar och sidostycken blev riktigt bra, bilderna ljuger, så fin är den inte.
Nu är bilen även besiktigad UA.
Jag är väldigt undrande över varför man för ca 20år sedan lägger bra grundfärg utan att slipa något före,
ett tjockt lager sprutspackel som är väldigt fint slipat, alla smågropar var borta, och sedan avslutar med att
PENSELMÅLA bilen med en färg som inte tål solen.
Orginallacken var som väntat hårt oxiderad, nästan brun, efter polering blir den riktigt fin.När jag köpte bilen monterades ett Simonssystem, det är ganska bullrigt vid vissa varvtal,
jag har monterat ett böjligt rör från biltema längst fram på långa röret, det blev klart tystare i landsvägsfart,
resonansljud i farter mellan 80- 105 km/h minskade.MatsAttachments:
Lite uppdatering, har tagit av bakskärmarna och lagat några små hål vid stänkskyddens övre infästning.
Provade att fylla olja i stötdämparna, men dom blir inte bättre av det, och är alldeles för mjuka för att bilen ska vara rolig att köra.
Byggde om fästena för vanliga dämpare och det verkar fungera ok, har provkört lite.Attachments:
april 22, 2017 at 20:33 #429433Ja, att bygga om till vanliga dämpare gör ju många och inte stjäl det väl så mycket utrymme heller?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Stiltjen här beror på problem att överföra bilder från telefonen. Arbetet med bilen har framskridit sakta hela sommaren och hösten.
Efter att ha lagat det som behövdes i bak, 4st små hål, plockade jag av framskärmarna och lagade 3st hål se bilder.
Slutligen behövde framskärmarna lagas ovanför blinkershålen. Nu är hela bilen kärnfrisk.Attachments:
december 22, 2017 at 08:39 #439057Har precis också lagat framkanten på ena hjulhuset. På min var i princip plåten närmast hålet för blinkerskablarna det enda som INTE var dåligt…?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Med skärmarna avplockade kändes det lämpligt att fixa ny färg på hela bilen, jag kör snålvarianten och målar själv.
Jag har inget krav att det ska se ut som nyskick, jag vill ha en bil i bruksskick som jag törs använda mycket.
För att göra det så bra som möjligt plockade jag ur alla rutor och dörrar.
Nu är bilen röd igen, och det roligaste jobbet, hopsättning, pågår.Attachments:
Ser bra ut! Har selv en cinoberrød 1976 95 jeg holder på montere sammen.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidVäxellådan som satt i bilen låter illa, jag passar på att byta till 77ans låda som jag haft i sonetten ett år och vet att den går tyst och fint.
Vid besiktningen 2016 klagades på ett glapp i styrningen, först trodde jag det var innre styrlederna men vid noggrann kontroll visade
det att rattaxeldrevet glappade mot kuggstången i raktframläget, tyder på att bilen gått 24000 mil.
Jag monterade styrväxeln från 77an som gått 6600 mil, väldigt praktiskt att göra detta innan man monterar framskärmarna.
Det sitter ett Simonsavgassystem på bilen, som ni ser på bilderna är det väldigt märkligt byggt, höger sida ska svänga väldigt tvärt vid hopkopplingen.
Dessutom är röret efter hopkopplingen endast 40mm invändigt, borde vara 50mm som långa röret under bilen.
Jag köpte några 90grader rörböjar, 2st 40mm och en 50mm och kapade och svetsade lite vid monteringen, flödet borde bli lite bättre,
nu ör det 50mm rör från hopkopplingen. Det blir säkert ingen stor skillnad i effekt, men det känns bra för mig.Attachments:
december 27, 2017 at 17:00 #439185Tycker det ser ut som original Simons, men om det är bra vet jag inte.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Några har redan sett bild på bilen på Facebook som hustrun lade ut vid provkörningen, före och efter renoveringen.
För er andra lägger jag till en garagebild. Ett problem är låset till bakluckan, se bilderna, cylindern är inte lika dörrcylindrarna,
utan en lång grej som gått av, jag fick borra loss den lilla delen. Hittar inte låset på SAABklubbens sida. Någon som vet om det finns
att köpa nytt?Attachments:
januari 14, 2018 at 11:46 #439629Jag har handtag med kolv, tyvärr utan nyckel. Vet inte om det hjälper dig.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.