Gällivare-95an

Forums Övrigt Projekt / Min bil Gällivare-95an

This topic contains 29 replies, has 7 voices, and was last updated by 2018-01-14 11:46.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • Author
    Posts
  • #387297

    sonettlll
    Deltagare

    Måste berätta lite om vårt senaste SAABköp, Sonett 3an är ganska trång, särskilt i bak för hunden, så hustrun gillade iden att leta efter en hygglig 95a.
    Nu rostar 95or ganska lätt, och jag tycker det är mycket roligare att mecka motorer än att svetsa rost, alltså gällde det att leta efter bilar som levt sitt liv norrut.
    För snart ett år sedan dyker det upp en annons på blocket om en 95a från Gällivare, men den fanns sedan ett år i knivstatrakten, och jag bor i norduppland.
    Efter diverse mailkontakt kan jag och sonen åka och hämta bilen som är en 75B, besiktad 2014, körbar men krävde full choke, skramlade i motorrummet,
    läckte vatten i vindrutelisten,pajad botten i högerstolen, värmevajern av,hela bilen penselmålad för ca 20 år sedan.
    Nu till det positiva, extremt lite rost,fri från bulor,drag, stora takräcket, höga stolarna, hel ren och komplett invändigt. Mats

    #387305

    Janne Hagnell
    Moderator

    Härligt! Allt det du räknar upp är bra mycke’ roligare än att fixa rost. Ja, rutramen undantaget, kanske, för det är nog just rost.
    Drömmer också om en 95:a nå’n gång. Fler bilder!

    #387340

    sonettlll
    Deltagare

    Bilen gick hem för egen maskin men väldigt ryckigt. Jag blåste ren bränsleledningen, rengjorde pump o förgasare, ställde tändningen och se då gick den nästan bra, smårycker lite, behöver större huvudmunstycke pga dagens etanolblandade bensin. Sedan kollade jag balansaxellagren som var bra, tar ur stiften för att ställa ventilerna och hittar KORTA stift?! Det visar sig att motorn är bytt till en -67motor, silvermotor men med 75ans ventilkåpor förgasare luftfilter fläkt bensinpump, så det var väldigt svårt att se. Avgassystemet var rostigt vid bakaxeln, jag skaffade ett nytt SIMONS system och vid monteringen hittade jag skrammelfelet,
    ett extra fäste på avgasröret vid främre bärarmen satt löst! Motorn är alltså helt OK. Motorn fick hänga med sommaren -15. Stolen är lagad med ett galler från en volvo 240 stol, framstötdämparna var helt slut, köpte nya 99adämpare på biltema, när jag bytte var dom gamla också från biltema men med ett annat nummer, avsedda för v4an. Mätaren står på 4000 mil, jag trodde den gått 14000, men med en omgång orginaldämpare och en omgång biltemadämpare slutkörda kanske den gått 24000 mil. Mats

    #387341

    Janne Hagnell
    Moderator

    Hur pass mycket hårdare blir framfjädringen med 99:a-dämpare?

    #387347

    Morten S.
    Moderator

    Grattis! Det er aldri feil med en 95 🙂

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #388021

    sonettlll
    Deltagare

    99dämparna känns väldigt bra, dom som satt på var typ cykelpump och jag minns inte hur en frisk original kändes för 40 år sedan.
    Problemet nu är bakdämparna, på en bil med drag vill man ha bra dämpare, gärna något hårda. Dörrstängardämparna finns att köpa nya,
    men jag tror jag vill ha lite hårdare dämpare pga draget. Mark Ashkroft har ombygnadssatser till normala dämpare men då får man en hylsa upp i golvet.
    Det har funnits ombygnadssatser där man fäster en väldigt kort dämpare på fästet för den gamla, det går ju att bygga själv men är det någon som vet vad man använder för dämpare?
    Nästa jobb blev att byta motor. Jag köpte för några år sedan en -77 v4 som donator åt sonetten, växellådan och lite småsaker behövdes där.
    77an hade stått i 13 år pga rost, men den har bara gått drygt 6000 mil och hade motor med 2-port solex.
    Först 2 bilder på 77ans rosttillstånd, sedan bilder på 75ans motorrum.Sista bilden är den enda allvarliga rosten jag hittat på 75an.
    Det är roligt att skruva med en sådan bil, nästan lite terapi. Mats

    #388029

    Janne Hagnell
    Moderator

    Går det inte att montera någon typ av coilovers?

    #388030

    Janne Hagnell
    Moderator

    Har själv alltså just satt 99:a Bilstein (beg, men iaf) bak och har ett par standard framdämpare liggande som jag tänkte montera nästa vinter. Frågan är om den kombon kommer att göra att framvagnen upplevs för mjuk. V4:orna är ju rätt framtunga som det är… Kanske borde satsa på 99-dämpare fram istället…

    #388377

    sabbe
    Deltagare

    Uppe på avgasportarna går det att se om det är en silvermotor.
    Det är en försänkning runt topplocksskruven som även finns inne i avgasporten.
    Lätt att se skillnaden om man jämför med en nyare motor.

    Jag har en lika rostig 80 års 96:a som hade korta tändstift på på orginalmotorn.
    Den går lika dåligt som en förkammardiesel.

    Sabbe

    #389385

    sonettlll
    Deltagare

    Hej Saabe, som du skriver lätt att se skillnad om man jämför, men jag har aldrig haft någon silvermotor tidigare.
    En kompis renoverar en -67 v4 monte carlo, den har en blå motor nu så han blev jätteglad att få tag i en fungerande silvermotor.
    -77a motorn behövde egentligen bara nya ventiltätningar, men jag kostade på en sotningssats och lät slipa ventilerna och fräsa sätena lite,
    avgasventilerna var prickiga, gropiga i tätningsytan troligen körda utan blyersättning. Eftersom jag monterat 2″ system svarvade jag även mellanläggen till 40mm,
    och filade utblåsen lika packningarna alltså 38mm, övriga kanaler fick en lättare putsning sammanlagt lade jag 1,5 timme på topparna.
    Insuget kräver lite mer jobb, men ingen svetsning den här gången, jag ser det här som en ekonomitrimning, 68hk motorerna har samma insug och förgasare som SAABs 80hk sats,
    2″ system har jag ju monterat så det är bara 7,2 kam och hårdare ventilfjädrar som fattas, jag vill prova om filningen kan öka flödet lika mycket som en trimkam så jag får närmre 80hk med orginalkammen,
    det borde ge en trevlig motor som går billigt. Den blev i alla fall fin med lite färg och nya slangar och startade direkt på första försöket.
    Appropå slangar vill jag uppmana alla med gammelbilar att titta lite på bensinslangarna, köpa brandsläckare är bra men byta bensinslang är billigare och förhindrar brand.mvh Mats

    #389648

    olle d
    Deltagare

    Snyggt jobbat, skall bli spännande att följa detta…..

    #390410

    sonettlll
    Deltagare

    Har inte hänt så mycket mer men jag ska fresta med lite bilder, Hella extraljusen köpte jag -75 till min första v4.
    -78 blev den rallybil och lamporna byttes till Bosch Big Knick, Hellalamporna har legat och mognat sedan dess.
    Passar perfekt på den här bilen. Jag har sprutat motorrumsgolvet hela hjulhusen, undersidan, insidan av dörrarna och sidostyckena bakom dörrarna
    med biltemas ofärgade rostskydd. Mats

    #392045

    emul
    Moderator

    Du kan kolla här och se hur jag gjort på min 95:a! Jag köpte färdig ombyggnadssats från Saabklubben Finland har jag för mig. Vet att det var nåt som krånglade men kommer inte ihåg vad. Blev mkt mer stabilt än innan.

    http://www.garaget.org/?car=180373

    #392411

    sonettlll
    Deltagare

    Tack Emul, jag skrev tidigare att jag trodde mig sett detta.
    Någon som vet vad dämparna egentligen ska sitta på?
    Dom måste vara väldigt korta, jag har mätt lite och v4ans framdämpare är mycket för långa.
    Fin 95a du har, jag gillade inte färgen då, men nu sticker den ut, som indisk gul, det väcker minnen hos folk.Mats

    #392413

    Morten S.
    Moderator

    En bekjent av meg her i Norge fant dempere til släpvagn som hadde passende slaglengde.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)

You must be logged in to reply to this topic.