Går väldigt konstigt vid minusgrader.

Forum Modellspecifika forum OG900 Går väldigt konstigt vid minusgrader.

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-06 19:42.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25032

    gulingen
    Deltagare

    Har märkt det senaste det senaste dagarna nu när det är så kallt ute att bilen går väldigt konstigt. den blir väldigt ryckig i gången och låter typ som en fiskebåt och när man gasar fullt så känns det som bilen vill dö istället för att accelerera och den är så fram tills motor blir varm.
    Och senast idag när jag hade kört från A till B så rök det lite från motor och osade något konstigt.

    Vad kan det här vara för lurigt egentligen?

    Bilen det handlar om är en og900i 8V -89

    #178538

    anderslindh
    Deltagare

    Rycker det i bilen på tomgång/går den på alla cylindrar?

    #178539

    gulingen
    Deltagare

    Det rycker när man kör med bilen. känns inte som att den går på alla cylindrarna men kan ju inte säga bestämt att det är så.

    #178273

    Morten S.
    Moderator

    Har du prøvd med kondensfjerner? Min var slik, og det hjalp merkbart.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #177837

    peter engqvist
    Deltagare

    min rycker ochså lite den första kilometern när det kryper ner under 20 minus.
    en 8v med lh-insprut.

    ska testa att byta stiften och dra en värmeslang mellan grenrör och luftburk

    #180332

    jellybear
    Deltagare

    Det du beskriver är tyvärr ganska vanliga symptom hos 8-ventilare med katalysator, jag har själv haft samma strul till och från. Problemet kännetecknas av något eller flera av följande:
    – känguru-skutt/ryckighet vid körning på låg växel och lågt varvtal vid kallstart
    – tänder inte på alla cylindrar direkt vid kallstart, utan lambdaregleringen måste igång först (man hör när taktventilen börjar surra strax efter start)
    – lågt tomgångsvarvtal vid kallstart
    – tappar ibland någon cylinder vid hastigt gaspådrag vid kallstart
    – Något förhöjt (normalt c:a 850-900 rpm) och ojämnt tomgångsvarvtal vid varm motor

    Just problemet med att den inte tänder på alla cylindrar kan lätt förväxlas med kass topplockspackning, men jag utgår från att det inte är så i det här fallet.

    Det har disktuerats flitigt på förra forumet, men utan att någon egentligen kommit fram till någon ”gör exakt såhär så löser sig problemet”.

    Det finns dock ett par saker man kolla upp för att kanske lösa problemet:
    – Är bilen servad (fräscha tänddelar & luftfilter är viktigt)?
    – Är avgassystemet 100% tätt innan lambdasonden?
    – Funkar lambdasonden (vad säger besiktningsprotokollet på lambdavärdet)?
    – Funkar alla tempgivare och har dessa ordentlig kontakt?
    – Funkar styrtrycksventilen (kallas ”uppvärmningsregulator” i Haynes) som den ska?
    – Öppnar tillsatsluftssliden ordentligt när bilen är kall?
    – Är det s.k. taktförhållandet (luft- och bränslebladningen) rätt justerad?

    På min bil var det tempgivarna som hade dålig kontakt, och då specifikt den lilla som sitter under tändfördelaren. Kontakterna var helt ärgade (löses antingen genom att sandpappra bort ärget på stiften, smörja och sedan sätta på kontakterna igen eller genom att byta själva givaren).

    Att justera taktförhållandet är det allra sista du ska göra – kolla upp allt annat först. Det är egentligen inte meningen att man ska behöva göra det (justerskruven på luftmängdsmätaren är pluggad och man får borra upp den), men på våra gamla bilar kan det ibland behövas ändå. Detta kan dock påverka avgasvärdena så det gäller att veta vad man gör.

    #180340

    gulingen
    Deltagare

    Precis så är min, hoppas att det inte är topplockspakningen, rök lite från motor igår efter att den gått konstigt, men kan ju vara snö också.

    Bilen har vart inne på 20000mila service (fast bilen har bar gått 19000 någonting). tändstift bytta förra året och tändkablarna ser väldigt nya ute iaf.
    De har aldrig vart några problem att få igenom besiktningen med dåligt lamdavärde. hittar tyvärr inte det senaste besiktningspappret med dom värdena :S
    Och det låter inte som om det är något läckage på avgassystemet heller.

    Så får testa de andra sakerna och se om det hjälper.

    #180390

    jellybear
    Deltagare

    @gulingen wrote:

    Precis så är min, hoppas att det inte är topplockspakningen, rök lite från motor igår efter att den gått konstigt, men kan ju vara snö också.

    Om det är topplockspackningen brukar det ryka vitt ur avgasröret, motoroljan är grumlig (vattenutblandad) eller så bubblar det i expansionskärlet. Att det ryker lite vattenånga från motorn en stund efter start beror snarare på att fukt lagt sig någonstans och att denna förångas i takt med att motorn blir varm.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng